språkpolisen avel...

Sv: språkpolisen avel...

Denna tråd var ju kul :D

Att säga förlossning i stället för fölning är nåt som jag tycker är konstigt..dock kan jag inte svära på att det är fel.

Resorbera och abortera är också nåt folk inte verkar se skillnad på :crazy:

AM
 
Sv: språkpolisen avel...

Att säga förlossning i stället för fölning är nåt som jag tycker är konstigt..dock kan jag inte svära på att det är fel.

Men tvärtom då? Jag har råkat säga:

Hon ska nog in och föla närsomhelst nu! - Detta var om en människa, som skulle föda :angel:

Aj då, du borde nog åka till veterinären! - Till kollegan (även denna människa) som fick ett skärsår på sin arm..

Sådana som han borde man f*n inte avla vidare på! - Sagt om exet

Kan människor OCKSÅ få kolik??? :eek:


Ja jag kan fortsätta i evigheter men detta inlägget blev så mkt OT så jag skippar det :o
Märks inte att jag slutade med hästar för över ett år sedan...
 
Sv: språkpolisen avel...

Denna tråd var ju kul :D

Att säga förlossning i stället för fölning är nåt som jag tycker är konstigt..dock kan jag inte svära på att det är fel.

Resorbera och abortera är också nåt folk inte verkar se skillnad på :crazy:

AM

En stallbekant hade en sto som hade absorberat sitt foster. Så det så!
Försökte lite lamt påpeka att hon antagligen hade resorberat, men näpp.
 
Sv: språkpolisen avel...

Kl.

Har länge funderat på vad som är ett sto och vad som är märr.
Eller har jag fel när det enda är en som haft föl och den andra inte:confused:.
 
Sv: språkpolisen avel...

kl
Något ord som jag tycker är lite märkligt att ta i min mun är ordet "simmare" tycker att det låter så märkligt. En simmare hittar jag i en bassäng eller i en sjö. Det verkar vara ett vedertaget ord bland erfarna uppfödare, men... :yuck:

Fast det är kanske inte bättre att säga spermier eller sädesvätska så jag får lite tunghäfta när jag ska säga ordet, så jag gör gärna någon fånig omskrivning istället. :crazy:
 
Sv: språkpolisen avel...

Mjölkbaren som omskrivning för juvret låter otroligt fånigt. Juvren (om vi pratar om flera ston) och juvert retar ihjäl mig.
 
Sv: språkpolisen avel...

En annan sak som stör mig, men det ser man inte jätteofta här på avel - när någon skriver e. Briar-Magini-Maraton menvadfan, man vill ju veta far-morfar-mormorsfar och gärna mor och mormor, hingstsidan är liksom mera känd per definition

Instämmer! Och frustrationen som uppstår när folk skriver enbart pappan och mamman! Men seriöst?? Jag läser gärna moderns namn - men jag vill se morfaderns står med också!
 
Sv: språkpolisen avel...

Kl.

Har länge funderat på vad som är ett sto och vad som är märr.
Eller har jag fel när det enda är en som haft föl och den andra inte:confused:.
skulle nog säga att det är same shit, different name...
Jag ser "märr" som en försvenskning av "mare" som är det engelska ordet för sto.
 
Sv: språkpolisen avel...

skulle nog säga att det är same shit, different name...
Jag ser "märr" som en försvenskning av "mare" som är det engelska ordet för sto.

Kunde inte låta bli att försöka hitta något om ordets historia, och det lilla jag hittade tyder på att det faktiskt är Märr som är det äldre av orden, inte sto. Men jag kunde tyvärr inte hitta något som bekräftade detta.

Däremot håller jag helt med om att det är "same shit, diffrent name".

/Camilla
 
Sv: språkpolisen avel...

Har alltid fått för mej att det är som gylta-sugga och kviga-ko mm och för häst sto-märr eller tvärt om.
 
Sv: språkpolisen avel...

Så har jag också tänkt, eller att stoet åtminstone måste vara åren tillkommen om det ska vara en "märr"
 
Sv: språkpolisen avel...

skulle nog säga att det är same shit, different name...
Jag ser "märr" som en försvenskning av "mare" som är det engelska ordet för sto.

Jag har aldrig hört någon säga mare om ett stoföl på engelska. Filly är det jag använder. Det används även för ungston.

3 år= filly
4 år= mare
Verkar vara vanligt men det kan nog skilja en del.
 
Sv: språkpolisen avel...

*kl*

I mina "kretsar" är ordet märr ett gammalt ord för ett lite finare sto. Dvs ett ädlare sto med finare härstamning och ingen gatukorsning med okänd härstamning.

Dock kan det också användas i uttrycket en "riktig pissemärr" (det har dock ingen positiv betydelse).
 
Sv: språkpolisen avel...

Mjölkbaren som omskrivning för juvret låter otroligt fånigt. Juvren (om vi pratar om flera ston) och juvert retar ihjäl mig.

Mjölkbaren tycker jag låter roligt och lite gulligt. Det ordet har jag även använt om mig själv när jag ammat.
 
Sv: språkpolisen avel...

Jag erkänner, jag har språkpolistendenser ibland och nu har jag retat upp mig lite :p på vissa ord som ganska ofta används fel... Kanske kan jag få upp ögonen på någon med denna larviga tråd... :angel:

Det heter moderlivsimport och inte livmoderimport - man importerar inte någon livmoder utan ett foster i stoets mage.

Det heter förärva och inte förvärva - förvärva = köpa, förärva = nedärva

Det finns säkert fler exempel, men det är dessa jag kommer på just nu...

Det heter inte heller förärva då detta inte finns med i SAOL (Svenska Akademins Ordlista över svenska språket), det ordet som ligger närmast till hands i din beskrivning är nedärva, om du inte syftar på fördärva, förvärva, förära, förhärda, förhärja eller förhäva.

Personligen hoppas jag att hingsten jag valt inte fördärvar fölet utan nedärver sina goda egenskaper! :angel:
 
Sv: språkpolisen avel...

Instämmer! Och frustrationen som uppstår när folk skriver enbart pappan och mamman! Men seriöst?? Jag läser gärna moderns namn - men jag vill se morfaderns står med också!

Jag har funderat över det där, varför är alltid hingstarna så viktiga för härstamningen? Hingstarna betäcker ju många fler - eller kan åtminstone göra det - men stona är ju ändå lika viktiga för fölets egenskaper. Kort sagt, varför är morfar mycket viktigare än mormor för fölet när det gäller vilka man nämner?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 813
Senast: Tofs
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Skorpion76
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp