G

Gullegrisen

Ja jag har inte riktigt förstått det här med att spruta. Alltså, varför sprutar man, och vad händer egentligen när man sprutar?

Har idag tagit ut en man som är typ, kiropraktor åt min 9åriga varmblodsvalack.
Min lilla korv var sne i både rygg och bäcken och han sa att detta har kommit upp under lång tid, det har inte hänt på ett par veckor så att säga. Han ska komma ut om en månad igen och kolla om det blivit bättre.

Men frågan är då, han nämnde nått om bakknäna, och nått om kanske sprutas.
Så där kommer det till varför sprutar man och så?

/Gullegrisen

Sv: Sprutas?

Han menade nog att din häst kanske hade nån inflammation i bakknäna pga snedheten i ryggen. Men det kan ju bara en veterinär avgöra o det är bara en vet. som får lov att spruta något i lederna på en häst!

Man sprutar med anti inflammatoriskt medel så inflammationen hävs.

Okej! Tack för svar.

Jo nog vet jag att bara en vet. får fixa sådana grejer och hade inte tänkt låta någon annan göra det heller om det skulle bli aktuellt (:
Jag ska höra vad han säger om 1 månad om jag ska åka in till vet. eller inte.

Kan väl tillägga i det hela att jag fick otroligt dåligt samvete av detta. Att jag inte tagit ut någon och kollat på han tidigare. Jag har haft chanser, men när dom chanserna fanns, fanns det inga pengar.

En seriös kiropraktor ger sig inte på hästen utan att den först är kontrollerad av veterinär. Jag föreslår att du omgående ger dig in till klinik och får utrett om hästen behöver behandlas i knä. Om det behövs, men det inte görs, är risken stor att hästen kommer att studsa problemen mellan knä och bäcken/rygg.

Okej. Det med att en en kiropraktor inte gjorde något utan att hästen är kollad av vet. visste jag faktiskt inte om. Eftersom fler i stallet har tagit ut kiropraktor utan att vet. kollat på dom hästarna.

Men självklart om du säger så tänker jag absolut åka in och kolla min häst!

Om kiropraktorn dessutom själv nämner att hästen kanske kan vara aktuell att spruta förstår jag inte alls vad denne sysslar med.

Jag tycker kiropraktor, ET etc är ett utmärkt komplement till traditionell veterinärmedicin, men först efter att veterinären fått säga sitt. De har trots allt en betydligt grundligare utbildning än de övriga yrkesgrupperna som nämns.

En bra veterinär tycker jag kan rekommendera ET etc om så behövs, men viktigt är att få veta om det behövs annan behandling också.

Jag tog ut kiropraktorn för att min häst kändes sne. Så har vi alltid gjort i stallet där jag har min häst. Självklart ska jag ta in han till vet. Jag ska ringa och boka tid idag. Det första jag tänker på en sne häst är inte att ta till vet. Kan en vet. "bota" sneheten. Inte vet jag, men sen jag var liten så har jag inte varit med om att någon annan i stallet kontaktat en vet. för att kunna ta ut en kiropraktor.

Kiropraktorn gjorde heller inget med min häst, han stoppa i några nålar i rumpan och bara lyfta och kollade benen. Så jag tycker inte han har kunnat gjort nått som förvärrat det hela.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 803
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 348
Samhälle En av mina mostrar har dött och jag och min bror tillhör dödsbodelägarna, eftersom hon inte hade några barn och vår mor är död. Det...
Svar
9
· Visningar
1 936
Senast: Ramona
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka