St Hippolyt's "eksem" foder

Sv: St Hippolyt's "eksem" foder

Måste hålla med Boj. Om din häst blivit eksemfri av att äta St Hippolytfodret så hade den nog brist på något. Kanske Zink ;-)

Vet att den innehåller extra mycket zink för att många av "eksemhästarna" har bist på detta. Jag var övertygad om att min häst hade eksem, jag gav henne en kur med zink och numera klarar hon sig helt utan täcke mm och har inga eksemtendenser kvar överhuvudtaget.

Hon hade med andra ord zinkbrist vilket jag misstog för eksem.

Jag har just en bekant med en sådan häst, vad för tillskott köpte du? Känns lite onödigt att fodra på med kraftfoder innehållandes zink när de ändå har så bra gorvfoder.

Jag köpte ren zink från St Hippolyt. Kostar runt 500:- men den burken räckte i ca 4 månader så det var värt det.

Hur vet man om hästen har zinkbrist? Är det bara att testa en kur och se om det hjälper.?

Framför även att den skall ges i 5 dgr sedan ska man göra uppehåll i 2 dgr och så skall man göra tills burken är slut. Min återförsäljare sa inte det till mig, det läste jag mig fram till på bruksavvisningen på burken.

Jag köpte ren zink från St Hippolyt. Kostar runt 500:- men den burken räckte i ca 4 månader så det var värt det.

Om det är Hesta Plus Zink som du köpt så är det inte rent zink, den innehåller 30000 mg / kg, det vill säga 30 gram zink per / kg. Den har även mangan, järn och koppar tillsatt. Det innehåller för ovrigt 35% havreflingor, 20% öljäst, 17% ärtprotein, 11% malt, 11% malda linfrön, 2% vitlök, 1,5% kallpressad linfröolja!

Equimins Biotin Plus tror jag är mer prisvärt sätt att tillsätta zink!

Biotin 1000 mg/kg
Zinc Methionate 53,000 mg/kg
Zinc Oxide 21,000 mg/kg
Organic Zinc 5,300 mg/kg
MSM 53,000 mg/kg

Tyvärr anger de inte hur mycket rent zink det är, då skulle det vara lättare att jämföra priset per gram / zink!

I Hesta Plus Zink är zinket tillsatt som Xinksulfat och aminosyrazinkchelat.

SpaderÄss vet nog vilken som är mest prisvärd!

Men alltså, Nu när vi ändå är ut ämnet. Om en häst då får eksem liknande symptom va ex Zinkbrist. Då är det ju fortfarande en fråga om eksem. (precis som man säger om människor som har eksem på grund av eksem) Om jag säger så här. Kan man möjligtvist inte dela upp häst/sommar eksem i 3 olika kategorier

- Soleksem (solkänslighet)
- Knott eksem
- Eksem på grund av mineral brist

Om man ser dessa som grund så finns det ju olika behandlings sätt till vardera. Även om alla tre går under kategorin Eksem. Är det någon som håller med mig?
Jag kan dessutom tänka mig att de tre lite gran går hand i hand, med att om en häst redan är känslig, för en av kategorierna så finns det en ökad risk för att även reagera i de andra typerna. Alltså att de går lite in i vart andra. Även om det klart finns hästar som endast stämmer in i enbart En av kategorierna.

(precis som man säger om människor som har eksem på grund av brister) * ska där stå

knapplån

hänger på lite ang eksem. min 2009:a hade boxvila pga fraktur och stod på box många månader, och när han fick gå ut i sjukhage, lagom i insektsäsong så började han klia av sig manen/pannlugg och svans....Hans immunförsvar var iof inte det bästa just då pga boxvilan. Det verkar som han kliar sig av knotten! vi var till kliniken några ggr i samband med frakturen och försökte då få ngn form av hjälp ang han klieri. Ja förutom avmaskning (som inte hjälpte) så fick vi bara rådet att smörja med insektsmedel. Just nu har han fått all sin man, pannlugg och svans åter men han mådde inte bra av sitt kliande förra året. Hur ska jag kunna vara i god tid nu, ifall att det börjar igen, och kunna hjälpa han på bästa sätt? eksemtäcke ska inhandlas, men vad mer kan man göra? kanske inte är säkert att han börjar klia sig igen men jag tror han kommer göra det då det blev så intensivt kliande hela sommaren och hösten. (Inget under vintern) vad är det bästa medlet att smörja med? kan man ge ngt i fodret? ska jag prova att ge zink som jag läste ovan? Han äter i dagsläget hösilage av bra kvalite, krafft groov och betfor.

Mina hästar äter inte ens Hippolytfodret dom provade att smaka sen fick resten ligga kvar i krubban. Har provat flera olika foder från Hippolyt.

Men jag skulle nog inte vilja kalla det för eksem, utan snarare klåda pga mineralbrist.

Om man utgår från knottkänslighet så syns det tydligt när det handlar om det, mitt sto fick t ex klåda en sommar under sin dräktighet och jag trodde att det var eksem. När veterinären hade kollat så visade det sig att hon fått en hormonell reaktion som utmynnade i klåda under ett par veckor men försvann direkt efter att hon hade fölat.

dressyrteamet: Kolla de andra trådarna, sök på eksem.. Lite väl off topic.

Fast det är ju fortfarande eksem som symptom och förväxlas säkert väldigt ofta med knott allergi. Och är det då på grund av mineralbrist.. kan man ju täcka, hälla på PROB olja och mata med linfröolja till dö dagar..

Ja alltså som jag skrev så syns det tydligt om det handlar om eksem, då satsar de på att klia sig just i mankammen och svansroten. De svullnar också ofta upp i mankammen och kan blir rejält varma också.

I stoets fall så handlade det om att hon blev vätskefylld på halsen, kliade sig och en del av manen försvann ner till men slutade helt efter fölning och har inte skett sedan dess vilket var 2007.

Så knottallergi kan man diagnosera på olika sätt, dels genom typiska symptom men även genom provtagning. Det senare sker sällan eftersom just knott allergi är så jätte vanligt.

Om det är Hesta Plus Zink som du köpt så är det inte rent zink, den innehåller 30000 mg / kg, det vill säga 30 gram zink per / kg. Den har även mangan, järn och koppar tillsatt. Det innehåller för ovrigt 35% havreflingor, 20% öljäst, 17% ärtprotein, 11% malt, 11% malda linfrön, 2% vitlök, 1,5% kallpressad linfröolja!

Equimins Biotin Plus tror jag är mer prisvärt sätt att tillsätta zink!

Biotin 1000 mg/kg
Zinc Methionate 53,000 mg/kg
Zinc Oxide 21,000 mg/kg
Organic Zinc 5,300 mg/kg
MSM 53,000 mg/kg

Tyvärr anger de inte hur mycket rent zink det är, då skulle det vara lättare att jämföra priset per gram / zink!

I Hesta Plus Zink är zinket tillsatt som Xinksulfat och aminosyrazinkchelat.

SpaderÄss vet nog vilken som är mest prisvärd!

Efter att ha läst det du skrev så ger jag Hesta plus Zink till henne även i fortsättningen då den innehållsförteckningen påvisade att den även innehöll linfrön och linfröolja. MSM ser jag ingen som helst anledning att ge en häst på 8 år.

Mina hästar äter inte ens Hippolytfodret dom provade att smaka sen fick resten ligga kvar i krubban. Har provat flera olika foder från Hippolyt.

Många av ingredienserna i deras foder tror jag inte hästar skulle välja att äta i det fria.
Dina hästar kanske märker vad som är i!

Vilka ingredienser är det i som de inte skulle äta i det fria?

Jodå, men nu var det inte brist på själva lappen analys utan mer bristen av innehåll i säcken.:crazy:
Utgår man sedan från att många hästägare med eksem inte vill utfodra med socker, så innehåller dessa foder en stor andel socker.

Det är ju mindre näring i detta foder än vad 1 kg havre innehåller.

Liknande trådar

Foder & Strö Just nu äter min häst happy horse sensetive. Då hon har haft lite eksemkänningar så vill jag ha ett foder helt utan havre. Då det är...
2
Svar
27
· Visningar
4 916
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar