Stå lös i stallgången

Sv: Stå lös i stallgången

Hästar är flyktdjur! Blir de skrämda av ngt så flyr de!

Förvisso är hästar flyktdjur, men bara för att de blir skrämda så betyder det inte att de flyr.

*kl*

Jag slutade ha min häst uppbunden i stallgången sen han en dag fick panik och slet sig, sprang runt i stallet och ramlade flera gånger. När jag började ha honom lös så hade han ett grimskaft över bogen, men han stod snällt oavsett. Ibland försökte han smyga iväg, men det var bara att korrigera lite lätt och han backade/stod stilla igen. Som någon sa så kan det vara bra att lära sig när hästen är på väg att gå, det räcker oftast att harkla sig eller lägga en hand över bogen för att stoppa rörelsen.

Bild där han står lös utanför stallet. Har ingen mer smickrande bild dock ;)

Självklart lär man alltid hästen att stå uppbunden också! Med fördel när de är riktigt små och man sätter fast dom i selen som deras mamma har på sig. Då blir dom tränade inför körning, att bli ledna i grimskaft och att vara fastbundna. Att lära hästen att stå lös är för mig inget jag praktiserar mest för att det är praktiskt (även om det verkligen är det när man är någonstans där det inte går att binda upp och man måste göra något med båda händerna som tex kratsa hovarna under ridning) utan för mig är det träning av hästens självförtroende och att han lär sig att jag litar på honom. Jag håller aldrig hårt under hakan när jag leder heller av samma anledning. Jag ger hästen ett förtroende att förvalta; gå fint snett bakom mig eller stå kvar där jag ställde dig så blir allt lungt och du behöver inte bli "tjuvhållen" eller fastsatt.

Hästar är ju vanedjur. De kan vänjas vid det mesta.
jag började ha min häst lös pga. att jag inte hade något att binda henne i. jag la helt sonika grimskaftet över halsen på henne och bara stoppade henne när hon försökte knalla iväg.
Sen har jag fortsatt av slentrian. Hon går ingenstans så länge jag är i närheten men om jag lommar iväg så gör hon det också. :p ;)

Att stå bunden är en del av grundutbildningen. Men det behöver ju inte betyda att man slentrianmässigt också binder sin häst hela tiden.

Jag lärde först hästen att stå stilla, när han kunde det så lade jag grimskaftet över halsen på honom och kopplade loss honom.

En sak innan jag berättar hur jag gjorde med min då 5 åring.. hör med dina stall kompisar så dom anser att det är okej :P
Jag har endast tränat nu ca. 4-6 månader och hon är redan super duktig.
Jag började med att ha box dörren öppen ytterst lite så jag kunde se att hon klarade av det.
Sen dag efter dag öppnade jag den mer och mer och gick aldrig för långt bort.
När jag sen kunde lämna henne med helt öppen box dörr och gå iväg helt och när jag kom tillbaka så var hon inte ens ute med huvudet och kollade, då tog vi nästa steg. Ut på gången.
Och anser att det är dumt att spänna fast med en lina för om hon/han får panik kan det bli riktig trubbel! Det är smartare att du gör samma sak som i boxen.
Gå bara en lite bit och när hon varit stilla nog länge, beröm!
Så gör du så varje dag, gå längre och längre bort. Och om hon/han skulle gå, bli INTE förbannad, dom förstår ju inte bättre, det är ju bara djur.
Istället, backa, gör om , gör rätt :) mvh Melinda!

kl

Kan inte låta bli att fundera på en sak.

Är ridhästar dumma i huvudet på nåt sätt?

För läser man här så får var och varannan panik så fort dom sätts fast.

Nej, jag tror inte ridhästar är dumma i huvudet men däremot väldigt dåligt fostrade eller annars har dom inkompetenta ägare..tyvärr.

Denna kommentar grundar jag p.g.a. att jag håller på med travare och är en del i trav och tävlingstall.

Inte ser man några hästar lösa där nej.
Utan allt från ettåringar, blandade med hingstar, ston och övriga djur sitter fast i kättingar radvis utan problem.

Man kan sätta en hingst nära ett sto utan tjafs.

Ettåringar står snällt med kedjor då dom selas..

Man kan tappa en hel hoper järnskrot på golvet utan att någon flyger rätt upp.

Så vad är felet här???
Är ridhästar socialt och miljömässigt tränade eller är det bara nåt som hästägarna får för sig då dom talar om panik?
Hästen som backar och sliter av dessa berömda balsnören...bra inlärning.

AM

Senast ändrad:

*kl*

Jag lär mina hästar att kunna stå stilla lösa för att kunna rätta till täcken, benskydd och annan utrustning lätt när jag är iväg och tränar/tävlar själv utan hjälpreda. Om jag ska plocka med något hindermaterial och behöver båda händerna en liten stund. Och för att lätt kunna spola av ben/slå ur styltor innan jag tar in dem i stallet på hösten/vintern. För att kunna lämna dem stående om jag behöver hämta en sista grej innan ridturen när hästen redan står klar på gången. En av hästarna vill alltid klia sig på rumpan efter ridturen och inte når om man inte släpper honom lös en stund. Om jag bara ska fixa något lite snabbt och inte har tillgång till uppbindningsplats just då osv.

Det är helt enkelt praktiskt. På samma sätt som det (för mig som ofta åker och är iväg själv) är viktigt att jag kan lasta hästarna helt själv och ha dem uppbundna vid kärran i grimma på träning och tävlingsplatser utan att de bryr sig.

Jag har aldrig lärt dem det specifikt, utan den dagliga hantering gör att de automatiskt lär sig och blir lydigare med tiden. 3-åringen står bara lös korta stunder när man rättar till och fixar något medans de äldre som varit ute och tävlat mycket går att "parkera" när och var det behövs.

Hästar är ju vanedjur. De kan vänjas vid det mesta.
jag började ha min häst lös pga. att jag inte hade något att binda henne i. jag la helt sonika grimskaftet över halsen på henne och bara stoppade henne när hon försökte knalla iväg.
Sen har jag fortsatt av slentrian. Hon går ingenstans så länge jag är i närheten men om jag lommar iväg så gör hon det också. :p ;)

Att stå bunden är en del av grundutbildningen. Men det behöver ju inte betyda att man slentrianmässigt också binder sin häst hela tiden.

Jag binder slentrianmässigt upp min var 8.e vecka när hovis kommer:D. Och står så snällt så, men han kan stå snällt utan att vara uppbunden om jag säger till.

kl

Nej, jag tror inte ridhästar är dumma i huvudet men däremot väldigt dåligt fostrade eller annars har dom inkompetenta ägare..tyvärr.

Denna kommentar grundar jag p.g.a. att jag håller på med travare och är en del i trav och tävlingstall.

Inte ser man några hästar lösa där nej.
Utan allt från ettåringar, blandade med hingstar, ston och övriga djur sitter fast i kättingar radvis utan problem.

Man kan sätta en hingst nära ett sto utan tjafs.

Ettåringar står snällt med kedjor då dom selas..

Man kan tappa en hel hoper järnskrot på golvet utan att någon flyger rätt upp.

Så vad är felet här???
Är ridhästar socialt och miljömässigt tränade eller är det bara nåt som hästägarna får för sig då dom talar om panik?
Hästen som backar och sliter av dessa berömda balsnören...bra inlärning.

AM

Vad ger du för råd här då?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=856243&goto=nextoldest

KL
Har insett att jag har min häst lös i stallet av helt annan orsak än de flesta...
När jag tar in henne för att borsta, pyssla och mysa i största allmänhet så släpper jag in henne i boxen så hon får kissa, sen är det lite olika hur det blir.
Ofta står vi kvar inne i boxen, men lika ofta följer hon med ut i stallgången om jag ska hämta någonting.

Jag upplever henne som mycket mer harmonisk om hon får stå lite "som hon vill". Står hon uppbunden är hon absolut inte dum utan väldigt väluppfostradl, men man märker att hon fort ledsnar. Är hon lös kan vi pyssla på hur länge som hellst.

Nu får hon självklart inte göra hur som helst, hon får ex. inte gå ut ur boxen om jag är kvar där inne och inte heller in i boxen igen om jag inte ber henne.
Hon får inte gå iväg för långt i stallgången och får inte bråka med "bandagehyllan".
Däremot ser jag ingen poäng med att kräva att hon står blick still utan att röra vid något. De är ju djur för 17. Vad gör de om de luktar lite på ett nytvättat täcke, eller flyttar sig lite för att kunna klia sig eller lägga huvudet på min axel? Ömsesidig respekt är bättre än lydnad om du frågar mig.

kl

Jag tror det är ridhästmänniskorna :o

Nu är jag pipig med att mina SKA kunna stå fastbundna, även om jag går därifrån. Men L har inte varit förtjust i att stå i dubbel uppbindning ('kedjor på gången'). Enkel (ett snöre) och han står superbra, men dubbel så har han trampat runt och så. Absolut inte kastat sig, men jag har varit lite nojig han ska det då han kunnat 'hänga bakåt' i kedjorna, trampa runt, slå med huvudet osv. Vi tränade på det, men utan mkt resultat, jag hade longerlina i ena sidan så jag kunde sträcka och ge efter osv, men inte mkt resultat.

I somras var vi till kiropraktorns nya ställe, han är travtränare med. Han frågade om ponnyn kunde stå uppbunden och jag svarade 'javisst'. POFF så satt ponnyn uppbunden i dubbel uppbindning. Jag var på väg att pipa men kände att 'vafan, tig, det går säkert bra och om inte annat står det en veterinär därborta :devil:'. Till saken hör att det var VÄLDIGT tight uppbindning, det var STRÄCKT grimskaft från grimma till stolpe, på båda sidor.

Ponnyn provade röra sig, det gick ju sådär, jazzade med bakdelen fram och tillbaka ett par gånger och insåg sen att 'jaha, här satt man fast'. Så skulle kiron sätta nålar, vilket ponnyn tyckte var ytterst suspekt, och gjorde ett lamt försök att trassla - och insåg han satt fast.

Det var det. Uppmuntrad av det hela åkte jag hem, ställde ponnyn på gången och band två grimskaft TIGHT så det blev precis som hos kiropraktorn. Ponnyn gäspade. Efter några dagar så släppte jag lite så det blev lite slack, och han har so far stått som ett ljus på gången, inkl med porten öppen, månaders boxvila och om jag går för att hämta något.

Men utan den där 'överrumplingen' hade jag nog stått och 'tränat' än i att stå med dubbel uppbindning. Och hade kiron frågat 'är han van att stå dubbelt uppbunden' hade jag sagt 'nej, nej, ett snöre är bättre, han blir orolig av två'

Nu menar jag givetvis inte att alla hästar bara pang poff kan knytas upp så och står som små ljus om de lärt sig att ha sönder uppbindningar t ex (och den ENDA jag haft som INTE gick ha uppbunden var en fd travare..), min var ju tränad sen föl och van att stå uppbunden och respektera det. Men 'problemet' med två kedjor var helt enkelt att jag 'fegade'. Medan det för travmänniskorna inte var nåt att fundera på, utan knyt fast hästen, var ska den ta vägen liksom.

Och jag TROR att 'ridhästmänniskor' på gott och ont är mer om sig och kring sig än travmänniskor, och ibland är det av ondo, hästarna är ju inte dummare än att de om de är lagda åt det hållet utnyttjar det.

Sen är även jag om inbiten ridhästmänniska mycket förbluffad över (tror jag skrivit det innan med) att få frågan 'kan den stå uppbunden?' hos hovslagare/veterinärer/etc. Om det inte är ett väldigt ungt föl så ska ju det självklara svaret vara 'klart den kan'..

Min häst har alltid vetat sin plats, jag har aldrig behövt binda upp henne. Hennes förra ägare band upp henne ibland och ibland inte.

KL*
Jag som så många andra här håller med om att det kan vara rent dumt att ha hästen lös om det inte är på inhägnat område (stall/ridbana/mm), men samtidigt förstår jag inte vad alla syftar på med att hästen är ett flyktdjur och därför ska bindas upp? Blir hästen riktigt rädd så ska uppbindningen kunna gå sönder, och då har man helt plötsligt en lös häst hur som helst, som dessutom har fått större trauma av att försöka slita sig lös än vad den hade fått av att bara traska/springa iväg?

Står i inackorderingsstall med nio hästar, och jag tar för vana att ha henne lös när jag pysslar eftersom hon då kan stå och hänga med huvudet hur hon vill, dessutom är vi då inte i vägen för ev. skottkärror, andra hästar och människor som vill komma förbi oss på stallgången.. Har aldrig fått klagomål över att hon är lös, men dock binder jag alltid upp henne om det är mycket rulians i stallet med öppna dörrar och folk som kommer och går stup i kvarten, som säkerhetsåtgärd. (lämnar henne aldrig lös obevakad om det är mycket människor i stallet heller)

Träna henne att stå stilla lös behövde jag aldrig göra, eftersom hon varit travhäst och var helt medveten om att på gången SKA man stå stilla, uppbunden eller ej. Sedan kan jag tycka att det är ett bra sätt för oroliga hästar att få en uppgift och känna att de kan gå när de behöver, men detta under ORDNADE FÖRHÅLLANDEN, som t.ex hemma i stallet med alla dörrar stängda och en lugn omgivning..

Hade min häst på ridskolan ett tag, och eftersom hon var orolig i vattenspiltan brukade jag träna att ha henne lös i denna sent på kvällarna när det inte var människor där och alla hästar var inne. Gjorde underverk, dock så slarvade jag efter det och lät henne stå lös efter något ridpass då jag skulle spola benen, tänkte inte alls på att jag hade ett 20-tal ridskoleungar omkring mig som tyckte detta var skitcoolt..
gissa om jag fick mig en avhyvling av stallchefen :angel:
Och det var alldeles rätt åt mig, efter det har jag varit väldigt aktsam med att agera nonchalant på det sättet..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama