springer hästar trots smärta?

N

nixa 324

Svaret på frågan är nog att det är individuellt, men om man ser generellt på det? Om en häst har mycket smärta, springer den och busar runt i hagen då? Tycker den att hoppa är det roligaste som finns? Och älskar att "dra järnet över en åker"? (inget som händer i verkligheten, men om han hade fått välja, hade det defenitivt blivit så:) ) vad tror ni?

Sv: springer hästar trots smärta?

hästen är ett bytesdjur och den "får inte" visa smärta. sånt ser man oftast på tempen. men sen kommer man till den smärtan dom har då dom inte kan röra sig och man ser att dom mår dåligt.
om du tror att din häst har ont ta ut en vet som får kolla igenom hästen.

Ja det är nog individuellt som du skriver. Har en häst som visat liten hälta till och från ett tag. Åkte till vetten, pålagringar i knät. Visade kraftig hälta vid böjprov.
Men det hindrade henne inte ifrån att rejsa runt i hagen. Även ta sig en rymmingstur med kompisen (hon var barfota vid tillfället alltid skodd annars) på grusväg ca 3 km. De hittades i en trädgård betandes. Ni kan gissa vilket :devil: det var att få tag på dem. De hade skitkul. Man kan då undra hur det stod till med smärtan då?:p
Hon visade ingen mer smärta trots rymmingsturen, vilket vi var rädda för, inte varm igenting, var som vanligt.

Så det är nog individuellt :D

Mitt första svar skulle vara Nej, en häst som har ont rör sig så lite som möjligt.
Sen bross det ju på var den har ont. Tog bort min häst i tisdags pga allvarlig kissing spine. Denna hästen hade JÄTTE ont vid ridning, men i hagen levde hon loppan, sprang, bockade, gjorde roll back utan problem. Hon hade lärt sig röra sig på ett sätt som inte gjorde ont. Plus att musklerna runt om kotorna i ryggen var väldigt spända för att avlasta ryggraden. Men man kunde inte se på henne att hon var utdömd och skulle få somna in. Höll på att spränga staketet 15 min innan hon somnade in då hon knappt han stanna i tid.

Detta är dock mer ett undantag än en regl. De flesta hästar som har ont rör sig nog mindre.

Som sagt - det är nog individuellt o beroende på åkomma.

Hästar är som nån skrev bytesdjur och rovdjuren spanar ju efter exemplar som inte ser "pigga" ut.

Min häst kan kanske anses som pipig, är han fräsch i hagen så är han i regel fräsch annars. Har han krämpor av något slag så blir han hängig och rör sig långsamt eller inte alls.. får lätt feber vid smärta av något slag.
Nu har han dock sår som ser ut som om han borde vara döende, men han är superpigg, haltfri och alert.

ja, en del blir ju "heta" att rida och väldigt framåt just pga. smärta.

min stora galopperar, gör tvärstop med vändning, bockar och resaer sig lika bra på 3 ben som på 4 :crazy: så fort han skadat sig så blir det boxvila/sjukhage (4*4m) annars skulle det aldrig kunna läka.

han har haft 2 hovbölder i vinter som inte märkts alls innan den ena sprutade ut då hovis verkte-skodde om och den andra kom ut i ballen :crazy: både jag och hovis blev smått chockade :crazy:

sedan har vi en som kan bli hemskt "ynklig" över minsta lilla och rör sig inte en meter i onödan ;)

Jag har haft en häst som upplevdes som "stel och oriden" där den var på prov till försäljning. Hem med hästen som glatt springer i hagen och ser fräsh ut. In på koll ändå och jag åker hem med utdömd häst, knäskålen (patella) i två delar...

Sen beror det ju på skadan också. Vissa skador gör ju inte ont hela tiden utan hästen kan funka som vanligt och sen gör det ont i vissa situationer.

svar: JA. det kan den göra.

Dels är de som sagt bytesdjur som döljer i det längsta om de har ont. sen är det så att vissa "sensorer" tar över hand, det kan vara så att endorfiner om hästen tex tycker ngt är väldigt roligt, eller stress om den är rädd, tar över känslan av smärta och hästen känner då inte smärtan just då.

beror ju helt på vad som gör ont och hur ont det gör.
precis som för människor!

sen finns det givetvis andra orsaker än glädje när en häst springer. den kanske blir jagad, skrämd etc.

Ja, det gör de (eller vissa iaf)!
Min förra häst hade gamla sprickor över båda carpus och därtill så kraftiga pålagringar att han direkt blev utdömd när vi röntgade - han hade gått med dessa i minst 3-4 år, dvs med två ägare innan mig. Han var hur vild som helst i hagen och protesterade heller inte vid ridning (vi tävlade dressyr och tränade hoppning varje vecka) annat än att han tappade takten i små volter till höger.

Han MÅSTE ha haft ont, men jag tror att i kombination med att han tyckte det var kul att det hände grejer + att han var arbetsmyra, så ställde han upp ändå.

Nu åker jag till veterinären vid minsta lilla med min nuvarande häst, litar inte på att hästen "vet bäst" eller säger till...

hästen är ett bytesdjur och den "får inte" visa smärta. sånt ser man oftast på tempen. men sen kommer man till den smärtan dom har då dom inte kan röra sig och man ser att dom mår dåligt.
om du tror att din häst har ont ta ut en vet som får kolla igenom hästen.

håller helt med dig, hästar får inte visa sig svaga.
men sen tillsist kommer de till en punkt när de absolut inte går längre, då kan man tycker ja iaf nästan säga att de har gett upp på sätt å vis.

Min erfarenhet säger att man måste vara väldigt lyhörd inför sin häst. De brukar tala om att det är något fel, vissa gör det tydligt vissa med mycket små medel. Vår ponny, hon jobbade på i alla lägen men vi kunde ändå märka att det inte var ok. Dottern på 12 år kunde säga "det är något fel, jag får driva" Det betydde inte att det var en ponny som var självgående, långt därifrån. Man fick rida noggrannt för att ponnyn skulle hoppa. Men hon kunde ändå märka en liten skillnad i ponnyns beteende som jag inte kunde se från marken.
Sedan får man inte glömma att kunna springa i hagen är en helt annan sak än att bli riden. Vi har ett sto som har skadat ryggen i en olycka och kan bara skrittas på någon dag i veckan. När hon bär ryttare mer än det märker man att hon har ont. Men i hagen - tusan vad hon kan springa! Samtidigt så kan man ju tänka att om hästen gör det man ber om när man rider utan att man känner att man måste tvinga den så kanske det inte är något större problem för hästen?

Där sa du nåt! Jag märkte en skillnad i min (samma som fick patella avsparkad senare) i att jag plötsligt behövde ha ett spö i handen. Inte använda det, bara ha i handen, då tuffade han på igen. Men den ändringen gjorde att han kollades upp och en lång vila följde med diverse behandlingar innan grundorsaken uppdagades.

Ja.. Hästar springer fast dom har ont.. Tyvärr..

Själv står jag med halt häst igen, som med öronen framåt och utan protester jobbar i en urtrevlig form och blir riktigt ledsen när hon inte får jobba (hon brukar vid smärta protestera och vägra jobba, så detta är något helt nytt). Tappade henne på volten idag när vi lekte långsam promenad över och under presenning (nåt måste stackaren göra, hon blir så ledsen när jag inte rider) och knäppskallen far runt som ett skållat troll, men nog 17 syns det en hälta ändå.

Och nej, jag rider inte min halta häst, men vi hann en bit innan jag upptäckte det, då det inte kändes i skritten. Jag ledde naturligtvis hem..

/ Lavinia, som är mycket förvirrad just nu

*KL*

Fast en häst med t.ex fång springer garanterat inte.

Men som andra sagt, de är flyktdjur och ska inte visa smärta. Men efter en viss gräns tror jag nog de blir så illa tvungan.

ponnyn här sprang och bockade runt i hagen förra våren, att vi tog henne till kliniken för röntgen va pga. att hon fått två kurer kortison för sin bronkit lite innan och att hennes rörelse mönster ändrats någon (men absolut inte halt)

röntgen visade på lindrig roteration - fång. så säker kan man aldrig vara ;)

halvblodet som ådrog sig bla. fång pga. trauma i sekelskifftet visade inte heller någonting. hon sprang på som vanligt men tappade bakbenen i mellanåt (nervskada/pålagringar/kotförskjutning i halskotpelaren efter traumat visade det sig senare) veterinären röntgade igenom både ben och hovar pga. det. det ända som hittades va ganska rejäl roteration - fång vilket förvånade både oss och veterinärerna mkt. men tydligen kan inträffa efter rejäla trauman

Min erfarenhet säger att man måste vara väldigt lyhörd inför sin häst. De brukar tala om att det är något fel, vissa gör det tydligt vissa med mycket små medel. Vår ponny, hon jobbade på i alla lägen men vi kunde ändå märka att det inte var ok. Dottern på 12 år kunde säga "det är något fel, jag får driva" Det betydde inte att det var en ponny som var självgående, långt därifrån. Man fick rida noggrannt för att ponnyn skulle hoppa. Men hon kunde ändå märka en liten skillnad i ponnyns beteende som jag inte kunde se från marken.
Sedan får man inte glömma att kunna springa i hagen är en helt annan sak än att bli riden. Vi har ett sto som har skadat ryggen i en olycka och kan bara skrittas på någon dag i veckan. När hon bär ryttare mer än det märker man att hon har ont. Men i hagen - tusan vad hon kan springa! Samtidigt så kan man ju tänka att om hästen gör det man ber om när man rider utan att man känner att man måste tvinga den så kanske det inte är något större problem för hästen?

Hmm. jag förstår inte ditt svar på mitt inlägg riktigt!?! Min poäng var menad som att ja, hästar kan springa i hagen fast de har ont och att det ibland kan vara väldigt små signaler som betyder mycket (som i fallet med min förra häst: alla experter var överens om att han var lite stelare åt höger pga att han var lite äldre, ingen misstänkte att något var fel eftersom han gått igenom flera besiktningar på kort tid - han var inte ens initialhalt när vi kom in till kliniken där han blev utdömd, trots att han uppenbarligen var så trasig). Fast jag kanske missförstår vad du menar?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 617
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 317
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 801
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V