språkpolisen avel...

Sv: språkpolisen avel...

För några år sedan extrajobbade jag på en seminstation.
En dag kom en stoägare med sitt sto som skulle betäckas på dräktighetsbrunsten (?!?!?)...
 
Sv: språkpolisen avel...

Som seminstation får man höra de mest förbluffande saker, så jag är inte förvånad.
En gång kom en man hit, han var helt säker på att just den 22 maj var det lagom att seminera, för det hade han räknat ut, för stoet hade kastat typ i oktober, sen hade han räknat brunst på 9 dagar, 30 dagar, 51 dagar osv.
 
Sv: språkpolisen avel...

Ja du ser så olika det är ;)

Vi hemma och våra ägare yttrar oss helt annorlunda.
Det heter kort och gott typ så här:

Föl e. Mytical Lindy och mamma Heidi Kemp. Heidi har Juliano som far.
Sånt fattar alla.
I tidningen Travronden, där fölen presenteras så har dom bantat ytterligare.
Hingstföl e. Bästahäst och u. Rabiata mor. Åter. Ägare Fam. Stolt AB

Skulle ju se jättedumt om jag skrev:
Föl e. Mytical Lindy-Juliano Star-Express Ride-Noble Victory- Hejhopp femtioelva generationer till :D
Tror nog att jag skulle bli idiotförklarad :p


AM


Fast där på travsidan är det ju enklare att skriva ut e pappa travhäst u mamma travhäst , då det bara finns en som heter mamma travhäst.

På ASVH sidan heter typ 30 hästar Felicia, 511 Lady osv, då underlättar (inte helt dock) det om det står e pappa häst u mamma häst e morfar häst...

I just Felicia fallet är det dock inte alltid enklare att då hitta en e pappa häst u Felicia e Feliciano , då det även där finns en hel drös med Felicianoavkommor som heter just Felicia... men som sagt det underlättar lite iaf... Därav att man använder u e ue på ridhästsidan.

Och då säger som sagt e ue uue mer än bara e och u :)
 
Sv: språkpolisen avel...

Haha, förlåt men det var riktigt roligt :-D

Folk på seminstationer skulle skriva en bok om allt knas man får höra.
(vilket säkert folk på bilverkstäder också skulle kunna.)

Eller knas, folk som inte är insatta får ofta väldigt konstiga uppfattningar.

En är att när man ringer och säger att stoet är färdigseminerad får man direkt motfrågan: Är hon dräktig nu då?
Eh, vi får avvakta 14 dagar innan man ser det...

Med den dåliga kunskap om fortplantning folk har så är det helt galet konstigt att mänskligheten överlevt.
Tex blir en hel del HELT förtvivlade om inte stoet blir dräktig på första försöket.
Då brukar jag upplysa om att folk får avvakta i 2 år på utredning vid barnlöshet.
 
Sv: språkpolisen avel...

Som seminstation får man höra de mest förbluffande saker, så jag är inte förvånad.
En gång kom en man hit, han var helt säker på att just den 22 maj var det lagom att seminera, för det hade han räknat ut, för stoet hade kastat typ i oktober, sen hade han räknat brunst på 9 dagar, 30 dagar, 51 dagar osv.

:D:D Dagens bästa!
 
Sv: språkpolisen avel...

vad är fel med att skriva det?
Jag förstår tex att mitt sto de facto inte kniper men jag uttrycker mig så för att förklara att hon ser helt klar ut men ändå kommer inte fölet.

En del av felskrivningarna ni tar upp tror jag vi kan tacka smartphones för, de har alla möjliga spännande varianter av ord och dubbelkollar man inte kan det bli hur kul som helst.

Att man frågar om hästen är dräktig efter insemination är nog mer att man menar "gick det bra, gick allt som det skulle?".
Kanske en självklarhet för den som inseminerar några hundra ston om året men för den som har sitt enda sto på station
så vet man inte riktigt vad som är normalt/inte normalt.

Lite ödmjukhet inför sina kunder är inte helt fel...
 
Sv: språkpolisen avel...

Du påstår att jag behandlar mina kunder illa?

Nej, en del människor, speciellt äldre män, är helt makalöst okunniga om fortplantning. Antagligen fick de inte den minsta lilla upplysning i skolan.

Jag brukar försöka förklara hur det funkar, på ett snällt sätt.

Sen att jag inte kan låta bli att skratta lite efteråt borde väl inte vara förbjudet? :meh:

Men men, jag ska inte roa er med fler anonyma historier, även om en del av bukefalos läsare skulle skratta hela veckan åt alla missuppfattningar som finns.
 
Sv: språkpolisen avel...

Trotts att jag själv säkerligen många gånger hör till den kategorin som vi skattar åt här, så tycker jag ändå att detta var en underhållande tråd! :p
 
Sv: språkpolisen avel...

Trotts att jag själv säkerligen många gånger hör till den kategorin som vi skattar åt här, så tycker jag ändå att detta var en underhållande tråd! :p

Håller med!
Jag hör gärna fler av CKs anonyma historier, de var underhållande. :D
 
Sv: språkpolisen avel...

Själv har jag inga problem med att McDonalds personal skrattar åt mig i lunchrummet, för att jag beställt "ostburgare och ett glas cola".

Eller liknande.

Men med hästar är det sååå känsligt.
Bara för det kan jag berätta att folk inte klarar det minsta kritik mot sina hästar.
Man kan säga att de har en ful sambo och feta barn, men inte säga att stoet betett sig illa i seminspiltan.

Så det gäller att dra fram det positiva hos varje häst.
Ibland är det svårt, då får man säga att hästen har en fin grimma :-)
 
Sv: språkpolisen avel...

Själv har jag inga problem med att McDonalds personal skrattar åt mig i lunchrummet, för att jag beställt "ostburgare och ett glas cola".

Eller liknande.

Men med hästar är det sååå känsligt.
Bara för det kan jag berätta att folk inte klarar det minsta kritik mot sina hästar.
Man kan säga att de har en ful sambo och feta barn, men inte säga att stoet betett sig illa i seminspiltan.

Så det gäller att dra fram det positiva hos varje häst.
Ibland är det svårt, då får man säga att hästen har en fin grimma :-)

:bow: *Rullsmiley*
 
Sv: språkpolisen avel...

Så det gäller att dra fram det positiva hos varje häst.
Ibland är det svårt, då får man säga att hästen har en fin grimma :-)
När jag var på Ultuna senast så frågade eleverna om det var min första egna häst. Ja, svarade jag överraskat, hur kunde de gissa det? Jo, för "så snygga lädergrimmor köper man bara till sin första häst". :p
 
Sv: språkpolisen avel...

Nej det säger jag inte.
Men jag tycker det är en skillnad på roliga historier och på att idiotförklara folk. Även om man vet kanske man vill förvissa sig om vissa saker.

Eller så uttrycker man sig bara på ett sätt för att det smidigt även om man vet att det inte är så.
 
Sv: språkpolisen avel...

Djursjukvård är kul! Jobbar med försäkringar och där får man också höra väldigt många roliga saker.

Roligast är när unga killar ska ringa in och berätta att deras hund har fått analsäcksinflammation, hur långsamt eller snabbt du än säger det låter det perverst och den på andra sidan telefonen kommer på det först efter att de har sagt det! :rofl:
 
Sv: språkpolisen avel...

Visst kan det vara mycket roligt när folk säger/skriver lustiga kommentarer, jag själv är expert på att plumpa mig i både tal och skrift, men det bjuder jag på nuförtiden.

Som tex när jag var på seminstationen förra året för att betäcka mitt sto, hon blev betäckt med fullblods hingst, hon är fullblod själv. Så jag säger till hingsthållaren att mitt sto är tilläggISOLERAD hos asvh:p näe säger han och ler.. JO säger jag, jag har papper på det!Högt och tydligt. Då börjar han skratta liksom vet som stod brevid, först tänkte jag: Vad är detta för ställe? Här vill jag inte lämna mitt sto, sen säger han högt och tydligt: Du menar tilläggsREGISTRERAD.. Jag såg ut så här :o:banghead::D Men men ett gott skratt förlänger livet :D
 
Sv: språkpolisen avel...

hihi - i klass med stalltjejen från min barndom som berättade att "jag har en kompis som kommer från IKEA"... Tvärsäker!!

adopterad från korea
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 813
Senast: Tofs
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Skorpion76
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp