St Hippolyt's "eksem" foder

Sv: St Hippolyt's "eksem" foder

.... enligt veterinär så har min ponny knott eksem,och som jag tidigare har skrivit i denna tråden så är han nu nästan helt symptom fri och det enda jag har ändrat va att ge honom detta fodret istället.

Det intressanta är då i stället för vad?
Vad gav du ponnyn innan du bytte?

Jag skulle kunna tänka mig att en häst kan bli fri från sitt eksem om man tar bort en massa tok som man brukar tratta i hästar och ger ett mera näringslöst foder.

Nu så skall jag läsa resten av tråden.

Jag hittade en gammal foderkatalog från 2011 av Hippolyt som jag nu studerat lite. intressant läsning måste jag säga!
Nästan alla fodersorter innehåller kornflingor och majsflingor som största ingrediens. Även torkade äpplen betfor äppelsirap och vetekli. Rena rama skitmaten för en känslig häst!

Visste inte att solroskärnor är hästmat...?
Vindruveskal som en del foder innehåller undrar jag verkligen över. Vindruvor är oftast mkt hårt besprutade med bekämpningsmedel och antimöggelmedel och detta är svårt att få bort och sätter sig ffa i skalet..?

Hjälp - skulle aldrig i livet våga ge min häst denna mat!
Att "Hesta-mixen" skulle hjälpa MOT eksem tror jag absolut inte. Min häst skulle förmodligen FÅ eksembesvären tillbaka av det.

Senast ändrad:

80 mg Zn / 100 kg

Det räcker nästan aldrig att bara ge minimimängden av zink. Zink konkurrerar med bl.a. järn, mangan och koppar om att tas upp av hästen. Man måste ha balans mellan mikromineralerna i foderstaten vilket betyder att man ofta måste ge 3 till 4 gånger mer än minimibehovet.

För att sätta ihop en balanserad foderstat måste man ha en fullständig analys av sitt grovfoder som omfattar även mikromineraler.

Ett stort problem med dagens försurade marker är att de flesta grovfoder innehåller på tok för mycket järn. Ett överskott av järn kan hästen inte göra sig av med utan lagras i kroppen. Det finns studier som tyder på att ett järnöverskott i kroppen bidrar till utvecklingen av insulinresistens och PPID (Cushings syndrom) hos hästar:

http://www.thehorse.com/articles/31...link-between-insulin-resistance-iron-overload

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23156707

Hoppsan!
Finns det inget som driver ut järn ur kroppen?
På samma vis som selen driver ut kvicksilver.

Jag tycker oxå att det är olustigt.

Det finns mig veterligen ingen mineralblandning som inte innehåller järn. Har funderingar på att skippa minerlablaning men då får jag hålla på å dutta med ännu fler småburkar.

Jag har analys på höt där zink står med, men det hjälper ju inte när jag inte vet hur mycket av varje mineral dom behöver.. Du får väldigt gärna hjälpa mig via pm :)

Jag har analys på höt där zink står med, men det hjälper ju inte när jag inte vet hur mycket av varje mineral dom behöver.. Du får väldigt gärna hjälpa mig via pm :)

Min PM box är full så jag kan inte skicka något PM. Jag vill ha den full eftersom jag inte har någon möjlighet att svara på alla individuella frågor som dyker upp.

Om du har en fullständig analys av ditt grovfoder så posta innehållet av mikromineraler (järn, mangan, zink och koppar) här så kan jag kanske hjälpa dig.

Hoppsan!
Finns det inget som driver ut järn ur kroppen?
På samma vis som selen driver ut kvicksilver.

Tyvärr inte. Pyttelite kan väl komma ut via döda vävnader och eventuellt i svett men hästen kan inte göra sig av med järn via urin eller träck som den kan med andra mineraler.

Enda effektiva sättet är att tappa hästen på blod.

Det man också kan och bör göra är att försöka minska upptaget av järn. Detta kan man göra genom att minska mängden järn i foderstaten samt att försöka begränsa absorbtionen av järn genom att tillföra andra mineraler som konkurrerar med järn om att tas upp i kroppen. Främst är det zink som konkurrerar med järn.

Åderlåtning kom just i ett annat ljus.

Ja, det låter kanske medeltida men är faktiskt det effektivaste sättet att minska järnförråden i kroppen eftersom de röda blodkropparna innehåller mycket järn. Järn som finns lagrat i kroppen ersätter sedan det järn som avlägsnas genom tappning av blod och på så sätt minskar järnlagret i kroppen.

Det finns ju människor som är blodgivare och tappas på blod då och då så egentligen är det inte så märkligt.

Nu är detta ingenting man gör i normala fall men vid svårartade fall av järnöverskott är det absolut något man bör överväga.

Min PM box är full så jag kan inte skicka något PM. Jag vill ha den full eftersom jag inte har någon möjlighet att svara på alla individuella frågor som dyker upp.

Om du har en fullständig analys av ditt grovfoder så posta innehållet av mikromineraler (järn, mangan, zink och koppar) här så kan jag kanske hjälpa dig.

Per kg foder är det (85% Ts)
Järn: 236 mg
Mangan: 119 mg
Zink: 23,8 mg
Koppar: 6,8 mg

Per kilo Ts är det
Järn: 278 mg
Mangan: 140 mg
Zink: 28 mg
Koppar: 8 mg

Jag har ju två minihästar på ca 160 respektive ca 170 kg.

Per kg foder är det (85% Ts)
Järn: 236 mg
Mangan: 119 mg
Zink: 23,8 mg
Koppar: 6,8 mg

Jag har ju två minihästar på ca 160 respektive ca 170 kg.

Jag vet inte hur mycket hö du ger dina minihästar men du bör väl ge runt 4 kg/dag. I vilket fall som helst så blir minimibehoven av mikromineraler inte avgörande utan det som avgör hur mycket och med vad du bör komplettera med är den höga järnhalten.

För att balansera ditt grovfoder behöver du tillsätta 153 mg zink/kg hö du ger hästarna och 52 mg koppar/kg hö.

Ger du 4 kg hö så bör du komplettera med runt 600 mg zink och 200 mg koppar.

Ger du även annat foder som innehåller större mängder av järn får du beakta detta också.

Dom får mineraler också; järn 330mg/kg, koppar 900mg/kg, zink 2700 mg/kg och mangan 1000mg/kg mineraler. Givan kan ju ökas/minskas om det skulle vara nödvändigt men då behöver dom väl ha typ 200 gram för att täcka zinkbehovet och det känns inte hållbart. Jag hittade tillskott som innehåller 75mg Koppar och 700mg Zink per 25g dos.

Dom får ca 3.5 kg var av mitt hö + halm.

Dom får mineraler också; järn 330mg/kg, koppar 900mg/kg, zink 2700 mg/kg och mangan 1000mg/kg mineraler. Givan kan ju ökas/minskas om det skulle vara nödvändigt men då behöver dom väl ha typ 200 gram för att täcka zinkbehovet och det känns inte hållbart. Jag hittade tillskott som innehåller 75mg Koppar och 700mg Zink per 25g dos.

Dom får ca 3.5 kg var av mitt hö + halm.

Problemet med färdigblandade mineraltillskott är att de även innehåller mineraler som man inte behöver. Av någon outgrundlig anledning innehåller de även mineraler som det nästan alltid är överskott av i ett grovfoder, t.ex. järn och mangan. Det går därför inte att få ihop en helt balanserad foderstat med färdigblandade mineraltillskott. Antingen får man använda individuella mineraler och blanda ett eget mineraltillskott som passar till sitt grovfoder eller så får man göra det bästa möjliga med de tillskott man hittar.

För att balansera järninnehållet i 3,5 kg av ditt hö skulle du behöva tillföra ca. 530 mg zink och 180 mg koppar. Med ett tillskott som innehåller 75 mg Cu och 700 mg Zn per 25 g så skulle du klara zinkbehovet med ca. 20 g men inte kopparbehovet. Du skulle fortfarande behöva mer koppar. Sen förmodar jag att detta tillskott även innehåller andra mineraler än zink och koppar? Järn kanske?

Med ett rent zinktillskott, t.ex. zink proteinate 15%, så skulle du bara behöva ge 3,5 g av detta och med ett rent koppartillskott, t.ex. koppar proteinate 15%, så skulle du bara behöva ge 1,2 g av detta.

Nästa år så skall jag analysera mikromineralerna också, det verkar ju kul.
Och så skall jag hitta mina foderböcker.

Jag funderar på om inte markerna kan vara en av orsakerna till att ingen av mina hästar kliar sig här medan de gjorde det där jag bodde förut.
Där så fick t.o.m. halvblod sommareksem.
Där järnrikt mark (vattenprover) och fosforrikt grovfoder och här massor av kalk.

Liknande trådar

Foder & Strö Just nu äter min häst happy horse sensetive. Då hon har haft lite eksemkänningar så vill jag ha ett foder helt utan havre. Då det är...
2
Svar
27
· Visningar
4 916
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar