Sporrskav.

Sv: Sporrskav.

Asså förlåt jag sitter här och skrattar. Om en häst backar och går emot ryttarens vilja och om hon itne vill hoppa och börjar bacak för hon blir arg. och hon blir arg! Hon står och sparkar med frambene för hon inte vill så ska man ju självklart säga till och bli förbannad för sånt är verkligen inte okej. Då ska man mana på hästen att gå frammåt!

där týcker ja du har fel, förbannad är de sista du ska bli!!
du ska ha tålamod, inte bli förbannad på hästen de förvärrar bara situationen
du ska helt klart säga ifrån och mana på men för de ska du inte behöva ha sporrar då har nått gått fel i grundträningen!!
du har aldrig funderat på varför h*n börjar backa?

Har inte läst hela tråden men kan berätta att en häst vi hade förut va allergisk mot sporrarna.
Han tappade pälsen där sporren gick emot, och då menar jag inte själva sporr"piggen" utan på insidan av foten (bågen som går fram som sitter på stöveln om ni förstår min bra beskrivning)
Men det gick ALDRIG så långt att det började blöda utan han tappade bara pälsen.. Vet. trodde på allergi..
Löste problemet på tävling då sporrar måste användas med att linda Wet-Rap linda på insidan. Syndes inte men gjorde stor skillnad..

Min häst är ett varmblod (fd travare) som är stel i höger sidan och har du svårt att ställa sig i hörn och då hjälper det att få undan hennes bakben genom sporrarna
här är du fel ute.Man ska ALDRIG rätta bakbenen på framdelen utan framdelen på bakdelen.Du kan aldrig få en korrekt böjning genom att trycka undan bakdelen.

Min häst är ett varmblod (fd travare) som är stel i höger sidan och har du svårt att ställa sig i hörn och då hjälper det att få undan hennes bakben genom sporrarna. Hon får lättare att flytta under för skänkel. Det blir då lättare att ställa innåt för hon får den extra hjälp.

vadå hjälper henne? de är dej de underlättar för inte hästen! det är du som slipper arbeta så mycket med dina benmuskler, jag tror nog hästen heller får de stödet o den hjälpen från ditt ben och slippa få blödande skavsår, än att få den hjälpen från en sporre så de skaver hål på skinnet!
lär dej rida utan sporrar och kunna hanterar hästen utan dom, dom ska inte vara ett måste i ridningen, dom ska bara finnas där för att på hög nivå kunna för fina hjälperna lite extra..
och visst kanske de tar lite längre tid att få henne och ställa sig men håller man på med hästar måste man ha ett bra tålamod de är bara så saker tar tid.., men vrf hon inte kan ställa sig är för att hon inte har tillräkligt med muskler för att orka de! de dugör när du använder sporrar på henne är att du tvingar henne till och ställa sig för annars blir de fruktansvärt obekvämt att ha en sporre som ligger på i sidan, så då tvingas hon till att göra de..

mm precis!

fråga dig varför hästen backar och blir arg! så beter mina hästar sig aldrig! ridning ska inte vara en kamp mellan häst o ryttare, det ska vara ett samarbete. om din häst hela tiden protesterar så mkt så bör du ta dig en funderare på hur ert förhållande ser ut, alternativt om hästen har ont nånstans.
det där är inget normalt beteende....

sen är det faktisk effektivare att vänta ut eller fortsätta backa en häst som gör så, då brukar dom ge sig ganska snabbt.

Asså förlåt jag sitter här och skrattar. Om en häst backar och går emot ryttarens vilja och om hon itne vill hoppa och börjar bacak för hon blir arg. och hon blir arg! Hon står och sparkar med frambene för hon inte vill så ska man ju självklart säga till och bli förbannad för sånt är verkligen inte okej. Då ska man mana på hästen att gå frammåt!

Jag tycker det är bra att du frågade om skavet för att du behöver lite nya infallsvinklar till din hästs beteende.
Även om din tränare tävlar på hög nivå så har Cenatur, western_boy och Tant Ester en lösning som är mer långsiktig; att din häst känner förtroende för dig inte fruktan.

En sadel som ger skav byter man - efter att ha låtit hästen läka ut skador eller ömhet till en som är anpassad efter hästens rygg och inte ger upphov till tryck. Ett bett som ger skav byter man till ett som har en annan inverkan - efter att först ha låtit hästen läka ut sina skador. Sporrar som ger skav tar man av sig - först måste hästen läka sina skador (ett skav är en ganska djup inflammatorisk process), först därefter kan man prova med en annan typ av förstärkning som kanske inte ger samma tryck (t ex kortare sporre, lindad sporre osv). Om skavet uppstått pga ryttaren - t ex för hård hand i fallet bett eller ständigt nötande sporrar spelar det ingen roll vilken utrustning man har, då måste grundproblemet rättas till. Skav är något som uppkommer genom långvarig nötning, inte tillfälliga ryck eller "hugg".

Bäst är förstås om man istället förfinar sin ridning utan att behöva ta till en massa utropstecken, i synnerhet när man inte rider på så hög nivå. Detsamma gäller för bett. Många försöker hitta genvägar genom att testa olika bett, ofta skarpa saker som Pessoa eller pelham, istället för att arbeta med sina signaler till hästen och hitta ett samarbete som fungerar. Det finns naturligtvis hästar som fungerar bättre på ett visst bett men jag tycker att det är tragiskt att se alla unga, relativt okunniga ryttare, som testar än det ena än det andra för att ridningen inte fungerar.

Det är skillnad mellan vanligt skav, för det kan alla hästar få utanj att man är där och nöter, och blödande sår.
Jag tycker som såhär att du borde plocka bort sporrarna, se till att få hästen tillräckligt lydig utan.
När du sen har en lydig häst och full kontroll över dina ben så kan du börja rida med sporrar igen, men eftersom du då har lärt dig rida så lär du inte behöva dem såvida du inte ska tävla.

Idioti! (har bara läst första inlägget) Svaret borde verkligen vara uppenbart! SKIPPA sporrarna!

jag tycker att det är tragiskt att se alla unga, relativt okunniga ryttare, som testar än det ena än det andra för att ridningen inte fungerar.

där håller ja verkligen med dej, och de som är ännu mer tragiskt är att sånna som kallar sig "proffs" typ som examinerade ridlärare o sånna personer, rekomenderar sånna ryttare att ha sån utrustning som stångbett, o sporrar! de e ju helt vansinnigt!, ja har själv inte tyckt ja vart redo för sporrar förut(för kanske ett halv år sedan), o då fick ja tjafsa emot vissa instruktörere för att ja inte vill ha de lixom:crazy:

När de gäller hästar eller ja djur överhuvud taget, finns det inga genvägar, där emot finns de tillfälliga lösningar som gör så de går fortare framåt men sedan blir det bakslag o man hammnar på ruta ett igen.. de är bara ha tålamod när man arbetar me alla djur, o göra de "rätta" vägen direkt istället för att försöka skynda på processen.

Ravel fick skav utav sporrarna och han blödde, jag hackade inte med sporrarna.

Vissa hästar är känsligare än andras. Min var dock väldigt känslig.

Det är precis som att säga att nej jag har inte åtit blåbärsoppa och så är man helt blå runt munnen.

Sorry men det där var tok roligt :)..

**

Och jag hålle ju med andra, det är ju ditt fel att hon blöder..
Ta bort sporrarna och låt henne läka och byt sporrar senare om du måste rida med det-

Likna sidan på hästen och sporren med papper och penna. Pappret går inte sönder för att du målar, däremot går det sönder om du hackar eller behandlar det mer våldsamt. Precis så är det med sporrar, oavsett vad "stilla" du tycker att din skänkel ligger. Det blir inte sår om sporren bara kommer när sidan en enstaka gång, men ligger den och nöter hela tiden eller hackas med hela skänkelns kraft rätt på, då är det väl klart att det blir sår! Känslig häst eller inte, de har inte läderhud som elefanter i vilket fall.

Tänker bara svara lite generelt vad jag själv har råkat ut för, mer än så vill jag inte blanda mig in i tråden.

Min ena häst fick helt plötsligt i vintras skav av ena sporren (ridit honom i ett par år utan problem). Jag blev väldigt förvånad och började gå igenom hur jag satt, om jag annvände den skänkeln mer och till slut gick även igenom sporrarna för att se om där var något vasst, men hittade inget.
Sporrarna var dock ganska gammla då jag har haft dem länge. Så jag tog för provs skull fram ett par andra sporrar som var lite nyare, och då helt plötsligt så slutade det skava, så där har varit något konstigt med hans vanliga sporrar. Rider dock bara på små "ponnysporrar".
DOck fck han bara skav, dvs pälsen skavdes, men inte att där blev något sår/blod eller dylikt.

*kl*

Herregud:eek:

Självklart ska du ta det på allvar. Är såren djupa? Isåfall ska du kontakta vet så att det inte blir infekterat.

Jag vet att du antagligen inte vill höra detta, men det är så det år;
Om man använder sporrarna rätt ska hästen varken irritera sig på dem eller ännu mindre så skav, eller sår!

Sluta rida med sporrar:mad:

Förresten, hur långa är sporrarna och vad är det för sort?

Men det är inte ens sår. Det är litet skav. Precis såna som de kan få av täcken. Som hon även har på sin frambog av sitt täcke.

Tror sporrarna är 15mm. Så det är inga långa och det är med rundad kant.

Men du har ju sagt hela tiden att det är sår! Blöder det så är de ju sår och inte "bara" skav.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 410
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 183
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka