Stå lös i stallgången

Sv: Stå lös i stallgången

En fråga - varför vill man att hästen absolut ska stå lös på stallgången eller utanför stallet?
Är bara nyfiken! =) Jag har alltid min häst uppbunden... å har inget behov av att ha honom lös heller så jag undrar bara lite varför ni så gärna vill ha dem lösa? Inte meningen att ni ska ta illa upp; jag är nyfiken i en strut!

Ingen tar nog illa upp :)
För min del grundar det nog i som någon annan skrev, att jag också haft hästar som fått riktig panik av att känna att dom sitter fast och inte lugnar sig förrän dom slitit sönder något och kommit loss.
Som tur är har grimmorna givit med sig i alla fallen men en dag kanske det är hästen som slits sönder.
Därför har jag min häst lös hellst även om det nu är riktigt längesen det hände sista gången...
Andra som hanterar min häst har honom dock uppbunden och så vill jag ha det.

Vill inte att andra ska ha min häst lös..

Jag lär mina stå lösa av rent praktiska skäl. Det är väldigt bra att kunna ställa dem och de står still om man behöver fixa ett bakbensskydd eller liknande under ridtur/ta av bakbensskydd på en tävling, när man är på ställen där det inte går så bra att binda upp, att de kan stå still på t ex klinik om matte vill 'gå bak' och titta' vad det är veterinären pratar om, om jag behöver kissa när vi är ute och rider etc. Att inte vara beroende av att någon håller hästen. Dessutom är jag en lat rackare och tycker det är enklare att ställa dem lösa på stallgången om jag bara ska göra något fort, än att binda upp. Dessutom är det otroligt bekvämt vintertid när de komemr med styltor, jag har haft tre stycken 'parkeradeä utanför stallporten, och slagit ur styltor på dem en i tagen och bett gå in, sen tagit nästa som står och väntar etc.

Jag tränar det helt enkelt genom att ställa hästen på stallgången med grimskaft över halsen, och såfort den flyttar sig flyttar jag lugnt tillbaka den. Berömmer när den står kvar. Sen får man gneta på.

När mina är 'färdigtränade' ang stå lösa, de som blir det (vissa vill det liksom aldrig riktigt bli bra med..harkel) så står de löss under t ex skoning med.

Lika viktigt som det är för mig att de kan stå lös är det dock att de kan stå uppbundna! Och för mig är det betydligt VÄRRE med en som inte kan stå bunden än en som inte kan stå lös.

Lika viktigt som det är för mig att de kan stå lös är det dock att de kan stå uppbundna! Och för mig är det betydligt VÄRRE med en som inte kan stå bunden än en som inte kan stå lös.[/QUOTE]

Håller med!

Jag lär mina stå lösa av rent praktiska skäl. Det är väldigt bra att kunna ställa dem och de står still om man behöver fixa ett bakbensskydd eller liknande under ridtur/ta av bakbensskydd på en tävling, när man är på ställen där det inte går så bra att binda upp, att de kan stå still på t ex klinik om matte vill 'gå bak' och titta' vad det är veterinären pratar om, om jag behöver kissa när vi är ute och rider etc. Att inte vara beroende av att någon håller hästen. Dessutom är jag en lat rackare och tycker det är enklare att ställa dem lösa på stallgången om jag bara ska göra något fort, än att binda upp. Dessutom är det otroligt bekvämt vintertid när de komemr med styltor, jag har haft tre stycken 'parkeradeä utanför stallporten, och slagit ur styltor på dem en i tagen och bett gå in, sen tagit nästa som står och väntar etc.

Jag tränar det helt enkelt genom att ställa hästen på stallgången med grimskaft över halsen, och såfort den flyttar sig flyttar jag lugnt tillbaka den. Berömmer när den står kvar. Sen får man gneta på.

När mina är 'färdigtränade' ang stå lösa, de som blir det (vissa vill det liksom aldrig riktigt bli bra med..harkel) så står de löss under t ex skoning med.

Lika viktigt som det är för mig att de kan stå lös är det dock att de kan stå uppbundna! Och för mig är det betydligt VÄRRE med en som inte kan stå bunden än en som inte kan stå lös.

Bra anledningar! :)
Att kunna lita på att hästen står stilla är guld.

Om man tar exemplet när min kuse trasslade in sig i en stor hög med stängselståltråd (ena "tråden" fastnade ovanför ena bakbensskyddet) så hade det blivit jobbigt om hästen inte kunnat stå stilla tillräckligt länge för mig att trassla bort det. Nu var den inte tränad till det och ffa så drog den iväg när den blev skraj av att det rasslade bakom den och något förföljde den så jag inte höll på få stopp på den öht, men det gick ju :angel: eftersom den stod still när jag väl hoppat av.

Nu har jag inte varit så noga med att lära hästarna stå still (är mer noga med att de inte ska smita ut ur boxen om boxdörren är öppen - vilket bl a resulterat i att när ena hästen haft boxdörren halvöppen en hel natt hade den inte gått ut :rofl: ) men jag ser absolut poänger med det.

Nu har jag inte varit så noga med att lära hästarna stå still (är mer noga med att de inte ska smita ut ur boxen om boxdörren är öppen - vilket bl a resulterat i att när ena hästen haft boxdörren halvöppen en hel natt hade den inte gått ut :rofl: ) men jag ser absolut poänger med det.

Hehe, en annan sak jag lär mina. Eller försöker, den där rackarns ponnyn lär sig nog aldrig att låta bli oövervakad iaf. Och gjort samma erf som dig. Öppen dörr hel natt, häst kvar i boxen. Mycket behändigt om nu olyckan är framme och den dörr glöms.

kl

Men min unghäst gjorde jag så att jag la ner grimskaftet på marken (hängande från grimman, naturligtvis med panikhake) och bad honom stå still. Han är otroligt lyhörd och ölättlärd, så det var (och är) aldrig några problem. Kommandot för att han ska stå still är alltså att grimskaftet hänger ner på marken. Om han rör på sig korrigerar jag lugnt och tydligt, han får vara ifred när han gör rätt. Han har hittills aldrig varit uppbunden (något jag ska börja träna nu efter vilan).

Jag har också lärt honom att stanna kvar i boxen trots att dörren är öppen, och han vet att han inte får gå ut om han inte har grimma på sig. Ibland har jag öppen boxdörr i 30 min under tiden som jag gör iordning hö och så, och Thytur står lugnt kvar i boxen. Skulle han ta ett steg utanför säger jag bara till honom och då backar han direkt.

//Julia

Hehe, en annan sak jag lär mina. Eller försöker, den där rackarns ponnyn lär sig nog aldrig att låta bli oövervakad iaf. Och gjort samma erf som dig. Öppen dörr hel natt, häst kvar i boxen. Mycket behändigt om nu olyckan är framme och den dörr glöms.

Ett tag var jag riktigt modig på den biten med ena hästen iaf, och gick iväg långt ifrån utan att kunna se hästen medans man gick ut och packade foder eller hämtade utrustning o dylikt. Sen började den "testa" lite efter att vi hade åkt iväg till ett nytt ställe, där hade det blivit alldeles för lockande att gå ut, så mycket att titta på!
Så nu ställer jag hösäcken (med hösilage i, de har ju ändå fri tillgång) utanför dörren om jag ska gå iväg utan att se hästarna. Den ena skulle vara för skraj om det låter när den försöker kliva över/gå förbi, och den andra fattar vinken - "stå kvar!" :rofl:

Att de ska stå stilla när de är uppbundna tycker jag också är viktigt. Blir så mycket lättare i all hantering.
Själv gör jag det mesta i boxen - därav vikten av att de inte ska gå ut.

Man drar i handbromsen bara. :D

Nej men seriöst, jag minns inte ens hur jag gjorde. Jag lärde dem att stå stilla ute först, när jag gick promenader med dem, just för att jag vill att de ska kunna stå still överallt oavsett vad som händer runt omkring. Bland det första jag lärde dem när jag fick dem var att alltid följa, stanna när jag stannar, svänga när jag svänger osv.

Det är super, jag kan stanna travaren på banan och gå ur vagnen och fixa med hans utrustning om jag behöver. Det är så det ska vara.

Jag borde vara lite mer sträng i stallgången bara för nu är det mkt "Nu ser inte matte nu tar jag lite hö här i den hära påsen som står här" eller "Nu går jag några steg hitåt och nosar på det här täcket" och jag får påminna dem om att det faktiskt är p-läge nu.
Tex när jag ska hämta jackan eller nåt och så hör man att de tar nåt steg så brukar jag harkla mig, säga typ "stopp där" eller deras namn så blir det tyst. ;)

Jag menar att står man i ett inackorderingsstall så parkerar man inte pållen på gången, lös.

Man kan aldrig garantera övriga att ens häst står där den ställs.

AM

Jag brukar sätta fast mina när det är andra i stallet. De får stå lösa när jag borstar och grejar med dem, och går iväg och hämtar sele eller sadel och sånt, men inte om det är andra i stallet.

Fungerar säkert om hästägaren har eget stall.
Inte annars med hänsyn till övriga.

AM

AM
Jag håller med. I vårt stall, med 12 boxar och alla hästar inackorderade har vi en ny trend med att lydnadsträna sina pållar med att stå stilla. Problem 1 är att vi har alla höpåsar (IKEA-kassar), morotssäckar och krafthinkar stående i stallgången. Transportytan är ca 1,5 meter bred för hästarna. Det är väldigt stressande för andra hästar att ha en främmande häst hängade över SINA matkassar. Problem 2 det finns inget utrymme för dig som vill gå ut med din häst från stallet, pga av att det är bara 1,5 m brett och den ensamma lösa hästen i gången har inte ens grimma på sig!

Den är ffa tonåringarna, men även en 32årig "dressyrdrottning" som tror sig ha stenkoll... suck. Hon lånade för en tid sedan en häst för tävling och precis som alla andra i denna tråden hade hon talat om för hästen att den ska vara "parkerad". Det var den 99% av tiden förutom den gången den plötsligt reagerade för ngt och drog rätt ut genom stallet, ut på stallbacken, över parkeringen och sprang sedan helt lös på vägen utanför fram och tillbaka. Min stilla undran är hur hög insatsen får vara för att kunna utöva lydnad av sin häst. Hästen klarade sig mirakulöst från morgontrafiken och varken slog kull på den blöta asfalten eller i stallgången, och när den for ut genom dörren i galopp var det ingen som precis skulle gå in.

Om man har arbetat runt hästar, och sett konsekvenserna av dåligt säkerhetstänkande blir man lite smått fundersam över alla dessa naiva sk NHmänniskor som fått för sig att de plötsligt "är ett" med ett flyktdjur. De tänker precis som folk som tror att de inte behöver bilbälte för de kör så bra.... I deras värld finns inga andra människor eller djur, alla fungerar precis lika som de själva.
Tisolle

Senast ändrad av en moderator:

jag har min marr los nar jag satter pa och tar av hennes jammers. hon har pa morgonen grimma pa sig med grimskaft hangandes ner pa marken (3 m skaft) och hon vet att hon inte skall rora sig. finns inget varre an att forsoka ta av tacke med en hast som springer i cirklar runt en. Sen sager jag OK, och det vet hon att det ar ok att ga. likasa nar vi ar ute och gar, stannar jag stannar hon och star tills jag sager ok lets walk.
Unghingsten kommer till dorren nar det ar dags for grimma och star still medans jag satter pa, och jag kan saga till honom stand still och han star dar, har inte droppat grimskaft annu men vi arbetar pa det. dock vikitigast ar att de bada kan sta uppbundna, bade fran en sida/rep eller i "crossties" utan problem. speciellt viktigt nar hovslagare kommern.
Andledning till att droppa grimskaft ar att nar jag rider/kommer att rida dem har jag split reins och dar ar det en rein/tygel?, pa marken sa star man, mkt bra om man skulle aka av...
Dock med andra hastar och manniskor runt ar de uppbundna..

Jag tränade det separat. Min häst var halt i somras, och då kunde jag ju inte rida.. så då tränade vi på att stå stilla istället! Jag ställde honom helt enkelt lös i stallgången, men med grimma på såklart. Gick han fram ett steg så backade jag tillbaka honom. Jag hade ett spö i handen, så jag skulle slippa gå fram och backa honom.. utan jag pickade honom på bogen (ovanför det benet han gick fram med). När han stått stilla en stund så fick han gå in i sin box och äta lite hö.

Jag tränade det här en liten stund varje dag innan han skulle gå in på kvällarna.
och när jag började sätta igång honom igen, när han blivit bra så provade jag att ha honom lös när jag borstade och gjorde iordning honom.

Men än så länge är han bara 4år och kan fortfarande försöka gå iväg ibland. Han har varit väldigt okänslig förut ! och haft lite dålig respekt för människor överlag, men vi jobbar fortfarande på det.. och han blir bara bättre och bättre. ^^ alla hästar är olika, vissa får man jobba arslet av sig för att kunna ha dem lösa! och vissa behöver man inte ens träna, utan dem bara står där ändå...

AM
Jag håller med. I vårt stall, med 12 boxar och alla hästar inackorderade har vi en ny trend med att lydnadsträna sina pållar med att stå stilla. Problem 1 är att vi har alla höpåsar (IKEA-kassar), morotssäckar och krafthinkar stående i stallgången. Transportytan är ca 1,5 meter bred för hästarna. Det är väldigt stressande för andra hästar att ha en främmande häst hängade över SINA matkassar. Problem 2 det finns inget utrymme för dig som vill gå ut med din häst från stallet, pga av att det är bara 1,5 m brett och den ensamma lösa hästen i gången har inte ens grimma på sig!

Den är ffa tonåringarna, men även en 32årig "dressyrdrottning" som tror sig ha stenkoll... suck. Hon lånade för en tid sedan en häst för tävling och precis som alla andra i denna tråden hade hon talat om för hästen att den ska vara "parkerad". Det var den 99% av tiden förutom den gången den plötsligt reagerade för ngt och drog rätt ut genom stallet, ut på stallbacken, över parkeringen och sprang sedan helt lös på vägen utanför fram och tillbaka. Min stilla undran är hur hög insatsen får vara för att kunna utöva lydnad av sin häst. Hästen klarade sig mirakulöst från morgontrafiken och varken slog kull på den blöta asfalten eller i stallgången, och när den for ut genom dörren i galopp var det ingen som precis skulle gå in.

Om man har arbetat runt hästar, och sett konsekvenserna av dåligt säkerhetstänkande blir man lite smått fundersam över alla dessa naiva sk NHmänniskor som fått för sig att de plötsligt "är ett" med ett flyktdjur. De tänker precis som folk som tror att de inte behöver bilbälte för de kör så bra.... I deras värld finns inga andra människor eller djur, alla fungerar precis lika som de själva.
Tisolle

Jag kan hålla med dig! men visst är det bra att träna hästen på att kunna vara lös. Då är det även lättare att ha dem uppbundna.
Min häst har jag lärt vara lös, men har honom ändå uppbunden pga. säkerheten. Men sen han lärde sig vara stilla utan att sitta fast så har han blivit mer stilla, går inte längre runt (som han kunde göra förut) och har helt enkelt blivit lugnare. Han står kvar där jag ställer honom helt enkelt.
Så det är ändå bra att lära hästen vara lös, även om man tänkt att den alltid ska vara bunden.

Jag lärde min förra häst att stå lös på gången.
Jag ställde henne bara på gången och sa åt henne att stå kvar där. Så lätt va
det. Sen var vi ju tvungna att finslipa lite på att faktiskt stå still. Men det var
bara att visa och berömma. Hon stod för det mesta still förutom när hon tyckte
att jag tog alldeles för lång tid på mig inne i sadelkammaren, då kunde hon följa
efter mig in där. Världens bästa gamling.

*KL*

Jag lärde min ponny kommandot 'stanna'. Ett vädigt behändigt kommando när man måste hämta något, ska sitta upp, ändra hinder osv. :)

:bow:
Fungerar säkert om hästägaren har eget stall.
Inte annars med hänsyn till övriga.

AM

Precis! I ett stall med flera uppbindningsplatser gör man det bara inte enligt mig!

Alla ska kunna vara säkra i stallet och jag är då inte säker när det står en lös häst två meter ifrån mig och min står uppbunden. Oavsett om hästen är lydig så kan alla hästar bli rädda!
Respekt helt enkelt, i övrigt är jag helt för att de ska stå stilla på kommando, bara inte på andras bekostnad.

Ett grimskaft eller långt rep som hängde ner på marken och som från tidigare träning (i ridhus etc.) betyder att han är "parkerad" när det hänger ner på marken.
Sen också massa korrigering, om han tar ett steg fram, så flyttar jag direkt honom tillbaka där han stod, där jag sa att han ska stå.
Tills han förstår att han ska stå där jag säger.

Är halvvägs nu skulle jag säga haha, nu står han oftast stilla men jag har ändå grimskaft vissa dagar och ibland bara grimma så jag ändå kan ta tag i honom om det behövs.

Jag håller också på att lära min häst att stå still lös,då vi behöver kunna det i tävlingsammanhang. Men jag tycker också att det är bra att kunna ha en häst som både kan vara lös och stå uppbunden.

Vi jobbar på "ground tie" lite överallt, i stallet, på ridbanan etc med korrigering etc, så att han vet vart han är "parkerad" och ska stanna där och ha fokus på mig.

picture-1055_115513523.jpg

Här står Lucas parkerad vid hindervagnen.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama