St. Hippolyt

Sv: St. Hippolyt

Har deras foderkatalog, och tycker att deras inledande foderråd är väldigt "speciella".. De har en foderpyramid, längst ner är som börligt grovfodret, men min. 6 kg hö/halm eller gräs till en 600kg häst.. Sedan kommer 1-2 kg havre eller deras basfoder, på det ett halvt kilonaturmussli osv, osv. Slutar på att hästen äter en jädra massa kiolo av deras olika produkter o knappt nått grovfoder. Redan där drar jag öronen åt mig. När man sen börjar kolla på innehållsförteckningarna i fodren så höll jag först på att sätta i halsen. Alger i olika former och en massa olika örter. Nej tack! Och svindyrt dessutom.

Risken med utländska foder är att deras foderråd även följer det landets tradition. Det är inte alla länder som fodrar med lika mycket grovfoder, för det finns helt enkelt inte att tillgå (pga pris, lite åkrar osv ).

Jag tror dessutom att olika länder faktiskt förutom tradition även har lite andra sätt att räkna behov etc. Detta är jag dock stupsäker på att HH vet långt mycket bättre.

Men "färdigfoder" låter enkelt och är kraftigt marknadsfört, så det är väl givet att några faller för reklamen. Det finns ju tyvärr fortfarande ett visst motstånd mot grovfoderanalyser, vilket väl bör vara grunden om man räknar och har lite kunskap om vad som hästen behöver?

Men "färdigfoder" låter enkelt och är kraftigt marknadsfört, så det är väl givet att några faller för reklamen.

Detta företag är också ganska så bra på att marknadsföra sina produkter. De har informationsträffar, "glassiga" boshyrer och ett foder för varje typ av häst. Det kan säkert verka ganska övertygande för den som inte kan så mkt om foder och vill ge sin häst så bra mat som möjligt.

Fast svaret ligger ju i det som HH sa tidigare i tråden. Sirap mm är inget hästfoder och därför inget som din häst kan behöva komplettera med. Istället får du ett väldigt dyrt kraftfoder med ingredienser som ingen häst behöver.

Ja, men HH sa ju också att dessa övriga saker inte var skadliga. Så man kanske kan ge fodret i alla fall för att man då vet att hästen får rätt.(fast att det är dyrt - prisdiskussionen är just nu ointressant, när man vill veta om ett foder är bra eller inte).

Jag vet inte så mycket om foder och inte så mycket om Hippolyt heller, men har bland annat hört argumentet att det är noga ihopsatt, för att hästen ska få mineraler mm. Stämmer det inte alls?

Vore kul om HH ville förtydliga sina svar:)

Detta företag är också ganska så bra på att marknadsföra sina produkter. De har informationsträffar, "glassiga" boshyrer och ett foder för varje typ av häst. Det kan säkert verka ganska övertygande för den som inte kan så mkt om foder och vill ge sin häst så bra mat som möjligt.

Det är det jag menar! Jag vill ju inte ramla i marknadsföringsfällan, som jag ju förstår det finns risk för, när man inte vet så mycket om foder, därför fråger jag härinne för att få möjlighet att skapa min egen mening.

Men menar ni att det är direkt lögn, det dom marknadsför sig på?

Oftast finns det ju någon samband mellan kvalitet och pris och även om man kan få lika bra foder billigare om man vet hur man ska sätta i hop det själv, behöver det ju inte betyda att det dyra är dåligt foder.

Det är det jag menar! Jag vill ju inte ramla i marknadsföringsfällan, som jag ju förstår det finns risk för, när man inte vet så mycket om foder, därför fråger jag härinne för att få möjlighet att skapa min egen mening.

Men menar ni att det är direkt lögn, det dom marknadsför sig på?

Oftast finns det ju någon samband mellan kvalitet och pris och även om man kan få lika bra foder billigare om man vet hur man ska sätta i hop det själv, behöver det ju inte betyda att det dyra är dåligt foder.

Men det är just det som HH menar i sitt inlägg. Fodret är kraftigt marknadsfört och innehållet motsvarar inte priset! Att utfodra en häst med sirap och äppleskruttar borde inte kosta så hutlöst med pengar.

Så nej, det är ingen direkt lögn men det är heller ingen direkt sanning som de marknadsför.

När det kommer till fullfoder är det ganska ofta så att priset INTE följer nån slags kvalité garanti typ märkesjeans mot Ullaredsbyxor. Utan foder som marknadsförs hårt når ut till många hästägare som vill sina hästars bästa och som inte kan så mycket om utfodring.

Jag vill själv utfodra med ett fullfoder pga det är lätt att räkna ut behovet ihop med mitt analyserade grovfoder. Har i alla år utfodrat med havre, betfor och mineraler men vill nu lata mig och ge ett fullfoder. Men det viktigaste för mig är att innehållet inte är en massa konstiga tillsatser som sätts dit för att få mer betalt per säck utan det ska vara ett väl sammansatt hästfoder och inget annat.

Men det är just det som HH menar i sitt inlägg. Fodret är kraftigt marknadsfört och innehållet motsvarar inte priset! Att utfodra en häst med sirap och äppleskruttar borde inte kosta så hutlöst med pengar.

Så nej, det är ingen direkt lögn men det är heller ingen direkt sanning som de marknadsför.

Men det är väl inte bara sirap och äppelskruttar i fodret utan det är väl mest där som lite "lyx" - smaktillsatser helt enkelt? Det måste väl finnas något näringsvärde i fodret också eller gör det inte det?:confused:

Dom har ju så många olika foder också - är alla dåliga?

Någon som vet hur det förhåller sig med deras produkt equigard???
Stämmer det som dom skriver på hemsidan om EMS?

Näringen bör ju stå på hemsidan, och sen är det bara att kolla om fodret kompletterar ditt grovfoder på ett bra sätt. Och det är väl inte fråga om att det är en dålig produkt - det är bara det att det finns mera ekonomiska sätt att fodra en häst på.

Har inte kollat upp deras produkter mera än så, prisbilden och innehållet gör att det inte är intressant för oss. Dessutom har de haft lite skum marknadsföring mot islandshästar, det är inget jag tilltalas av i allafall.

Men det är väl inte bara sirap och äppelskruttar i fodret utan det är väl mest där som lite "lyx" - smaktillsatser helt enkelt? Det måste väl finnas något näringsvärde i fodret också eller gör det inte det?:confused:

Dom har ju så många olika foder också - är alla dåliga?

Någon som vet hur det förhåller sig med deras produkt equigard???
Stämmer det som dom skriver på hemsidan om EMS?

Det ska ju vara ett bantningsfoder för kraftigt överviktiga djur. Men inte 17 behöver man ett speciellt kraftfoder när djuret är så överviktigt utan istället ska ju det djuret inte ha nåt kraftfoder alls och minska ned grovfoder/öka motion så är det problemet snart över.

Det är ju det jag säger...med mördande reklam kan du sälja havsvatten till öbor...:smirk:

Är det någon som har nån erfarenhet om detta foder?Är tyskt tror jag men en vän har kommit i kontakt med det genom en dansk dam. Skriv vad du tycker, fördelar och nackdelar. Funderar på och börja med det på mitt dräcktiga sto.

Min omtyckta häst vet rekommenderade mig att jag skull börja använda ett tillskott från dessa , någon örtblandning för leder.

Så kan återkomma när jag vet mera , jag får hålla hårt i plånboken :grin:

Hurdå??? Nyfiken:)
Det är just marknadsföringen jag undrar om man kan lita på:angel:

Det är inte några olämpliga ingredienser vad jag vet i Hippolyts foder. Vad jag vänder mig emot är de säljer dyrt, ganska näringsfattigt foder under felaktiga hälsopåståenden.
T ex säger man att sommareksemhästar inte ska äta gräs och att proteinintaget ska begränsas. Vidare påstår man att islandshästar har svårt att ta upp mineraler. De rekommenderas ett foder med låg protein och hög MJ halt- (Det vanligaste fodringsproblemet på islandshäst är få i dem tillräckligt med protein utan att få för mkt MJ på köpet.)

Hästar med korsförlamning rekommenderas foder där huvudingredienserna är just de som de ska undvika - stärkelse och socker.

Sen rekommenderar man långvarigt bruk av vitlök i ganska stora, möjligen anemiframkallande, doser för hästar med diarré. Detta var bara några smakprov, det finns fler grodor.

Så företaget far med påståenden som kan vara direkt skadliga. Jag saknar fullständigt förtroende för dem och även om de skulle ha ngn bra produkt så skulle jag inte köpa den!
HH

Jag gick på det fina snacket om örter etc, och började ge St Hippolyt Naturmüsli.
Aldrig har hästarna varit så dåliga i magen :eek:!
Trots att jag ökade med bara några tiotals gram per dag fick de diarré utan dess like, så resten av säcken åkte på dynghögen direkt.

Det är min erfarenhet, och därför tycker jag ju inte att det är prisvärt ...

Lyfter upp tråden till ytan igen. Kan någon rekomendera St Hippolyt idag? Allt jag hittar är bara gamla inlägg. Jag har gett Kraft och Hippo men vill inte ge så mycket foder som de rekomenderar. St Hippolyt rekomenderar mindre mängd kraftfoder. I år behöver jag lite extra proteiner och något högre fosfor och magnesium pga lite dåliga värden på silaget. Hästen har fri tillgång till silage. Vad fodrar du med om du har mitt behov? Snälla hjälp mig.:bow:

St Hippolyte rekommenderar mindre mängd kraftfoder bara för att de har i mer vitaminer och mineraler i varje kilo foder (enligt dem i alla fall, stämmer säkert i bland).
Men tittar du på andra fabrikats koncentrat i stället så innehåller de ofta mer ändå / kg av vitaminer och spårämnen!
Tex Vitafor Proteinmineral, Vitafor Balansmineral, Krafft Pluss Grön osv.
Sen har St Hippolyte i en massa örter i sina foder som jag inte tror hästar i frihet skulla välja att äta, hästar föredrar gräs!
När man läser deras broschyr är det lätt att tro att alla mineraler är organiska, men läser man på säckarna så är det inte så!

Var på en ganska intressant föreläsning i helgen som hölls av St Hippolyt. Vet inget om deras foder i praktiken. Men föreläsren förespråkade väldigt ofta att hästen helst ska äta 90% grovfoder och sedan kraftfoder OM den behöver det. Minst 15 ättimmar, mm, hon sa inget vad jag kan komma ihåg om att man skulle använda just deras kreftfoder osv. kändes som en ganska opartisk föreläsning tror att deras reklöam var överallt!

Lyfter upp tråden till ytan igen. Kan någon rekomendera St Hippolyt idag? Allt jag hittar är bara gamla inlägg. Jag har gett Kraft och Hippo men vill inte ge så mycket foder som de rekomenderar. St Hippolyt rekomenderar mindre mängd kraftfoder. I år behöver jag lite extra proteiner och något högre fosfor och magnesium pga lite dåliga värden på silaget. Hästen har fri tillgång till silage. Vad fodrar du med om du har mitt behov? Snälla hjälp mig.:bow:
Vilken mängd kraftfoder och vilken sammansättning kraftfodret beror helt på vilket näringsvärde grovfodret har. Man kan alltså inte gå på rekommendationerna på påsen. Kanske passar lusern, kanske något avelsfoder kanske något av Hippolyts foder, kanske krafft eller så räcker kanske en skvätt korn eller så. Jämför mellan olika märken (om du vill ha fullfoder) och se vad som passar bäst ihop med ditt grovfoder. Titta inte på utfodringsrekommendationerna på påsen!

Jag skulle kunna rekommendera deras foder idag. Min började med Irisch Masch för att få aptit och så länge man blandar maten med Maschen så äter hon allt!

Alla våra hästar i stallet äter detta foder och alla är nöjda med den!

Jag har också varit på deras föreläsning. Att man får veta att i princip alla sjukdomstillstånd kan botas om man ger deras foder gör mig mycket skeptisk.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 525
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar