Springer in i galoppen

W

wannehavefun

Har en välriden häst, men när jag fattar galopp kastar hon huvudet fram och springer i i galoppen. Ska jag låta henne göra så och ge eftergift till detta eller hålla hårdare....? Det är ett halvblod med bra gång (alltså ingen travarigångsättning). När hon galopperar gör hon det i balans och på tygeln (när det väl är igång)
Hur får jag bort detta och vad ska jag INTE göra??

Sv: Springer in i galoppen

Verkar som att vi har bytt häst du och jag... Min travare gör perfekta fattningar även från skritt... Skämt åsido. Om du kan utesluta att hon har ont ngnstans, så verkar det ju som att hon inte orkar bära sig i fattningarna. Låt henne inte springa iväg, utan bromsa upp henne med halvhalter tills hon går lugnt och gör ny fattning. Håll aldrig hårt i hästen! Träna mkt på övergångar och fattningar för att stärka henne. Hoppas det är till ngn hjälp. Lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 437
Senast: Hedwig
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 930
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar