St. Hippolyt

Sv: St. Hippolyt

Jag pratade med deras försäljare på en mässa nyligen och dom var väldigt duktiga på att referera till att deras foder var testade i olika "studier" och var såååå bra. Problemet med dessa studier var väl bara att de var gjorda på 1-10 hästar dvs alldeles för litet underlag för att kunna dra några slutsatser alls.... En av dom hävdade även att deras foder absolut innehöll alla mineraler och vitaminer som hästen behövde oberoende av vad det var för grovfoder hästen åt. Lite sorgligt att folk som är ute och marknadsför foder inte har bättre koll. (På samma mässa garanterade Hippos folk att dom inte alls gjorde som krafft, som marknadsför ett av sina foder som innehåller havrekli som havrefritt. När man sen läste innehållsförteckningen i Hippo Top müslin så kan ni gissa vad som finns i...)

Läste även innehållsförteckningen på nån liten snordyr blå flaska som skulle vara bra till "allt" och fick det till att det var melass, b-vitamintillskott i form av malt och örter (bland annat basilika) så visst kan dom ha bra saker men kollade inte så noga eftersom dom inte hade nåt havrefritt alternativ men deras müslifoder luktade gott i alla fall. :grin:

Senast ändrad:

Tycker en slogan ifrån en återförsäljare till Hippolyts foder är så himlarns rolig "St-Hippolyt - kvalitetsfoder - Kunskap gör skillnad."

Efter denna följer en beskrivning av ett foder som är lämpligt för fånghästar och i nästa mening står det att det är högt energiinnehåll.
Oftast så är det hästar som är feta som har fång, och då är det väl inte så superbra med ett foder med högt energiinnehåll antar jag?

KL

Sen ställde jag frågor som jag vet svaret på för att kolla vilken nivå kunskapen låg på. Och det var i vissa fall helt uppåt väggarna och fler än jag drog efter andan :eek:

Deras hemsida är så full med felaktigheter och olagliga marknadsföringsknep så det finns inte. jag har flera ggr funderat på om man inte skulle ta och anmäla hemsidan till danmarks motsvarighet till jordbruksverket. jbv har jag redan varit i kontakt med och dom kan inget göra då fodret är danskt men regelverket gäller i hela EU.

Man får inte lansera/säga/skriva att ett foder läker/botar någonting öht. för då ska det registreras hos läkemedelsverket. Och är då inte längre ett foder utan en läkemedel.
och problemet med foder likt ovan att det finns inte tillräckligt med forskning som kan bevisa att det har läkande effekt .
och kan därför inte klassas som läkemedel för det är vad läkemedelsverket kräver .

Bluff och båg hej och hå ...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 525
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar