St. Hippolyt hesta mix musli VS Happy horse sensetive

Sv: St. Hippolyt hesta mix musli VS Happy horse sensetive

Jag älskar när de marknadsför naturliga mineraler :D Inte bara Hippolyt som gör, finns flera andra företag som kör på samma linje.
Visste inte ens att man kan skapa mineraler på onaturlig väg (alkemi brukar det väl kallas om jag inte minns fel :D)

Jag hörde av någon som faktiskt varit på föreläsning (min egen kropp var förståndig nog att sänka mig i en förkylning när jag tänkt gå och lyssna), och jag förstod det som att Hippolyt menar att de använder "naturliga mineraler" till skillnad från syntetiska.

Någon som vet mer om grunden till det påståendet? Man kan ju framställa allt möjligt på syntetsk väg, så kanske även mineraler?
Eller menar de naturligt som typ att de slängt i nypon, som innehåller järn (hittar på nu) istället för att hälla ner järnfilspån i käket? Men järn som järn, eller? Iofs, om man använt kemikalier för att dra ur järn från marken typ, så kan man ju tänka sig att det kan finns restprodukter av dessa kemikalier som hänger med järnet till fodret. Medan det ju inte blir så om man bara slänger ner naturligt järnrika nypon.
Om någon fattar hur jag funderar?

Tänker tex på allergifodret som hunden får, där är någon beståndsdel "förestrat" (vad det nu är) med citronsyra, som vi ju vet är jäkla äckelpäckel... Sånt skulle man ju helst slippa...

I så fall ska jag börja tillverka guld och platina mm. Varför gräva i marken efter det om man kan göra eget. Nä

Spader äss har ju svarat på det en gång, det finns inga kemiska mineraler helt enkelt.

Jaha, har nog missat det. Är lite ny på det här med foder och mineraler osv.
Har du länk till den tråden skulle jag bli jätteglad.

Det är just det jag tycker är så komiskt. Den som kommer på hur man kan skapa syntetiska mineraler kommer få Nobelpris illa kvickt! Det går inte. Men uppenbarligen är det ett alldeles utmärkt försäljningsargument.
Mineralerna kan vara bundna på olika sätt till andra grundämnen, ja. Men syntetiska? No way José.

the_connemara
Jag har dels beställt egna mineraler från Polen (men det blev dyyyyrt!) och blandar pulver i rätt mängder i en stor bytta. Just nu behöver jag visserligen bara tillsätta jodsalt och magnesium, så det är rätt enkelt. Men annars är det "bara" att räkna ut rätt förhållanden och hälla ihop alla pulver i en stor hink och mäta upp allt med ett (större) mått. Mycket smidigare än femtielva småhinkar.
Nästa år kanske jag kommer beställa ännu mer från Polen, kanske. Om tycker det är värt de extra pengarna för att slippa just pulver ;) Pellets är ju väldigt smidigt..

Förstår precis vad du menar! Och det är en jävla djungel.

Just nu har jag hängt upp mig på att man (väl eller har jag fattat fel?) inte bara kan räkna med siffrorna i innehållsförteckningen för där i är ju inte upptag med. Och det finns ju fan ingen info någonstans om upptaget (spaderÄss vet säkert men det känns ju oxå sådär, ska man enbart kunna förlita sig på en anonym på ett forum).

Varför finns inte info om hur man räknar på mikromineraler tillgängligt? galen.nu

Lutar åt att skita i vilket/försöka se vad hästen får i en vanlig mineralblandning och ev försöka kompensera på något random vis. Vilket INTE passar min kemisthjärna. Varför läste jag inte mer bio :-P

Fast då tänker jag att det är det de menar? Organiskt bundna, ev vs oorganiskt bundna? Tror jag måste maila Hippolyt och fråga vad de menar...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hejsan. Var på mässan i Gbg i dag då en Hippolyt dam haffade mig och började prata om deras foder för eksemhästar. Vid namn Hesta...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
15 900
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka