språkpolisen avel...

Sv: språkpolisen avel...

Det är väl främst så att det är avelshingstarna som är "kända" för den stora allmänheten.
När jag anger härstamning på t.ex namnskyltar eller i annonser brukar jag skriva "e. pappa u. mamma - morfar
 
Sv: språkpolisen avel...

Det är väl främst så att det är avelshingstarna som är "kända" för den stora allmänheten.

Precis. En härstamning bestående av Princesse - Baronessa - Lady säger inte de flesta någonting alls, medan Briar 899 - Amiral 764 - Indus 530 ger betydligt mer information åt läsaren.
 
Sv: språkpolisen avel...

Det heter inte heller förärva då detta inte finns med i SAOL (Svenska Akademins Ordlista över svenska språket), det ordet som ligger närmast till hands i din beskrivning är nedärva, om du inte syftar på fördärva, förvärva, förära, förhärda, förhärja eller förhäva.

Personligen hoppas jag att hingsten jag valt inte fördärvar fölet utan nedärver sina goda egenskaper! :angel:

Förärva är nog ganska vedertaget men det används (främst?) inom husdjursavel så det anses kanske vara lite för fackartat för att komma med i saol.

kl.
Förlossning istället för fölning är i analogi med att kalla föl för bebisar, även här på forumet. Jag har ungefär lika svårt för båda - hästens avkomma heter föl och inget annat.
 
Sv: språkpolisen avel...

Språket måste ju leva och utvecklas, att kalla en fölning för förlossning och ett föl för baby är inte grammatiskt fel och inget jag hänger upp mig på. Kan upplevas lite poetiskt ...
Däremot hoppar gärna felaktiga böjningar, stavfel och konstiga särskrivningar upp och nockar mig i pannan ...:eek:
 
Sv: språkpolisen avel...

kl

"Han är coollugn" får mig att vilja dö. Ännu bättre om det blir en särskrivning.:eek::eek::eek:
 
Sv: språkpolisen avel...

kl

Har ni sett i välkommen tråden så är det en fölis (Corriendo Tau - Tornesch - Lux Z) är det en felskrivning eller extrem inavel?
 
Sv: språkpolisen avel...

En annan sak som stör mig, men det ser man inte jätteofta här på avel - när någon skriver e. Briar-Magini-Maraton menvadfan, man vill ju veta far-morfar-mormorsfar och gärna mor och mormor, hingstsidan är liksom mera känd per definition

Ja du ser så olika det är ;)

Vi hemma och våra ägare yttrar oss helt annorlunda.
Det heter kort och gott typ så här:

Föl e. Mytical Lindy och mamma Heidi Kemp. Heidi har Juliano som far.
Sånt fattar alla.
I tidningen Travronden, där fölen presenteras så har dom bantat ytterligare.
Hingstföl e. Bästahäst och u. Rabiata mor. Åter. Ägare Fam. Stolt AB

Skulle ju se jättedumt om jag skrev:
Föl e. Mytical Lindy-Juliano Star-Express Ride-Noble Victory- Hejhopp femtioelva generationer till :D
Tror nog att jag skulle bli idiotförklarad :p


AM
 
Sv: språkpolisen avel...

skulle nog säga att det är same shit, different name...
Jag ser "märr" som en försvenskning av "mare" som är det engelska ordet för sto.

Inte riktigt.

Frågade svärfar, 80 år, hur det där var.

Hans farfar sa ju också märr. Och jag är ytterst tveksam på att engelska uttryck hade kommit enda fram hit på den tiden :D
Han trodde mer på teorin att märr var en vuxen dam som har haft eller skulle få föl eller nåt sånt. Liksom den bastanta lugna bredryggade hästen.
Annars sa man (ystra) ungston och om dom var små så hette det fåle.
(fåle säger vi hemma än)

AM
 
Sv: språkpolisen avel...

kl

Har ni sett i välkommen tråden så är det en fölis (Corriendo Tau - Tornesch - Lux Z) är det en felskrivning eller extrem inavel?

Skall vara Artist som tredje namn och inte Lux Z, kommer ihåg när mormor väntade mamman (hmm man inser hur många år man hängt på buke när stona börjar halka många led ut i stamtavlorna).
 
Sv: språkpolisen avel...

Inte riktigt.

Frågade svärfar, 80 år, hur det där var.

Hans farfar sa ju också märr. Och jag är ytterst tveksam på att engelska uttryck hade kommit enda fram hit på den tiden :D
Han trodde mer på teorin att märr var en vuxen dam som har haft eller skulle få föl eller nåt sånt. Liksom den bastanta lugna bredryggade hästen.
Annars sa man (ystra) ungston och om dom var små så hette det fåle.
(fåle säger vi hemma än)

AM
Åh du Naffa, det svenska språket har influerats av utrikiska i många hundra år, jag ser det nog som betydligt äldre än din svärfar i så fall... ;)

Fast jag hittade faktiskt en annan variant på ursprunget - märr och mare har samma ursprung, kommer inte från varandra...
Beteckningen märr för honhäst (fornnord mer), ty Mähre, eng mare, kommer från protogermanskans *markhjon, feminium av *markha-, häst. Detta ord är också gemensamt med t.ex. iriskans marc och är troligen av keltiskt ursprung
http://logistikfokus.se/2011/09/27/trafikord-med-historia-del-4/
 
Sv: språkpolisen avel...

Fast jag menade nog svärfars farfar ;)

Skulle väl nästan gissa att din länk är kanske svaret på gåtan :D

AM
 
Sv: språkpolisen avel...

Skall vara Artist som tredje namn och inte Lux Z, kommer ihåg när mormor väntade mamman (hmm man inser hur många år man hängt på buke när stona börjar halka många led ut i stamtavlorna).

Tänkte väl men man vet aldrig. :) Förstår din känsla, tiden går så fort då man har roligt ;)
 
Sv: språkpolisen avel...

Tror mycket blir fel pga rättstavnings programmen...
Tex blev det beteckning istället för betäckning i min tråd jag postade häromdagen, ibland missar man när mobilen ändrat på nåt ord själv ;-)
 
Sv: språkpolisen avel...

*KL*

Jag läser knappt "vänta föltråden", eftersom jag stör mig på uttrycken "min dam bara kniper".
 
Sv: språkpolisen avel...

Tror mycket blir fel pga rättstavnings programmen...
Tex blev det beteckning istället för betäckning i min tråd jag postade häromdagen, ibland missar man när mobilen ändrat på nåt ord själv ;-)
det kanske är en del av svaret, men problemet är att många inte ens vet skillnaden mellan betäckning och beteckning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 813
Senast: Tofs
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Skorpion76
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp