språkpolisen avel...

Sv: språkpolisen avel...

Så jag säger till hingsthållaren att mitt sto är tilläggISOLERAD hos asvh:p näe säger han och ler.. JO säger jag, jag har papper på det!Högt och tydligt. Då börjar han skratta liksom vet som stod brevid, först tänkte jag: Vad är detta för ställe? Här vill jag inte lämna mitt sto, sen säger han högt och tydligt: Du menar tilläggsREGISTRERAD.. Jag såg ut så här :o:banghead::D Men men ett gott skratt förlänger livet :D

:laugh: :rofl:
 
Sv: språkpolisen avel...

Nej det säger jag inte.
Men jag tycker det är en skillnad på roliga historier och på att idiotförklara folk. Även om man vet kanske man vill förvissa sig om vissa saker.

Eller så uttrycker man sig bara på ett sätt för att det smidigt även om man vet att det inte är så.

Exakt VAR menar du att jag idiotförklarar folk?

Det jag ville få fram var hur tokigt folk kan få för sig saker. Och då menar jag ALLA.
Själv har jag haft alla sorters hantverkare i huset i över en månad, och jag är säker på att en del av det jag sagt om reparationer, ström,´vattenledningar osv roat dom ordentligt.
 
Sv: språkpolisen avel...

Så är det ju alltid, tycker inte att det är fel att få sig ett gott skratt i smyg. Du verkar inte nedvärdera kunden utan förklarar för dem.

Appropå att vara ute helt galet så frågade jag om BJÄLKARNA var rostiga på första bilen jag köpte, hus har bjälkar, bilar balkar. Han kunde inte hålla sig för skratt xD
 
Sv: språkpolisen avel...

*kl*

Jag kan precis konstatera att det inte är bra att varva rapportskrivning med att läsa på avel. För så vitt jag vet finns det inga betäckningar inom logistiken :angel: Däremot kan det vara en beteckning för något :D
 
Sv: språkpolisen avel...

KL*

Asså, något jag irriterar mig på, är att man skriv E: XXX och U: XXX.. Jaha?! inget ont om mamman till fölet men Morfarn då?!
 
Sv: språkpolisen avel...

*kl*

Eller bara skriver ut "stamnamnet" men inte VILKEN individ det är...

Eller delar upp ett fadersnamn med flera olika namn, typ Rote Boldt skrivet som e: Rote u: Boldt :mad:
 
Sv: språkpolisen avel...

*KL*

Hinner inte läsa hela tråden så någon annan kanske har svarat redan, men såg diskussionen om "sto" kontra "märr". Jag vet inte om det finns någon regel för det i Sverige, men inom engelskan så är ett sto som är 0-4 år gammalt en "filly" och ett sto som är äldre än 4 år är en "mare", alltså en "märr". (Dessa regler tillämpas för löphästar internationellt.)

Personligen säger jag nog alltid "sto" oavsett ålder. :)
 
Sv: språkpolisen avel...

Delvis KL

Jag har fått höra att bönderna förr sa märr om gamla avelsston eller om det var ston som gick med föl vid sidan fortfarande. I princip ett annat ord för fölsto.

Hur mkt sanning det ligger i det har jag dock ingen aning om. Jag själv använder sto i alla lägen men så sysslar jag inte med avel heller.
 
Sv: språkpolisen avel...

kl

Äsch ponte släpp detta nu! CK är inte otrevligare mot sina kunder än alla andra som har special jobb o som garvar när kunderna säger fel. Som ngn annan sa, gissa hur mycket bilverkstäder garvar åt sina kunder!

CK: mer storys tack, förgyllde hela min eftermiddag i regnet!
 
Sv: språkpolisen avel...

kl

Kom på detta nu, kanske inte riktigt språkrelaterat men något jag stör mig på är när folk döper sina fölungar efter pappans "stuterinamn". Jag tycker det blir lite fel, och det ger intrycket att man inte har riktigt koll på läget :angel:

T.ex. alla e. Jaguar Mail som heter något med "Mail". Mail är ju liksom stuteriet Brullemails suffix som de döper alla sina uppfödningar med, då tycker jag det blir fel när man går efter den biten när man ska döpa.
 
Sv: språkpolisen avel...

...och hur många för fick inte namn som slutade med Z när Robin Z sattes i avel?

Otroligt att det inte går att stoppa sånt? Inom travet är ju stuterinamnen skyddade.
 
Kom på detta nu, kanske inte riktigt språkrelaterat men något jag stör mig på är när folk döper sina fölungar efter pappans "stuterinamn". Jag tycker det blir lite fel, och det ger intrycket att man inte har riktigt koll på läget :angel:

T.ex. alla e. Jaguar Mail som heter något med "Mail". Mail är ju liksom stuteriet Brullemails suffix som de döper alla sina uppfödningar med, då tycker jag det blir fel när man går efter den biten när man ska döpa.

...och hur många för fick inte namn som slutade med Z när Robin Z sattes i avel?

Otroligt att det inte går att stoppa sånt? Inom travet är ju stuterinamnen skyddade.

Alldeles häromdagen så frågade jag en männska i en fejsbokgrupp om hon visste att det tilltänkta namnet på hennes föl som slutade på ASK var tillåtet och om hon kollat med Stutteri Ask. Jodå - hon hade kollat och det var tillåtet. Hon verkade dock inte förstå att folk (jag tex) ifrågasatte. Själv tycker jag det är att sno någons varumärke. Nu bestämde hon sig för att ta bort Ask på slutet för att inte skapa förvirring...håhåjaja
 
Sv: språkpolisen avel...


skulle nog säga att det är same shit, different name...
Jag ser "märr" som en försvenskning av "mare" som är det engelska ordet för sto.

gammalt inlägg men...
eller så är det tvärt om.
Sto på isländska heter "marri" eller hur det nu stavas. Isländskan är inte känt för att skapa låneord.
Kanske det skandinaviska "märr" är ursprunget för "mare"?
 
gammalt inlägg men...
eller så är det tvärt om.
Sto på isländska heter "marri" eller hur det nu stavas. Isländskan är inte känt för att skapa låneord.
Kanske det skandinaviska "märr" är ursprunget för "mare"?
det finns ett svar längre fram i tråden, de har nog alla samma ursprung
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 813
Senast: Tofs
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Skorpion76
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp