Monkie
Trådstartare
Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att optimera tiden, livet, fritiden, ekonomin och har förenklat och förbättrat flera områden som underlättat i vardagen. För min personliga del handlar det mest om att hålla ordning och planera utan att detaljstyra varje minut. Vill landa i att få så mycket fritid som möjligt samtidigt som jag behöver rent och fint omkring mig för att må bra. Gillar ordning men gillar inte att städa egentligen. Och jag ganska slarvig av naturen. Söker allmänna städtips och lifehacks för att livet ska bli så smidigt som möjligt, samtidigt som jag försöker vara ekonomisk och klimatsmart.
Områden jag förändrat som förenklar för mig.
*Månadsspara för olika syften i fonder, aktier, pensionsspar
*Lägga in tvätt som inte behöver strykas direkt i skåpet istället för mellanlandningen i tvättkorgen
*Planera söndagsmatlagning för matlådor hela veckan, istället för att måsta laga mat varje dag för att få en matlåda
*Alltid ha snabbmat i frysen typ hamburgare och bröd
*Rensa ut allt som inte används samt ordning i garderober.
*Allt har (ska ha) sin plats, där det hamnar direkt - ingen mellanlandning. Ständig träning på detta...
*Tankar bilen en gång i veckan (för att slippa köra omväg och tanka veckodagar) när jag veckohandlar, försöker ta med ev. pant också (som jag spar till resa)
*Kör en halvtimme tidigare till jobbet för att kunna flex hem tidigare.
*Skaffat Icakort där jag ska måsta hålla mig till budgeten.
*Frysa chillifrukter samt frysa överbliven mat. Och faktiskt använda den
*Överlag använda frysen mer
*Förberett nudlar i kylen till snabb wook =koka soppa på en spik
*Ta fram kläder dagen innan eller i alla fall kolla vädret och ha en plan
*Minimera smink och tillfixande till vardags, satsa på få men bra produkter.
*Sopsorteringen får inte plats så slänger allt som ska sorteras i Ikeapåse och sorterar när jag har några fulla.
*Tvättar så fort jag får ihop till en maskin(har energismart maskin och bra tvättprogram)
*Tömmer diskmaskinen sen kväll eller morgon för att dagens disk ska hamna rätt.
*Storstädar/dammsuger på torsdagar för att fredagen och helgen ska vara så fri som möjligt.
*Städar badrummet lite varje dag.
*Efter tips från Buke ska jag, när det är dags, bara köpa vita handdukar för att kunna använda lite starkare medel
*Alla obetalda pappersfakturor/papper att organisera läggs i röd arkmapp, betalda läggs i grön. Allmänna kvitton/papper lägger jag i en skokartong.
Vad har ni för tips och trix för att underlätta vardagen och för att slippa fastna i att helgen är den enda dagen man hinner städa och tvätta?
Områden jag förändrat som förenklar för mig.
*Månadsspara för olika syften i fonder, aktier, pensionsspar
*Lägga in tvätt som inte behöver strykas direkt i skåpet istället för mellanlandningen i tvättkorgen
*Planera söndagsmatlagning för matlådor hela veckan, istället för att måsta laga mat varje dag för att få en matlåda
*Alltid ha snabbmat i frysen typ hamburgare och bröd
*Rensa ut allt som inte används samt ordning i garderober.
*Allt har (ska ha) sin plats, där det hamnar direkt - ingen mellanlandning. Ständig träning på detta...
*Tankar bilen en gång i veckan (för att slippa köra omväg och tanka veckodagar) när jag veckohandlar, försöker ta med ev. pant också (som jag spar till resa)
*Kör en halvtimme tidigare till jobbet för att kunna flex hem tidigare.
*Skaffat Icakort där jag ska måsta hålla mig till budgeten.
*Frysa chillifrukter samt frysa överbliven mat. Och faktiskt använda den
*Överlag använda frysen mer
*Förberett nudlar i kylen till snabb wook =koka soppa på en spik
*Ta fram kläder dagen innan eller i alla fall kolla vädret och ha en plan
*Minimera smink och tillfixande till vardags, satsa på få men bra produkter.
*Sopsorteringen får inte plats så slänger allt som ska sorteras i Ikeapåse och sorterar när jag har några fulla.
*Tvättar så fort jag får ihop till en maskin(har energismart maskin och bra tvättprogram)
*Tömmer diskmaskinen sen kväll eller morgon för att dagens disk ska hamna rätt.
*Storstädar/dammsuger på torsdagar för att fredagen och helgen ska vara så fri som möjligt.
*Städar badrummet lite varje dag.
*Efter tips från Buke ska jag, när det är dags, bara köpa vita handdukar för att kunna använda lite starkare medel
*Alla obetalda pappersfakturor/papper att organisera läggs i röd arkmapp, betalda läggs i grön. Allmänna kvitton/papper lägger jag i en skokartong.
Vad har ni för tips och trix för att underlätta vardagen och för att slippa fastna i att helgen är den enda dagen man hinner städa och tvätta?