Sv: St Bernhard
min familj hade en st bernard när jag var liten, en tik som spenderat sina första tre år i mkt dålig miljö och vägde ca 30kg när vi fick henne (80kg när hon var i toppform

). hon hade inte fått någon som helst träning, kunde inte gå i koppel, gick absolut inte att ha lös osv trots detta var hon en alldeles underbar hund, genomsnäll, lät oss barn klättra över henne och rörde aldrig en min, tog hand om kattungar när kattmamman var på annat håll, drog oss i pulka på vintern och vagn på sommaren, helt enkelt en underbar kompis. hade hon haft någon form av grundlydnad så tror jag inte det hade varit några som helst problem med henne. som det var så hoppade hon mot andra hundar, stack iväg så fort hon fick en chans (och kom tillbaka, lycklig efter att ha badat i en dy-sjö *ryser), och var allmänt omöjlig att hålla kvar om hon ville gå åt ett annat håll.
genomgående lugn, snarast sävlig. hon var av den mer korthåriga sorten, men det var fortfarande drivor av päls överallt, och hade inte så mycket "lös hud" i läpparna, så hon dreglade nästan ingenting, men hade med sig hälften av vattenskålens innehåll ut på golvet när hon druckit

hon fick avlivas vid 8 års ålder pga någon form av tumör, livmodercancer tror jag, minns inte riktigt, jag var bara tio då.
sammanfattningsvis: för mig som barn var hon alldeles underbar, men jag tror att mina föräldrar slet sitt hår över henne måååååånga gånger. jag skulle inte skaffa en st bernard igen, men det är inte för att jag ogillar dem, utan för att jag blivit bekväm med att ha hundar man kan plocka upp under ena armen och som inte fäller