St Hippolyt's "eksem" foder

Sv: St Hippolyt's "eksem" foder

Eurofins analyserar Fe + Mn + Cu + Zn, pris 120 kr.

Var man köper enskilda vet jag ej men skulle gärna vilja veta.

Jag har också sett Eurofins, men bara de hittills. Inte letat noga dock utan jag kände till de o Agrilab och kollade :angel:

Det står att det innehåller:
Biotin 40mg
Methionin 3000mg
Lysin 1000mg
Koppar 75m
Zink 700mg
Vitamin B1 50mg

Hoof first heter det. Såg nu att det innehåller zink oxid, spaderäss kan säkert förklara om det är bättre eller sämre för jag har ingen koll.

Det står att det innehåller:
Biotin 40mg
Methionin 3000mg
Lysin 1000mg
Koppar 75m
Zink 700mg
Vitamin B1 50mg

Att produkten dessutom innehåller biotin, metionin och lysin är bara ett plus!!!

Tillskott av tiamin (vitamin B1) brukar normalt inte behövas men vållar inget problem.

Ett mycket bra tillskott du har hittat. Synd bara att det inte innehåller lite mer koppar. Hästens hovar kommer att bli jättefina. Men vad kostar det?

Det blir mycket billigare om du köper zink- och koppartillskott. Tyvärr får man inte länka till företag som säljer fodertillskott och jag kan inte skicka PM heller eftersom min PM box är full. Du kanske kan PM:a TinyWiny?

Hoof first heter det. Såg nu att det innehåller zink oxid, spaderäss kan säkert förklara om det är bättre eller sämre för jag har ingen koll.

Studier av biotillgängligheten hos zinkoxid visar på olika resultat. Oxider brukar dock ha lägre biotillgänglighet än t.ex. sulfat. Undantaget är magnesiumoxid. Orsaken till att fodertillverkare ofta använder ZnO är att det innehåller mycket zink och är billigt.

Att produkten dessutom innehåller biotin, metionin och lysin är bara ett plus!!!

Tillskott av tiamin (vitamin B1) brukar normalt inte behövas men vållar inget problem.

Ett mycket bra tillskott du har hittat. Synd bara att det inte innehåller lite mer koppar. Hästens hovar kommer att bli jättefina. Men vad kostar det?

Det blir mycket billigare om du köper zink- och koppartillskott. Tyvärr får man inte länka till företag som säljer fodertillskott och jag kan inte skicka PM heller eftersom min PM box är full. Du kanske kan PM:a TinyWiny?

Studier av biotillgängligheten hos zinkoxid visar på olika resultat. Oxider brukar dock ha lägre biotillgänglighet än t.ex. sulfat. Undantaget är magnesiumoxid. Orsaken till att fodertillverkare ofta använder ZnO är att det innehåller mycket zink och är billigt.

Ponnyerna behöver ha bättre hovar, jag ger extra biotin också och detta tillskottet innehåller betydligt mer än det jag ger av. Men det kostar massor och en burk på 750 gram räcker i 15 dagar till två ponnyer, 5kg räcker i 100 dagar till mina två. Till en häst räcker det ju dubbelt länge. De mineraler jag har innehåller selen, så jag kommer fortsätta ge av det. Då får de väl i sig några mg koppar till.

Jag skickar ett pm till TinyWiny om zink och koppartillskott :)

Liknande trådar

Foder & Strö Just nu äter min häst happy horse sensetive. Då hon har haft lite eksemkänningar så vill jag ha ett foder helt utan havre. Då det är...
2
Svar
27
· Visningar
4 916
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar