Stå och sova

sthu

Trådstartare
Det måste väl finnas ett namn för att kunna stå och sova, som hästar gör?
Vad kallas mekanismen som gör att de kan stå utan att trilla ihop?

Sv: Stå och sova

Man säger bara att hästen har en så kallad "ståapparat" fram och bak, som går ut på att de olika senorna i benen sträcks och håller emot så att lederna inte böjs.

Bak:
Tryck från kroppen på lårbenet gör så att knäleden kommer att böja sig, och för att hålla emot ändrar patella (knäskålen) läge och hakar liksom fast sig på lårbenet. När knäleden börjar böja sig sträcks peroneus tertius (sena hos häst, muskel hos andra djur) som går från lårbenets nedre del till övre delen av skenbenet, vilket gör att hasleden börja böja sig. Då kommer den yttre böjsenan på baksidan av bakbenet (som går hela vägen från hoven upp till mitten av skankbenet) att sträckas och på så sätt förhindra böjningen i hasleden. Också djupa böjsenan som går under den yttre, håller emot. För att förhindra att böjsenorna orsakar böjning av kotleden när de sträcks, motverkar en sena på framsidan av kotbenet.

Fram:
Tryck från kroppen gör att bogleden böjer sig, sena från biceps (från nedre del av bogbladet till övre del av underarmen) sträcks och håller emot. Armbågsleden börjar då böja sig och sena från underarmens mittersta del till skenbenet sträcks osv (är samma princip som för bak)...

Detta gör ju att hästen kan stå upp (vila på ett ben och lägga all tyngd på det andra - här aktiveras ståapparaten) utan att så mycket muskelstyrka används. Dessutom kan den sova utan att falla ihop :)

Hästen kan stå och sova utan att ramla därför att den är utrustad med ett säkerhetssystem som gör det möjligt att blockera benens leder utan att anstränga musklerna. När hästen står på tre ben och ett av bakbenen vilar sätter han in detta blockeringssystem och kan alltså stå helt säkert på de tre övriga benen. Vet dock inte vad det heter. :(

Suck, jag hatar när det är så enkelt :p Stay-apparatus helt enkelt då. MTR tror jag det förkortas på fackspråk. Hade hoppats på ett bättre namn..
Du råkar inte sitta inne med lite vetenskaplighet? Lite referenser och så? Håller på med ett arbete om evolutionen bakom MTR.

Suck, jag hatar när det är så enkelt :p Stay-apparatus helt enkelt då. MTR tror jag det förkortas på fackspråk. Hade hoppats på ett bättre namn..
Du råkar inte sitta inne med lite vetenskaplighet? Lite referenser och så? Håller på med ett arbete om evolutionen bakom MTR.

Kul att du som ska använda det tyckte att det var enkelt.:p
Jag förstod i stort sett ingenting :cry: men så är jag inta bra på anatomi heller.

Men om man söker på stay apparatus equine får man ung 56 000 träffar. det går kanske att kombinera med evolution eller liknande. Intressant uppgift!

hej
jag har för mig att när hästen ska sova så sätter den upp knä"patella" på sittbensknölen och då hakar banet fasst så den inte ramlar omkull.

det är ju samma sak om en häst har patellaupphakning så är det musklerna sominte orkar lyfta över benet över knölen och det är då det uppstår patellaupphakning

ja, den rent anatomiska biten känner jag till. Tragglat igenom ett antal engelska vetenskapliga artiklar om den (kan visserligen bara förklara på engelska, haha!). Själva principen för hur är i fallet ganska ointressant, det som intresserar mej är hur och när och varför den uppstod. Vilket är jäkligt komplicerat visade det sej.. Men vem är jag att säga nej till en utmaning! :D

Problemet är att hitta rätt sorts referenser.. Men det är en annan fråga som vi struntar i här :p

Min pålle har lite för lätt att somna, när man har hovslagare eller står och pratar med någon så måste man med jämna mellanrum klappa till honom lite, för annars somnar han och tro mig man vill itne att han somnar, för då faller han. Tror inte att han har fattat det här med att stå upp och sova. Jo ok att man kan somna stående kanske, men inte att man ska fortsätta stå. Han bara ramlar ihop.

Japp, den ligger utskriven och redo för att bli genomläst på mitt köksbord. Hittills det enda jag hittat i ämnet :crazy: Lite magert, men jag får kombinera med tändernas utveckling eller något sånt. Eller kanske utveckling av något relevant beteende? Hmm, any thoughts?

Du får söka på fler arbeten av samma författare (73 artiklar! varav åtm en du nog finner intressant från 96), på hans referenslista och på arbeten som citerar de arbeten som du finner intressanta. HH

Nej, jag tror inte det finns ngt annat namn, förutom MTR som du sa (hade också velat haft ngt bättre namn på det)
Vad intressant ämne du har valt! Har faktiskt aldrig tänkt på varifrån stå-apparaten kommer, bara riktat in mig på hur den fungerar... så tyvärr är jag inte alls insatt i evolutionens gång. Men hoppas det löser sig :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat