Sv: Stå hemma/anläggning
Jag har hästarna hemma, men prövade att ha en av dom installade i annat stall ett par veckor... (nee det var inte min grej,
borta bra, hemma bäst)
Ni som står på anläggning
Hur mycket räknar ni med att ni lägger ut varje månad?
Stallhyra: 700:- Hö: 6-7kg/dag á 3,50= 800:-/månad Varav en stor del trampades ner i leran...
Hur långt har ni till stallet? Hur mycket räknar ni i bensinpengar?
3mil, 6mil x 1l x 11kr =66kr/dag... Jag åkte inte dit exakt varje dag men jag tankade för 2200:- på en månad... (normalt tankar jag för 1400/månad)
Vad har ni tillgång till?
Paddock utom då ridskoletider är (17-20). Ingen egen box, inte ens riktig tillgång till ligghall... Helst skulle vi inte stå i stallgången o göra iordning utan utomhus...
Vad ingår i eran hyra (in-/utsläpp, täckesbyt, lunch osv.)?
Lunch fick de inte varje dag (inte en enda gång medan jag var där mitt på dan såg jag nån få ett enda höstrå). Man skule stå för en fodring(inkl in/utsläpp o mockning av alla boxar)/vecka själv, detta undkom jag dock med att göra en fodring på 4v.
Det här stallet passade inte mig. Jag vill ha ordentlig ligghall, minst 3mål mat om dagen ej slängt rätt i leran o kunna stå inomhus o göra iordning för ridtur. Men det hela var en tillfällig grej, det var aldrig planerat längre än 2månader, nu blev det bara en månad. Det var roligt dock med alla människor! Lite mer socialt än hemma...
Nu till det riktiga då...
Jag har Tre hästar hemma.
Ni som har hemma
Hur mycket lägger ni ut varje månad?
Svårt o säga exakt eftersom det ändrar sig beroende på behov. Under midvinter t.ex. köper vi hem halm o ger fri tillgång på med minskad hö som följd. Nu däremot är det bara hö. Räknar inte med skor, försäkring o sånt.
Hö: 3 x 700:-
Lusern hack: 2 x 260:- = 520:-
Halmpellets: 3 x 105:- = 315:- (ibland mer beror på)
Paddock hos grannen: 300:-
Jag sätter dock av 1500:- per månad året om till "Hästkontot", där vi sedan kan plocka för stora hö-inköp (jag betalar alltså inte per månad utan per inköpstillfälle). Oxå bra pengar att ha om man måste bygga till/bygga om eller åka till tandläkarn/massör eller så.
Hur mycket tid räknar ni att ni lägger ner?
Ehm... oförskämt lite. Mockar varje dag om det behövs, 10min? Fodrar minst tre ggr/dag 5 x 3=15 min? Fylla på vatten tar längre tid, men det görs kanske 3ggr/v o då kan man ju mocka under tiden
Sen kommer ju ridning o pyssel till oxå.