Sporrskav.

Sv: Sporrskav.

Jaha, jag tyckte du skrev att hon blödde. Jag kanske läste fel, Förlåt!

Men om du har på lite ringblomsolja/salva så borde skavet vara borta på ett par dagar, men det kan fortfarande göra ont, tänk på det.

Men det blödde inte mycket utan det var bara lite. Svårt att beskriva. Men hon har tappat päls på ett ställe och så blödde det lite.

Ja det vet jag att det fortfarande kan göra ont. Men jag kände på skavet idag och tryckte lite jämte för se om hon reagerade vilket hon inte gjorde. Så tror inte det är så allvarligt utan vi smörjar med helosan nu ett par dagar och så borde det släppa sen. Ska köpa runda sporrar i helgen som jag ska ha när jag tränar. Sen får vi se om det blir bättre.

Sedan så beror det på vilka sporrar man använder. Hade jag vanliga kulsporrar så blödde han och nu menar jag inte störblöda, efter det så bytade jag till trissporrar och då var det stor skillnad. Men min han var känslig, reagerade på schabrak oavsett sort, täckena, tyglarna, så JA min häst har nog elefant hud.

Ja min tjej kan också få skav av schabrak, täcken m.m. så tror hon är ganska känslig med.

Säger likadant.

Jag tycker att du INTE ska rida med sporrar på minst en månad iallafall.

Jag tycker INTE hon ska rida med sporrar överhuvudtaget.. de är ju rena rama idiotin för faan! (ursäkta utrycket) men lixom för säga att "ja hackar itne med sporrarna och använder dom bara väldigt sällan", jaha så hon bara helt plöstligt fick skavet?de bara kom flygandes genom luften o hammna där på henne? och sedan "skylla" på att hon är väldigt känslig, ja men varför i helskotta använder du då sporrar på henne?

jag tycker så här, lär dej rid! för på dej verkar de som att du måste ha sporrarna och då är nånting fel i grunden! så gå tillbaka o rätta till de!, och fixa de rätt från början, man ska inte behöva ha sporrar, de ska vara nått som man kan välja till för att för fina hjälperna inget måste! Träna mkt på din sits och att inte ha benen/hälarna emot hästen och skaffa tränare, rid gärna för olika tränare för alla ser olika saker hela tiden.. och skippa sporrarna helt tills du är redo för det! för oavsett vad du tycker/säger så skulle hästen inte få skav om du använder sporrarna på rätt sätt..

Senast ändrad av en moderator:

Ja det vet jag att det fortfarande kan göra ont. Men jag kände på skavet idag och tryckte lite jämte för se om hon reagerade vilket hon inte gjorde. Så tror inte det är så allvarligt utan vi smörjar med helosan nu ett par dagar och så borde det släppa sen. Ska köpa runda sporrar i helgen som jag ska ha när jag tränar. Sen får vi se om det blir bättre.

Varför ska du envisas med dessa sporrar på en häst som enligt dej är överkännslig och jättejätte lätt får skav för?(hör du inte hur dumt de låter?du säger lixom emot dej själv!) + med en ryttare som inte riktigt verkar redo för att använda dom?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker INTE hon ska rida med sporrar överhuvudtaget.. de är ju rena rama idiotin för faan! (ursäkta utrycket) men lixom för säga att "ja hackar itne med sporrarna och använder dom bara väldigt sällan", jaha så hon bara helt plöstligt fick skavet?de bara kom flygandes genom luften o hammna där på henne? och sedan "skylla" på att hon är väldigt känslig, ja men varför i helskotta använder du då sporrar på henne?

jag tycker så här, lär dej rid! för på dej verkar de som att du måste ha sporrarna och då är nånting fel i grunden! så gå tillbaka o rätta till de!, och fixa de rätt från början, man ska inte behöva ha sporrar, de ska vara nått som man kan välja till för att för fina hjälperna inget måste! Träna mkt på din sits och att inte ha benen/hälarna emot hästen och skaffa tränare, rid gärna för olika tränare för alla ser olika saker hela tiden.. och skippa sporrarna helt tills du är redo för det! för oavsett vad du tycker/säger så skulle hästen inte få skav om du använder sporrarna på rätt sätt..

Bra skrivet även om det är med en lite väl arg ton (har läst genom hela tråden och håller fullständingt med dig och Centaur)

TS. Du verkar för övrigt vara väldigt osäker på om det är skav eller om det är sår, bestämd dig för du tappar bara ansiktet emot en del här i tråden ju mer du ändrar din "historia" hela tiden.

Senast ändrad:

Bra skrivet även om det är med en lite väl arg ton (har läst genom hela tråden och håller fullständingt med dig och Centaur)

TS. Du verkar för övrigt vara väldigt osäker på om det är skav eller om det är sår, bestämd dig för du tappar bara ansiktet emot en del här i tråden ju mer du ändrar din "historia" hela tiden.

haha jo ja vet att de blev så :angel: men ja blev så irreterad, för hon ändrar sig och (vad de verkar som) kommer med nya rätt dåliga ursäkter till skavet hela tin.. hon vägrar inse att hon kanske eventuellt är anledningen till att hästen får skav..

jag blir upprörd när jag läser det du skrivit. Hon går ju för fan emot hjälperna när hon backa :mad: och då sätter du på dig ett par sporrar? I mina ögon tycker jag att det låter som smärta, eller attt hon vill berätta nått. GAAH exakt som ponnyns (som jag rider nu.) fd. ryttare hon satte på och döljde ALLT men i själva värket är det bara sadeln som åker fram kolla VARFÖR hon backar VARFÖR ! inte ähh sätter på ett par sporrar för då kan jag trycka på henne (klart som f*n att hon går fram när man sätter sporrarna i sidan.)

Ta BORT sporrarna och försök komma på VARFÖR hon gör som hon gör. Hon är nog desutomde extra känslig men själv rider jag känslighäst och jag skulle ALDRIG få för mig att sätta på mig ett par sporrar. hon skulle behöva det då hon lyssnar bättre då men jag vill inte, för jag är rädd om hennes sidor.
Fortdsätter du med sporrna på en känslighäst så kommer hon tillslut ge fanken i dem.

Nu säger jag inte att man ska sluta rida med sporrar, jag rider med sporrar när jag ska öva skolor osv. för att jag slipper trycka med skänkeln utan jag kan bara dutta med sporren ist.
Men i mina ögon låter det som att du trycker in dem i henne för att hon ska gå fram och nosa på ett hinder, sänk hindrena tills hon går fram och tycker det är roligt

KL

som jag sa till min fd medryttare när hon stolt berättade att hon hade använt sporrar:

"när man är tillräckligt skicklig för att få använda sporrar så behöver man dem inte längre!"

är det bra tt smörja på helosan om hästen har skav? bara undra.

Men om hästen är så känslig, varför rider du då med sporrar för huvud taget??

jag vill bara säga en sak :) hästen kan vara känslig på olika sätt. T.ex hästen min syster har. Han är känslig nu när han är klippt, han får skav jättelätt. nu när pälsen har växt ut en bit blir det inte så mycket skav, lite på bogen o lite efter tyglarna bara. Men när han var nyklippt (första o sista gången han blev klippt) fick han skav överallt, schabrak, grimma, täcken, ja lite överallt (: Men för det behöver dom inte vara känslig för hjälperna. Min systers häst är ju inte direkt skänkeldöd, men han är absolut inte känslig heller!
Bara för att hästen lätt får skav o.s.v betyder inte det att hästen är känslig för hjälperna!!

visst kan hästar vara känsliga på flera sätt.

men känslighet för hjälparna är någor man tränar upp genom bra ridning, inte genom att använda sporrar....

som sagt, en häst som beter sig så som ts beskriver mår inte bra. hemskt att man sporrar den till blods istället för att ta reda på varför den beter sig så (och nej, att den är "dum" räcker inte som förklaring...).:(

Det är inte heller det jag sagt. Det jag menar är att om hästen får skav av sporrarna, varför använda dom då? Det är ju helt och hållet självförvållat. Det är ju ryttarens fel oavsett.

Jag vet inte om det redan är skrivet men många hästar får "skav" från ens vader och sådant nu när de fäller. Om de blöder slutar man rida med sporrar av uppenbara skäl och frågar en tränare eller dylik som ser en rida ofta och är opartisk om råd ang. forsatt ridning med sporrar efteråt. Man behöver inte hacka med sporrarna på vissa hästar, för att de ska få sporrskav, men blöder det kan man fundera.

visst kan hästar vara känsliga på flera sätt.

men känslighet för hjälparna är någor man tränar upp genom bra ridning, inte genom att använda sporrar....

som sagt, en häst som beter sig så som ts beskriver mår inte bra. hemskt att man sporrar den till blods istället för att ta reda på varför den beter sig så (och nej, att den är "dum" räcker inte som förklaring...).:(

Jag har följt tråden från början och orkar inte läsa allt en gång till.
Men jag håller helt med dig.
jag har för mig att det står någonstans att hästen inte går fram ex framför ett hinder och att ts då har använt sporrarna. Jag har också för mig att det är en travare. Det framgår inte hur pass mkt denna är riden. När vi fick hem vår travare (en häst vi tog hand om) hade han gått som ridhäst i flera år. Men min uppfattning är at han aldrig blivit inriden, om ni förstår hur jag menar. Han förstod inte hjälperna alls framförallt inte skänklarna. Jag tycker inte det är så konstigt. Jag säger inte att det är så i detta fallet. Men det kan vara så att den inte förstår eller ngt annat. Jag hade aldrig använt sporrar på ett sådant sätt. Vad jag förstår (är inte jätteduktig på dressyr men tycker det är kul, använder inte sporrar) ska de bara användas för att förstärka hjälperna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 410
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 183
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka