Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Vi fick föl i natt, det blev ett sött fölsto".
Att säga förlossning i stället för fölning är nåt som jag tycker är konstigt..dock kan jag inte svära på att det är fel.
Denna tråd var ju kul
Att säga förlossning i stället för fölning är nåt som jag tycker är konstigt..dock kan jag inte svära på att det är fel.
Resorbera och abortera är också nåt folk inte verkar se skillnad på
AM
Kl.
Har länge funderat på vad som är ett sto och vad som är märr.
Eller har jag fel när det enda är en som haft föl och den andra inte.
En annan sak som stör mig, men det ser man inte jätteofta här på avel - när någon skriver e. Briar-Magini-Maraton menvadfan, man vill ju veta far-morfar-mormorsfar och gärna mor och mormor, hingstsidan är liksom mera känd per definition
skulle nog säga att det är same shit, different name...Kl.
Har länge funderat på vad som är ett sto och vad som är märr.
Eller har jag fel när det enda är en som haft föl och den andra inte.
skulle nog säga att det är same shit, different name...
Jag ser "märr" som en försvenskning av "mare" som är det engelska ordet för sto.
skulle nog säga att det är same shit, different name...
Jag ser "märr" som en försvenskning av "mare" som är det engelska ordet för sto.
Mjölkbaren som omskrivning för juvret låter otroligt fånigt. Juvren (om vi pratar om flera ston) och juvert retar ihjäl mig.
Jag erkänner, jag har språkpolistendenser ibland och nu har jag retat upp mig lite på vissa ord som ganska ofta används fel... Kanske kan jag få upp ögonen på någon med denna larviga tråd...
Det heter moderlivsimport och inte livmoderimport - man importerar inte någon livmoder utan ett foster i stoets mage.
Det heter förärva och inte förvärva - förvärva = köpa, förärva = nedärva
Det finns säkert fler exempel, men det är dessa jag kommer på just nu...
En stallbekant hade en sto som hade absorberat sitt foster. Så det så!
Försökte lite lamt påpeka att hon antagligen hade resorberat, men näpp.
Instämmer! Och frustrationen som uppstår när folk skriver enbart pappan och mamman! Men seriöst?? Jag läser gärna moderns namn - men jag vill se morfaderns står med också!