språkpolisen avel...

Kanske har fåle och filly är samma ursprung?
Det var ju nån som använde fåle för stoföl och ungston
Fast jag känner mig tveksam till att fåle skulle betyda specifikt stoföl eller ungsto.

Bellman (Fjäriln vingad syns på Haga) - "Fålen yvs och hjulen dammar" - ser man till fler rader tycks fålen här vara en häst som drar en vagn längst en väg.

Staffan stalledrängs fålar fem - känns mer som allmänt hästar?

Fåle kan säkert ha med foal eller foli att göra ursprungligen, men är det specifikt feminint?
 
Fast jag känner mig tveksam till att fåle skulle betyda specifikt stoföl eller ungsto.

Bellman (Fjäriln vingad syns på Haga) - "Fålen yvs och hjulen dammar" - ser man till fler rader tycks fålen här vara en häst som drar en vagn längst en väg.

Staffan stalledrängs fålar fem - känns mer som allmänt hästar?

Fåle kan säkert ha med foal eller foli att göra ursprungligen, men är det specifikt feminint?

Ur SAOB:
"unghäst (innan den börjat tagas i arbete; vanl. i åldern 1—3 år, mindre ofta om yngre), föl; stundom särsk. om unghäst av manligt kön; äv. om ungdjur av åsna, zebra o. dylika hästen närstående djur; i de ä. bibelöversättningarna vanl. om ung åsna, äv. om ung kamel; numera, utom i bibliskt o. bygdemålsfärgat spr., bl. i bet.: springare"
http://www.saob.se/artikel/?seek=FÅLE#U_F1761_244286
 
Här passar ju här. Det heter ju breed då, elller purebred

13239228_955632371152035_2513146668348546348_n.jpg
 
Emmas cool lunga fölsto skulle till vetTen och insimmineras.
Det hade tagits ett backprov på stoT, då tidigare graviditet absorberats.
Allt gick vägen och 11 månader senare föddes ett fölsto undan Nimmerdor.
Fölet hade dock problem att hitta mjölkbaren då juvert var underutvecklat.
Till slut fick den dock tag och kunde få i sig rå mjölken från ljuvret.
Fölungen visade fint scoop, trots att det var en dressyrhäst.
StoT betecktes om på dräktighetsbrunsten.

:sneaky:
 
Emmas cool lunga fölsto skulle till vetTen och insimmineras.
Det hade tagits ett backprov på stoT, då tidigare graviditet absorberats.
Allt gick vägen och 11 månader senare föddes ett fölsto undan Nimmerdor.
Fölet hade dock problem att hitta mjölkbaren då juvert var underutvecklat.
Till slut fick den dock tag och kunde få i sig rå mjölken från ljuvret.
Fölungen visade fint scoop, trots att det var en dressyrhäst.
StoT betecktes om på dräktighetsbrunsten.

:sneaky:
näää, under Nimmerdor, väl? ;)

:arghh: :cautious:
 
Sv: språkpolisen avel...



Jag har funderat över det där, varför är alltid hingstarna så viktiga för härstamningen? Hingstarna betäcker ju många fler - eller kan åtminstone göra det - men stona är ju ändå lika viktiga för fölets egenskaper. Kort sagt, varför är morfar mycket viktigare än mormor för fölet när det gäller vilka man nämner?
Det beror på vem du frågar ;) Jag tycker att X- sidan är viktigast :) Spelar ingen roll vad du använder för hingst på ett skitsto så blir det aldrig bra, men du kan betäcka ett super sto med en get så blir det bra i alla fall. Finns ett travarsto som heter Oki som spottade ur sig bra travare efter alla hingstar hon betäcktes med och det var inte så hög kvalité på någon av hingstarna.
 
Det beror på vem du frågar ;) Jag tycker att X- sidan är viktigast :) Spelar ingen roll vad du använder för hingst på ett skitsto så blir det aldrig bra, men du kan betäcka ett super sto med en get så blir det bra i alla fall. Finns ett travarsto som heter Oki som spottade ur sig bra travare efter alla hingstar hon betäcktes med och det var inte så hög kvalité på någon av hingstarna.

Det går inte att komma ifrån att det ALLTID är 50 % gener från stoet och 50 % från hingsten, så det du säger är ju inte sant. Du kan uppleva det som om det är som du säger men det är genetiskt omöjlig.
Dvs, 50 % av båda individerna kommer att kastas bort och syskon har inte samma gener (bortsett från enäggstvillingar).

Däremot har du förärvningssäkra individer (både ston och hingstar) vilket visar sig på avkommebedömningen. De gener innanför vet vi inget om alls.
Dvs, en hingst eller ett sto kan förärva det vi SER vilket är det vi bedömer. Alltså, bra ben, gångarter, tider eller vad vi vill ha.

Det betyder att ett mediokert sto/hingst kan ge fantastiska avkommor utan att vara speciell själv.

Däremot PÅVERKAR (miljö) stoet sitt föl mer än hingsten av självklara skäl. Men då räknar man inte in sådant som just gångarter, typ, tider osv.
 
Emmas cool lunga fölsto skulle till vetTen och insimmineras.
Det hade tagits ett backprov på stoT, då tidigare graviditet absorberats.
Allt gick vägen och 11 månader senare föddes ett fölsto undan Nimmerdor.
Fölet hade dock problem att hitta mjölkbaren då juvert var underutvecklat.
Till slut fick den dock tag och kunde få i sig rå mjölken från ljuvret.
Fölungen visade fint scoop, trots att det var en dressyrhäst.
StoT betecktes om på dräktighetsbrunsten.

:sneaky:

Nä, den var livmoderimport
 
När det gäller märr - mare så behöver det inte vara ett låneord från modern tid. Många gamla namn på saker heter samma sak sedan medeltiden. Jämför med kniv - knife, hus - house och syster - sister. Språken var mer lika förr.
 
När det gäller märr - mare så behöver det inte vara ett låneord från modern tid. Många gamla namn på saker heter samma sak sedan medeltiden. Jämför med kniv - knife, hus - house och syster - sister. Språken var mer lika förr.
Märr är mycket riktigt ett gammalt ord och inget sent låneord. Engelskan skiljer ut sig efter den normandiska erövringen 1066, då många franska ord blandas i. Innan dess förstod de som bor i det som nu är Skandinavien, delar av Tyskland, delar av England mm varandra ungefär som vi förstår norska och danska idag. Man behövde inte lära sig ett främmande språk utan mer uttal och vissa ord.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 813
Senast: Tofs
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Skorpion76
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp