Springer igenom staketet vid insläpp..

TheRedLightning

Trådstartare
Fick information av stallet att ikväll när de skulle ta in hästarna och precis hade tänt belysningen ute så hade min häst typ tagit sats, struntat i en skrikande person och rusat rakt igenom tråden.

Kändes verkligen märkligt, då hon tidigare haft väldig respekt för tråden och om man höjt rösten (höjer jag rösten på henne blir hon väldigt liten).
Det var mörkt när de skulle ta in hästarna och de bara öppnar tråden så hästarna kan gå in själva (det är fållat in), så vet inte om hon hade bråttom in och inte såg tråden. Tror inte heller strömmen var på.

Hade jag kunnat hade jag varit med vid insläpp, men kan inte vara det förrän mitten av oktober, och det har gått bra att ta in dom tidigare men just idag hände detta.

Vad har ni för teorier om hur man på bästa sätt kan lösa detta så det inte händer igen?

Hos oss så leds hästarna in, hade inte vågat släppa dem -ens med infållat. Så lätt att det händer nåt, att nån springer och halkar när de ska in, att de krockar eller liknande (min gamla ponny hade skadat sig i unga år vid sånt insläpp -stooort ärr rakt över kotan).

Bästa sätt att lösa såna här saker tror jag är att hästarna leds in. En och en, så att de lär sig att man går in i lugn och ro, och man väntar på sin tur.
Min stora kille är väldigt sugen på att komma in på eftermiddagarna -framförallt när det börjar mörkna ute, och kan därför jaga upp sig en del när det är dags att komma in.
För att göra det så enkelt som möjligt för den som har insläppet så brukar jag be att man tar honom bland de första som ska in, då går han snällt.

Fick information av stallet att ikväll när de skulle ta in hästarna och precis hade tänt belysningen ute så hade min häst typ tagit sats, struntat i en skrikande person och rusat rakt igenom tråden.

Kändes verkligen märkligt, då hon tidigare haft väldig respekt för tråden och om man höjt rösten (höjer jag rösten på henne blir hon väldigt liten).
Det var mörkt när de skulle ta in hästarna och de bara öppnar tråden så hästarna kan gå in själva (det är fållat in), så vet inte om hon hade bråttom in och inte såg tråden. Tror inte heller strömmen var på.

Hade jag kunnat hade jag varit med vid insläpp, men kan inte vara det förrän mitten av oktober, och det har gått bra att ta in dom tidigare men just idag hände detta.

Vad har ni för teorier om hur man på bästa sätt kan lösa detta så det inte händer igen?

Dels inte släppa in dem iom att de då ofta stressar in.
Alltid ha på el om de är ute.
Inte låta dem sas bli hungriga och förvänta sig mat direkt vid insläpp.
Alltså antingen fodra ute eller låta dem stå nån h och vänta inne innan de får käk.
Så det inte för dem blir så himla bråttom att komma in för att de vet att det är mat där.

Ja, de har ju mat som väntar inne och maten ute i hagen börjar ju tryta, sen om jag förstod det rätt så hade hon reagerat först när de tände ytterlampan. Vet inte riktigt alla detaljerna, skumma är att det inte vart nått problem tidigare förrän just idag.. :confused:

Ska väl tilläggas också att hon är ca 176 i manken, så tycker verkligen inte det är okej. :/

Börja fodra hö ute(sen lunch fodring så de inte är hungriga vid insläpp), skulle tro att hon är hungrig. Våra hade aldrig plöjt genom staketet någon gång vid insläpp. Blev missat en lunch fodring, det resulterade i blåsor i mina händer samt en nästan påkörd häst.

Kan vara så att hon blivit skrämd av något i hagen och det tända ljuset blev droppen? Var de andra stressade? Hur var hon när hon kom in i stallet? Har ni mycket älg, vildsvin?

Du skriver att det hände precis när lyset tändes.
Hästar har inte alls lika bra ögon som vi och svårt att ställa om mellan mörker och ljus. De är dessutom flyktdjur, första instinkten är att springa först tänka sen. Försök att sätta dig in i hur hästen funkar och tänker, hur hon uppfattade situationen.
Kan det vara så att hon blev rädd när hon blev bländad och plötsligt inte kunde se någonting? Och då instinktivt sprang mot stallet och tryggheten? Den skrikande människan gjorde kanske inte saken bättre heller, en till sak att bli rädd för och ytterligare en anledning att springa så fort hon kunde dit näsan pekade. Vilket råkade vara rakt genom tråden som hon sannolikt inte kunde se.
I fortsättningen så tänd lyset en stund innan hästarna ska in så att de hinner stå i ljuset vid grinden en stund och vänja ögonen.
Det är i alla fall min teori om varför det gick snett.

Tänd lyset en stund innan. Väntade alltid en stund när jag tände lampan i stallet innan jag gick fram till min förra häst.Var ganska uppenbart att hon reagerade på lyset. Enda gången min förra dam bet någon var när dom inte tände lyset när dom gick och skulle klappa henne, dom insåg själva att dom fick skylla sig själva där...
Själv skulle jag vilja få hästarna ledda in i stallet.

Tänd lyset en stund innan. Dels för att hästarnas ögon ska hinna vänja sig dels så syns trådar väldigt dåligt i skymning. Jag har skymningsrelä så lyset tänts automatiskt när det börjar bli mörkt. Finns ju även timers. Och om maten börjar tryta så behövs det väl kanske lunchfodring?

Men scenariot påminner också lite om min gamla hästs beteende. Hon är låg i rang, en ganska vek och försiktig individ som är livrädd att hon ska bli lämnad ensam. Vid insläpp så ställer ju sig oftast de högsta i rang vid grinden och kör då undan henne, vilket gör henne stressad och ser hon då en liten lucka så tar hon sats och springer förbi, vilket kan bli farligt. Nu är det alltid jag som sköter insläpp och hon är lugnare nu och verkar ha insett att om matte är vid sidan av så blir man inte ensam men tidigare när jag var inackorderad kunde det vara riktigt jobbigt.

Så kan min häst göra... å enda som hjälper är att ha trästaket vid in och utgången, men det bästa är att alltid ta in henne först så slipper man problemet helt=)

ibland är de billiga våra hästar:D

Hästarna får lunch/mellanmål när stallägarna kommer hem från jobbet (vilket är runt middagstid någongång), sen om jag förstått det rätt, sen när det blir vinter så kommer de ha en bal i hagen.

Hästen som det gäller är ranghög och ligger som 2:a i rang och jag själv kan inte vara med vid insläppet. Nu verkar det lungt igen, har inte hört något mer sen efter den incidenten, men tänkte det kunde vara bra att få lite mer kött på benen för om det händer igen så kan jag ge förslag på vad de kan göra. :)

Hästarna får lunch/mellanmål när stallägarna kommer hem från jobbet (vilket är runt middagstid någongång), sen om jag förstått det rätt, sen när det blir vinter så kommer de ha en bal i hagen.

Hästen som det gäller är ranghög och ligger som 2:a i rang och jag själv kan inte vara med vid insläppet. Nu verkar det lungt igen, har inte hört något mer sen efter den incidenten, men tänkte det kunde vara bra att få lite mer kött på benen för om det händer igen så kan jag ge förslag på vad de kan göra. :)

Be stallägaren att alltid ta in din först vid just insläpp så slipper ni risken att den vill in och går igenom tråden.

Har det bara hänt en gång kan ju nästan vad som helst utlöst det utan att det behöver hända igen.

Jag skulle nog också välja att ta in den först för att undvika det igen dock.
Och att leda in alt haffa hästarna i dörren åtminstone, inte få ' springa fritt' ända in till boxen :-)

Jag hade blivit jättearg ifall nån hade låtit min häst springa in själv i stallet. Som bäddat för problem, liksom. Min hästs uppfödare hade alltid gjort så, och jag fick jobba hårt för att lära hästen att man inte fick rusa in.

Sen är det en annan sak om man gör så med sina egna hästar.

Har det bara hänt en gång kan ju nästan vad som helst utlöst det utan att det behöver hända igen.

Jag skulle nog också välja att ta in den först för att undvika det igen dock.
Och att leda in alt haffa hästarna i dörren åtminstone, inte få ' springa fritt' ända in till boxen :-)
Ja, det verkar bara ha hänt en gång. Fast en annan som också har sin häst uppstallad där sa att när hon ledde in dom i somras så tog hon alltid kedja på min för hon var så uppe i varv, så att min häst troligen blir lite ängslig orolig när det börjar bli mörkt ute.

aldrig ngnsin släppa in lösa hästar i stallet...... många hästben har brutits och diverse andra skador när de ska in själva och är taggade och halkar eller snubblar osv, särskilt om det är insläpp av många hästar och de är de minsta sugna på att gå in pga att det finns mat där/de har vant sig vid rutinen att de ska in till maten....

om man har egen gård och det bara är ens egna hästar och man själv hanterar det varje dag osv, ja då är det ju en fritt om man väljer den lösningen, men kollektivt så ALDRIG ngnsin hade jag velat riskera andras hästar genom att ha lösinsläpp. det är vansinne i fråga om olycksrisk.

Är maten i boxen när hästen kommer in?
En ridskola jag jobbade på hade problemet att några av hästarna började rusa in vid lös insläpp, problemet löstes bara några dagar efter vi slutat ha mat i spilltorna när dom kom in.

Finns både hö i boxen och mat i krubborna. Kan som sagt inte va med vid in och utsläpp så jag vet inte riktigt hur proceduren går till, vet att det är fållat, men vet inte ifall de leder hästarna ändå eller hur de gör faktiskt. :/

Finns både hö i boxen och mat i krubborna. Kan som sagt inte va med vid in och utsläpp så jag vet inte riktigt hur proceduren går till, vet att det är fållat, men vet inte ifall de leder hästarna ändå eller hur de gör faktiskt. :/

du skrev ju att hästarna släpps in tidigare i tråden och de bara öppnar grinden?
Oavsett så behöver du ju ha koll på hur passen sköts och hur det går till om du inte har insikt runt det och din häst strular. att den är x i mankhöjd har ju öht inget med saken att göra öht hanteringsmässigt.....

De gjorde så förut, men vet inte om de fortfarande gör så efter incidenten eftersom det inte varit några mer problem sen efter den händelsen som jag fått höra i alla fall. Hästen har bara "strulat" en gång, hade den strulat varje gång så tycker jag de borde ha sagt något mer, men bara hört om en enstaka gång så.

Jag har noll koll på hur in och ut släpp går till förutom att hästarna släpps ut/in på något sätt, vet inte ens exakt när hästarna släpps ut, vet bara att det gör det innan stallägaren åker till jobbet och att hon ger dom mat när hon kommer hem, å så tas de in någon gång under kvällen.

De gjorde så förut, men vet inte om de fortfarande gör så efter incidenten eftersom det inte varit några mer problem sen efter den händelsen som jag fått höra i alla fall. Hästen har bara "strulat" en gång, hade den strulat varje gång så tycker jag de borde ha sagt något mer, men bara hört om en enstaka gång så.

Jag har noll koll på hur in och ut släpp går till förutom att hästarna släpps ut/in på något sätt, vet inte ens exakt när hästarna släpps ut, vet bara att det gör det innan stallägaren åker till jobbet och att hon ger dom mat när hon kommer hem, å så tas de in någon gång under kvällen.

Som sagt, dax att skaffa sig koll isåfall så du vet rutinerna och framför allt kan engagera dig om det skulle vara problem. svårt att ha åsikter för din del om du inte har ngn aning om vad som sker.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 474
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 553
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 803
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V