St Hippolyt's "eksem" foder

Sv: St Hippolyt's "eksem" foder

Utgår man sedan från att många hästägare med eksem inte vill utfodra med socker, så innehåller dessa foder en stor andel socker.

Och här har du en av dem, hör till dem som av en tillfällighet märkte att det var sockret som ställde till det. Året runt mugg och exem på somrarna. Tog tyvärr hela 5 år innan jag förstod så mycket att havre, alger och linfrö var ok. Ponnyn blev underligt nog muggfri efter lite på en månad efter att jag slutat fodra med vanliga mineraler (böt dem till alger) och slutade ge biotin och tillsatsvitaminer i samma veva. Eller muggfri och muggfri, muggen blev behandlingsbar och behandlades bort med ämnen som tidigare inte bitit på den. Sommaren därpå (i fjol) kom inte exemet, som hade varit värst en sommar då jag gav någon sorts pelletsfoder + mineraler + biotin. Ponnyn gick med andra ord naken första sommaren på flera år. Muggen kom dock som en släng förra våren då ponnyn fodrades med betfor, därav kom sockeröverkänsligheten fram.

Värt att tänka på det där med socker.

Jag undrar endå om det är så lätt att skilja på mineral brist eksem och knott eksem, efter som det finns några få fall av hästar som haft väldigt likt knott eksem, men blivit "friska" med hjälp av mineraler (ex fjälterapeuftens lilla studie).
Generellt så tänker jag ju då att de borde ha haft eksemen pga brister men även blivit känsliga mot knott.

Men vilket av alla deras foder menar du då? De har ju väldigt stort sortiment och alla deras foder har ju inte samma innehåll.

Min kusin prövade det fodret till sina hästar. Hennes nyimporterade islänning utvecklade kraftigt exem trots täcken och inomhus om natten. De exemhästar hon hade sedan innan blev värre. Hon bor på en ö ute i skagerak och där är väldigt lite knott...

Min inackordering började ge det fodret i vintras, skall bli spännande att se hur hennes exemhäst reagerar nu när sommaren kommer. Ännsålänge ser hon fin ut i huden/pälsen.

Ja då har du helt rätt. Köper man Hestamixen och tror att man ska få ett foder med samma egenskaper och näringsvärden som havre, ja då har man tänkt fel. :)

Jag undrar endå om det är så lätt att skilja på mineral brist eksem och knott eksem, efter som det finns några få fall av hästar som haft väldigt likt knott eksem, men blivit "friska" med hjälp av mineraler (ex fjälterapeuftens lilla studie).
Generellt så tänker jag ju då att de borde ha haft eksemen pga brister men även blivit känsliga mot knott.

Du missade min nästsista mening i inlägget: Muggen kom dock som en släng förra våren då ponnyn fodrades med betfor, därav kom sockeröverkänsligheten fram.

När ponnyn senare började äta betfor med algerna slog det nästan genast ut i karlederna. Nu i höst och vinter har han inte sett av några alger eller andra mineraler och hållits i fint skick, så mineralbrist var det inte, snarare överkänslighet mot socker. ;)

Ja då har du helt rätt. Köper man Hestamixen och tror att man ska få ett foder med samma egenskaper och näringsvärden som havre, ja då har man tänkt fel. :)

Nej och just därför känns fodret överflödigt, kraftfoder används ju främst som ett komplement till grovfodret. Att i det läget köpa ett foder med mycket lågt näringsinnehåll blir ju bara dyrt, och det tillför inget alls utan här hade man kunnat lösa det mer praktiskt, billigare och bättre än med ett färdigfoder.;):D

Egentligen bryr jag mig inte vad folk vill fodra sina hästar med, men när en fodertillverkare går ut med att deras mat hjälper eksemhästar då vill jag nog se lite rött. Har man levt med en eksemhäst i runt 17 års tid, man har själv trillat dit på denna kommers av guld och gröna skogar men sedan insett att tyvärr så är det rent lurendrejeri så känns det som att jag kan delge en del av mina erfarenheter och kunskaper jag skaffat mig genom åren. Det kanske sparar en liten peng för någon, billigt är det ju inte.

Equimins Biotin Plus tror jag är mer prisvärt sätt att tillsätta zink!

Biotin 1000 mg/kg
Zinc Methionate 53,000 mg/kg
Zinc Oxide 21,000 mg/kg
Organic Zinc 5,300 mg/kg
MSM 53,000 mg/kg

Tyvärr anger de inte hur mycket rent zink det är, då skulle det vara lättare att jämföra priset per gram / zink!

Hej “Natasja”,

Jag har inte så mycket tid att kolla på detta forum numera men råkade se ditt inlägg.

Equimins Biotin Plus innehåller 26 250 mg zink per kilo.

Deras zinkoxid innerhåller 72% zink, zinkproteinatet (Zinc Methionate) innehåller 20% zink och deras “organiska” zink (skulle gissa att det är aminosyra kelaterat zink) innehåller 10% zink.

Totalt blir det alltså = 53 000 x 0,2 + 21 000 x 0,72 + 5 300 x 0,1 = 26 250 mg/kg

Den rekommenderade dosen, 25 g, ger 656,25 mg zink vilket är mer än hela underhållsbehovet för en 500 kg häst.

Billigast och bäst är det dock att köpa ett rent zinktillskott om man behöver tillsätta zink i foderstaten (vilket alla i princip behöver eftersom våra grovfoder är zinkfattiga).

En varning är dock på plats. Zink påverkar upptaget av koppar negativt och koppar är det stor brist på i våra grovfoder. Ger man extra zink utan att samtidigt även ge koppar kan hästen få akut kopparbrist vilket kan få allvarliga konsekvenser.

Du vet förmodligen detta men kanske inte alla som läser tråden.

Måste hålla med Boj. Om din häst blivit eksemfri av att äta St Hippolytfodret så hade den nog brist på något. Kanske Zink ;-)

Vet att den innehåller extra mycket zink för att många av "eksemhästarna" har bist på detta. Jag var övertygad om att min häst hade eksem, jag gav henne en kur med zink och numera klarar hon sig helt utan täcke mm och har inga eksemtendenser kvar överhuvudtaget.

Hon hade med andra ord zinkbrist vilket jag misstog för eksem.

Ainasoja, vilken typ av zinktillskott använde du?

Jag läste, läste och läste, jag funderade och grumlade på det hela ett bra tag och kom fram till att det är värt att ge det en chans iallafall. Hon hade klåda men inte typiska eksemklådan utan hon kliade sig på konstiga ställen och på tidpunkter när det inte skulle vara något stort tryck på insekter.

Tack för svar! Jag har precis beställt hem zinktillskottet för att prova på min häst. Min häst får lite reaktioner i jan-feb som sedan klingar av igen i april/maj.. Så jag tänkte prova ge zink och se om det gör skillnad :)

Intressant!
Jag är på jakt efter Zinktillskott då även jag har en islänning med "konstig" klåda. Han kliar sig mest i manen/ansiket/mulen och något i svans. Verkar bli finare om han får "lufta" mkt dvs vara ute utan täcket när vädret bjuder till det dvs vid blåst och kallare väder. Enligt undersökning av veterinär/prover så har han ingen allergi men kliar sig ändå som en tok. Dessutom har han haft problem med mugg, svampinfektioner i svans och annat smått och gott.
HUDPROBLEM helt enkelt.

Vill ge det en chans att testa med Zink, i dagsläget får han lite Kräuter müsli, pelletrerad b-vitamin, linfröolja och mineraler.

Vilken Zink är bäst om man vill ha med så mycket Zinkmängd som möjligt?
Och om man har en häst som är känslig mot gluten vad skulle ni rekommendera då?

Och en lite OT fråga, om man vill ge extra Magnesium vet ni då någon bra sort med så stor mängd Magnesium som möjligt?

Har du en brist i foderstaten, så är Biomag ett bra komplement.

Vill du ha så "ren" magnesium som möjligt så finns Kraffts Magnesium. Det är magnesiumoxid och tas lättare upp av hästen.

När det gäller alla dessa specialfoder från olika leverantörer så har dom en väldig massa "passande" svar varför just deras produkt är så bra och dessutom dyrare än många basfoder.
Jag är inte speciellt insatt i foder men tycker ändå att det låter ganska krystat ibland. Försäljaren av trådens foder påstår bla att stärkelse i hö och kraftfoder är samma sak. Därför är det inga problem att ge kraftfoder med hög halt av stärkelse. Hästar äter inte kokt mat så stärkelsen i kraftfoder skall inte vara förkokt för att bättre tas upp i tunntarmen.
Det kan ju vara en viss sanning beroende på vilken typ av stärkelse, majs eller havre tex.
Alphö är bättre än vanligt hö för att det växer på högre höjd.
Vet ej var detta foder tillverkas men kanske i närheten av dessa alper.
Örter är bra tydligen alla sorter. Mynta speciellt då den luktar gott dessutom för ägaren.
Frågan är hur kan produkterna lukta så mycket mynta då söndersmulad mynta tappar doften väldigt snabbt. Pepparmyntsolja håller doften längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Just nu äter min häst happy horse sensetive. Då hon har haft lite eksemkänningar så vill jag ha ett foder helt utan havre. Då det är...
2
Svar
27
· Visningar
4 916
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar