Sv: Stå lös i stallgången
kl
Kan inte låta bli att fundera på en sak.
Är ridhästar dumma i huvudet på nåt sätt?
För läser man här så får var och varannan panik så fort dom sätts fast.
Nej, jag tror inte ridhästar är dumma i huvudet men däremot väldigt dåligt fostrade eller annars har dom inkompetenta ägare..tyvärr.
Jag tror det är ridhästmänniskorna
Nu är jag pipig med att mina SKA kunna stå fastbundna, även om jag går därifrån. Men L har inte varit förtjust i att stå i dubbel uppbindning ('kedjor på gången'). Enkel (ett snöre) och han står superbra, men dubbel så har han trampat runt och så. Absolut inte kastat sig, men jag har varit lite nojig han ska det då han kunnat 'hänga bakåt' i kedjorna, trampa runt, slå med huvudet osv. Vi tränade på det, men utan mkt resultat, jag hade longerlina i ena sidan så jag kunde sträcka och ge efter osv, men inte mkt resultat.
I somras var vi till kiropraktorns nya ställe, han är travtränare med. Han frågade om ponnyn kunde stå uppbunden och jag svarade 'javisst'. POFF så satt ponnyn uppbunden i dubbel uppbindning. Jag var på väg att pipa men kände att 'vafan, tig, det går säkert bra och om inte annat står det en veterinär därborta
'. Till saken hör att det var VÄLDIGT tight uppbindning, det var STRÄCKT grimskaft från grimma till stolpe, på båda sidor.
Ponnyn provade röra sig, det gick ju sådär, jazzade med bakdelen fram och tillbaka ett par gånger och insåg sen att 'jaha, här satt man fast'. Så skulle kiron sätta nålar, vilket ponnyn tyckte var ytterst suspekt, och gjorde ett lamt försök att trassla - och insåg han satt fast.
Det var det. Uppmuntrad av det hela åkte jag hem, ställde ponnyn på gången och band två grimskaft TIGHT så det blev precis som hos kiropraktorn. Ponnyn gäspade. Efter några dagar så släppte jag lite så det blev lite slack, och han har so far stått som ett ljus på gången, inkl med porten öppen, månaders boxvila och om jag går för att hämta något.
Men utan den där 'överrumplingen' hade jag nog stått och 'tränat' än i att stå med dubbel uppbindning. Och hade kiron frågat 'är han van att stå dubbelt uppbunden' hade jag sagt 'nej, nej, ett snöre är bättre, han blir orolig av två'
Nu menar jag givetvis inte att alla hästar bara pang poff kan knytas upp så och står som små ljus om de lärt sig att ha sönder uppbindningar t ex (och den ENDA jag haft som INTE gick ha uppbunden var en fd travare..), min var ju tränad sen föl och van att stå uppbunden och respektera det. Men 'problemet' med två kedjor var helt enkelt att jag 'fegade'. Medan det för travmänniskorna inte var nåt att fundera på, utan knyt fast hästen, var ska den ta vägen liksom.
Och jag TROR att 'ridhästmänniskor' på gott och ont är mer om sig och kring sig än travmänniskor, och ibland är det av ondo, hästarna är ju inte dummare än att de om de är lagda åt det hållet utnyttjar det.
Sen är även jag om inbiten ridhästmänniska mycket förbluffad över (tror jag skrivit det innan med) att få frågan 'kan den stå uppbunden?' hos hovslagare/veterinärer/etc. Om det inte är ett väldigt ungt föl så ska ju det självklara svaret vara 'klart den kan'..