Sporrskav.

Sv: Sporrskav.

Det finns bara en anledning till att hästar får skav och det är att något ligger och skaver. Det förstår nog även du.
Om hästen får skavsår av sporrarna så använder du dem på fel sätt, eller för hårt/mycket hur gärna du än vill tro något annat.
Och vad man kan göra åt något som skaver är att ta bort det skavande (eller när det gäller sporrar - bättra på /ändra sin ridstil)

I en tråd för länge sen var det någon som visade en film där den påstod att den inte satt och nötte med sporrarna men det syntes klart och tydligt att personen verkligen gjorde det.
Nu menar jag inte att du nödvändigtvis gör det men du bör nog ändå granska din sits noga lite till så du förhoppningsvis märker var felet sitter (Det behöver ju inte vara något tydligt syndbart eller dåligt!)

Det är vår plikt som hästägare att ta reda på var problemet ligger och åtgärda det genast.

kl

kanske kan stämma att det är skorna. Jag själv ville inte rida med sporrar för jag inte kunde rida med de i början. Har bara ridit med de i ett halvår och det var min tränare som rådde mig eftersom hon skulle få lättare att uppfatta skänklen då hon har problem att flytta sig höger bak. Men visst som sagt bukefalos har alltid rätt! :devil::angel::smirk:

Ja men jag har ju minskat med användandet och använder det bara när jag tränar då jag anser det är en nödvändig sak eftersom hon lättare ska få hjälp av skänklen. Men kommer inte rida med de nu och hon smörjs in med helosan så blir väll bättre. Men det är ganska många som jag har sett som har blödande sår efter en tävling och det kan vara att de just är känsliga. En häst som stod i vårat stall innan hade typ ärr tack vare sporrar.

Men får väll sluta med sporrar även om det är ett hjälpmedel som jag anser jag behöver.

Jag tycker inte du behöver sluta med sporrar. Som sagt har jag sett hästar som rids med sporrar varje dag o en dag kommer in med skav. Men när det väl läkt har det aldrig varit problem att rida med sporrar igen.
Tycker du ska prova dom med det rörliga gummihjulet/gummiklumpen på änden

Jag tycker du gör rätt i att sluta använda det, om du gör det.
Sporren är ju trots allt faktiskt till som ett hjälpmedel när man verkligen behöver ett och inte som ett tortyrredskap. (Ja lite överdrivet, men skav och sår är trots allt smärta)

Om du absolut inte kan rida utan så kanske du kan leta efter alternativ. Kanske sätta ludd på sporren.?! :idea: :D

Lite konstigt att först beskriva ett problem på ett öppet forum och sedan gå i värsta försvarsställningen när folk ger råd. Jag förstår att råden inte passar dig. Förmodligen har du dåligt samvete över att ha åsamkat din häst skav och ville skriva av dig på forumet och få höra att det inte är ditt fel.
Och på sätt och vis är det ju inte det - du har ju inte gjort hästen illa med flit. Dock är det något i din utrustning eller ridning som gör att hästen får håravfall och blödande skavsår. Då måste du som ryttare agera utifrån detta - det du gör/den utrustning du använder gör hästen illa och du måste göra en ändring. Inte sitta här och gnöla på alla bukefalister och försöka rättfärdiga blödande skavsår med att hästen är överkänslig. Kanske är den det, men det är du som måste anpassa dig efter hästen och inte tvärtom.

Personligen tycker jag att det låter som att du använder sporrarna fel. Eller i fel situationer. Sporrarna ska som någon sagt tidigare förfina hjälperna, inte förstärka eller straffa om hästen t ex backar.

man ska inte behöva sporrar för att kunne rida. då är det nåt som gått snett i din hästs träning. öva upp känsligheten istället för att använda sporrar. en nöjd häst håller inte på och backar och protesterar mot ryttaren!!!

Personligen tycker jag att det låter som att du använder sporrarna fel. Eller i fel situationer. Sporrarna ska som någon sagt tidigare förfina hjälperna, inte förstärka eller straffa om hästen t ex backar.

Asså förlåt jag sitter här och skrattar. Om en häst backar och går emot ryttarens vilja och om hon itne vill hoppa och börjar bacak för hon blir arg. och hon blir arg! Hon står och sparkar med frambene för hon inte vill så ska man ju självklart säga till och bli förbannad för sånt är verkligen inte okej. Då ska man mana på hästen att gå frammåt!

Min häst är ett varmblod (fd travare) som är stel i höger sidan och har du svårt att ställa sig i hörn och då hjälper det att få undan hennes bakben genom sporrarna. Hon får lättare att flytta under för skänkel. Det blir då lättare att ställa innåt för hon får den extra hjälp.

Men varför vill hon inte hoppa då? Kanske är det något som är fel?

Om du enbart använder sporren för att "flytta" henne, varför använder du inte dressyrspö istället? Då når du bättre och kan påverka på ett bättre sätt. Hur gör du egentligen när du använder sporrarna, om hon får blödande sår?

Nej men ibland vägrar hon för jag är osäker. Och då kan hon bli arg när jag manar på henne att gå fram till hindret. Då oftast kan hon bli arg och börja lyfta på frambenet och sparka mot hindret mot det och ibland när hon är väldigt arg så börjar hon backa i protest.

Inte för att jag förstår vad du skrattar åt, men varsågod.
Sporrar ska inte användas som bestraffning. Om du inte har detta klart för dig så bör du definitivt inte använda dem. En välriden häst beter sig inte som du beskriver - din häst förstår sannolikt inte vad du menar och får sedan sporrarna i sidorna. Är det det som är så kul, eller? Tror du att hästen sparkar och backar för att jävlas med dig?

Släng sporrarna och lär dig rida.

Senast ändrad:

Ni kan inte anklaga någon att den personen hackar med sporren, om h*n säger att h*n inte gör det. En del hästar är väldigt känsliga, och då menar jag VÄLDIGT känsliga. en del hästar kan man klippa, rida en gång Utan sporrar och ändå är det ingen päls kvar o skavsår. Okej, jag kan hålla med om att personen inte ska rida med sporrar om hästen är så skavkänslig. ignorera det jag skrev förut med att vänta tills att såret har läkt o ha runda sporrar sen, utan vänta tills att såret har läkt och pälsen vuxit ut igen. :)

Hon stannar för att hon inte litar på dig som ledare, för att du visar dig rädd. Och sedan får hon skulden för att hon inte hoppar??
Du bestraffar henne/honom för något som du är skyldig till! Klart att hästen blir sur.
Men hur anser du att såren kom dit?

klart att vissa hästar är överkänsliga, särskillt i fällningstider, men det är inte en förklaring till att det blir sår. Huden kan bli irriterad, men det gör fortfarande inte att det börjar blöda.

jag dömmer ingen som jag inte sett, ska jag börja med att säga..

men jag kan säga vad jag gör.

jag har köpt kulsporrar dels för att de inte har en vass kant som vanliga sporrar. och dels för att jag tycker att man ska klara sig så långt det går utan sporrar.

Nu vet vi inte mycket om dig. vi vet att du tränar och har tränaren sagt att du ska använda sporrar måste han/hon tycka att du har en tillräckligt bra skänkel till detta..

Jag själv använder som sagt kulsporrar, för att göra det lättare och förfina mina hjälper ett steg. då jag är väldigt svag i vänster ben och inte har någon vidare kraft i den skänkeln så kan en sporre underlätta. men det är som sagt därför som jag köpt de lindrigaste jag kunde hitta och det räcker.. man behöver inte ha dom där långa hemska sporrarna, hästen känner av det ändå.

jag kan bara prata för mina egna erfarenheter men jag är så nöjd med mina att jag inte skulle byta ut dem mot andra sporrar.
Och jag rider bra någon enstaka gång när jag ska göra lite mera avancerade dressyrarbete på banan.

Jag tycker du ska fråga din tränare om hon/han tycker att din skänkel borde klara en sporre på hästen och be om synpunkter. det kan hjälpa till.. och jag tipsar självklart (när såren läkt) omj att du istället ska köpa de lindrigaste sporrarna du kan hitta.. dina hjälper är ändå stärkta. Lycka till.

Är "tränaren" kompetent att avgöra detta? Utifrån gjorda inlägg vet vi ju inte heller var hon eller han besitter för kunskaper. Tränaren kan ju vara utbildad ridlärare eller självutnämnd expert.

Tack så mycket för det vänliga svaret. Tycker så många bara hoppar på en utan någon grund. Jag ska köpa sporrar som har en kula. Letade efter de vänligaste sporrarna när jag skulle börja med sporrar men då fanns det inte i dam storlek utan bara i barn. Tror inte ens jag har normal storlek utan den minsta av piggarna. Tycker det är synd hon har fått skav och hon är väldans känslig det är hon.

Jag vet han tävlar ganska högt och han är väldigt duktig vad jag tycker. Han lär ut ordentligt bra och tänker på hästens bästa. Det var han som ville jag skulle ha sporrar för att underlätta för pollen min. Just i det varvet hon är svag i för att underlätta för henne. Men ska börja rida med dressyr spö istället. Det är även i det varvet hon har svårt i som hon har fått sår på kom jag på nu. Han har gjort underbara övningar som gör att hon flyger över hindrena och han är duktig tycker jag.

Att hästen får skav och tappar lite påls- då kan det vara för att den är känslig, visst. Men att hästen BLÖDER? Det skulle jag ta på största allvar! Ta av dej sporrarna och se till att din häst kan vara uppmärksam på skänkeln ändå i dressyren. Jag skulle ärligt talat bli helt förtvivlad om jag skulle rida min häst så att den får sår av det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 414
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 707
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 183
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 080
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka