stå i rasthage hela tiden? gör ni så`?

Sv: stå i rasthage hela tiden? gör ni så`?

Immer skrev:
Och så här svarade mitt försäkringbolag:

"Vi har fått din anmälan om de skador som NN:s häst drabbats av i samband med slagsmål med din häst.
Enligt gällande skadeståndsrätt är du ansvarig för hennes skador, och din ansvarsförsäkring kommer att ersätta NN för hennes krav.
Din självrisk på 1200 kronor avgår, och denna summa ber vi dig själv betala till henne".

Immer

Var det ansvarsdelen i den hemförsäkring, eller hade du en 'speciell' ansvarsförsäkring? *nyfiken*

/Alexandra - vars ansvarsdel i hemförsäkringen betalade en ny gräsmatta åt grannen när min MÄRRJÄVEL (sorry men just då var det det snällaste jag kom på att kalla henne :devil: ) klampat runt på deras tomt mitt i natten. Inte nog med att hon drog igång rörelsedetektorlampor och höll på att skrämma slag på stackars grannarna (ett äldre par), hon käkade upp en halv rabatt och eftersom det var höst och vattensjukt så förvandlade hond eras mycket välskötta gräsmatta till ett månlandskap. Grannen tog det fint och tyckte 'äsch, sånt som händer, fast det vore snällt om du kunde hjälpa till att försöka laga den, kärra jord och så?'. Självklart sa jag ja, men min mammas dåvarande sambo ringde faktiskt och frågade försäkringsbolaget om det gick att teckna försäkringar mot skador åverkade av hästar (det hade ju inte behövt vara en snäll granne liksom) och de ställde lite frågor om stängslet hästarna gått bakom och sen konstaterade att 'det där ersätter vi i hemförsäkringen'.

Jodå, det var ansvarsdelen i hemförsäkringen. :)

Förlåt mej, men jag kunde bara inte låta bli att skratta när jag läste din ytterst målande beskrivning av ditt stos förehavanden på grannens gräsmatta. :D

Immer

Immer skrev:
Jodå, det var ansvarsdelen i hemförsäkringen. :)

Förlåt mej, men jag kunde bara inte låta bli att skratta när jag läste din ytterst målande beskrivning av ditt stos förehavanden på grannens gräsmatta. :D

Immer

Jag kan skratta åt det med - NUMERA.. Det har ändå gått över tio år nu och salig stoet är i himlen och jag har skaffat nya grannar ;) Men fan så bökigt det var att gå genoms kogen för att slippa gå förbi grannen när man skulle till postlådan de närmsta månaderna efter spektaklet ;)

Men även fast jag ser humorn i det NU, så kan jag ha medlidande med grannarna. Väl över 70 år bägge två, ligger och sover i frid och fröjd och så klampar 'något' runt utanför (hästen var upp p deras trappa med frambenen för att äta upp någon delikat växt i en blomkruka), sjuttiofjorton lampor som styrs av rörelsedetektor slår på och sen hörs en KRASCH (hästen välter blomkrukan). De var VÄLDIGT nära att ringa polisen då (berättade de senare i förtroende över en bit grillat..). De kikar dock ut genom fönstret först, och ser en 'stor, brun silhuett'. Varvid grannen, i nattsärk tager gummistövlarna och geväret, öppnar dörren på glänt och ropar 'hallå, vem där?' och försöker s enågot i mörkret (utan glasögon). Och möts av ett glatt 'neeiiighh' (gnägg) och en vit bläs ;)

STÖRSTA humorn är grannmannens målande beskrivning av händelsen. Jag sov ju de lyckligt ovetandes sömn jag.

När vi ändå är inne på historier om salig Nickis, så den gången jag skulle lära vår vorsteh att valla hästarna skrattar de åt ÄN på bygden. Jag skulle lära hunden att valla hem hästarna åt mig. Jag öppnar upp alla hagar, missar att en yttre grind ör öppen, släpper hunden som gärna jagade hästar (och hästarna lekte gärna med hunden) och han börjar glatt skutta efter hästarna, som lika glatt skuttar runt. Jag kallar in hunden och försöker förmå honom att ta med sig hästarna. Jag misslyckas, och skickar iväg hunden igen, som börjar fatta vad det gäller och meddels hasnafsning försöker styra hästarna. Då blir lillponnyn FÖRBANNAD, slickar öronen bakåt och får en häpnadsväckande fart på sin knubbiga kropp och börjar jaga HUNDEN. Som flyr för kung och fosterland ut genom den öppna yttre grinden. Och fortsätter nerför byvägen. Det som kan beskådas är:

En vorsteh som ligger som en rem en decimeter över marken och flyr för sitt liv, förföljd av en rätt överviktig B-ponny som såfort hans små ben förmår galopperar efter, med bakåtstrukna öron. Sist kommer salig Nickis (gräsmattemarodören) i lugn galopp, och ser skitglad ut. 'Jag vet inte varför vi springer, men kul har vi'. Jag såg dem försvinna ner mot bruket, och sprintar in för att be mammas sambo skjutsa mig med bilen för att hinna ifatt dem. När jag kommer in ringder det och han svarar. I andra änden av luren var min mammas högsta chef. Som skrattar så han nästan gråter och inte förrän efter några minuter lyckas samla sig såpass att han kan klämma fram 'de passerade nyss här' innan han bröt ihop i en ny skrattattack.

Det har väl ALDRIG varit så jävla mycket folk ute i det där lilla bruket som den dagen, och än idag, tio år (om inte mer) senare kan inte folk låta bli att, vilt fnittrande, fråga om jag lärt hunden valla hästar än, annars så verkade ju hästarna besitta rätt bra vallningsegenskaper?

Suck.. (Hästarna hämtades oskadda och skamsna nere vid 'stora stallet i byn' där de gick och åt gräs. Hunden kom hemlommandes flämtande som en blåsbälg och helt slut strax innan. Han gick aldrig någonsin mer in i hästhagen, och jag försökte aldrig mer lära honom valla hästarna.. :devil:

Snälla du får inte vara så här rolig. Jag skrattar ju så jag gråter och mina kollegor börjar snart undra vad det är.

Och jag läste detta i förmiddags, på jobb.
Arbetskamraterna kom springande från alla håll och undrade vad det var som var så roligt.
Själv skrattade jag så att tårarna rann.... :D

Immer

Tack nu kan jag sova, nu har jag skrattat idag också! :rofl: :rofl:

Våra går på stora ytor. Vill att dom skall kunna röra sig så fritt som möjligt.

min häst går i en rasthage (om de ens är värt att kallas det..) hela dagen, 8-10 typ (hon får iallafall vara ute..). som tur är har hon så bra att hon kan "prata" me de andra hästarna över staketet så dom brukar stå o pilla på varandra. jag har gjort allt som står i min makt för att iallafall få en kompis till henne i hagen eller lite mer yta, men icke. stallägaren äger i princip ingen mark o min häst är tydligen för elak för att gå med de andra hästarna... ja letar förbrilt efter ett annat stall...

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama