Sporrskav.

F

Falskhet_

Min lilla tjej har fått sporr skav. Är det något man ska ta allvar på ? För jag vet jag inte sitter och "hackar" med sporrarna och rider mer med benen än vad jag rider med sporrarna. Hon rids kanske 2gr i veckan med sporrar för jag har slutat rida med de i skogen sen hon började förlora pälsen på båda sidorna. Idag blödde hon på en sidan. Red med sporrar igår när jag tränade men jag förstår inte är vissa känsligare än andra? Är det något man kan göra åt ?

Sv: Sporrskav.

Jag tycker verkligen att du ska ta det på allvar om hon till och med blödde :eek:

Vad man kan göra åt det kan jag tyvärr inte svara på... behövs verkligen sporrarna om du ändå, som det låter, inte använder dom så ofta?

Min lilla tjej har fått sporr skav. Är det något man ska ta allvar på ? För jag vet jag inte sitter och "hackar" med sporrarna och rider mer med benen än vad jag rider med sporrarna. Hon rids kanske 2gr i veckan med sporrar för jag har slutat rida med de i skogen sen hon började förlora pälsen på båda sidorna. Idag blödde hon på en sidan. Red med sporrar igår när jag tränade men jag förstår inte är vissa känsligare än andra? Är det något man kan göra åt ?

Stoooop! Det finns en anledning till att hon blöder. Hon blöder inte för att du driver med dina ben, utan för att du hackar henne med sporrarna :mad: Ta av sporrarna med detsamma. Det finns ingen annan hjälp mot de skav hon har. Stackars liten.

Jag tycker att dus ka skippa sporrar om det är så att hästen får sår utav dem.
Men om du använder dem på rätt sätt så borde inte hästen blöda...

inte bra att det har gått hål på henne till och med.. Sluta rid med sporrar, skulle iaf jag göra. Och helst så ska du ju undvika att använda skänkeln där hon har ett sår nu, så det inte bli värre eller att den gör ont på henne.

är hon klippt? då kan dom ju bli lite mer känsliga.. Vad har du för sporrar? När såret har läkt och du kan börja rida med sporrar igen, så kan du använda "rundade" sporrar. Då kanske det inte blir lika mkt skav? annars vet jag inte något mer tips :)

När såret har läkt och du kan börja rida med sporrar igen, så kan du använda "rundade" sporrar. Då kanske det inte blir lika mkt skav? annars vet jag inte något mer tips :)

Personen kan ju uppenbarligen inta använda sporrar om hästen har blött från skänkelläget. Då tycker inte jag det är att rekomendera att börja sen igen när det har läkt.

inte bra att det har gått hål på henne till och med.. Sluta rid med sporrar, skulle iaf jag göra. Och helst så ska du ju undvika att använda skänkeln där hon har ett sår nu, så det inte bli värre eller att den gör ont på henne.

är hon klippt? då kan dom ju bli lite mer känsliga.. Vad har du för sporrar? När såret har läkt och du kan börja rida med sporrar igen, så kan du använda "rundade" sporrar. Då kanske det inte blir lika mkt skav? annars vet jag inte något mer tips :)

Jag tycker verkligen inte hon ska rida med sporrar igen:eek: om hon lyckas göra så hästen får ett blödande sår av dom så e hon inte redo för att rida med sporrar!! oavsett om de är triss lr rundade sporrar! :eek:

jag tycker hon ska sluta rida med sporrar helt på ett bra tag o träna upp så att hon inte ligger emot hästen med hälarna hela tiden, för jag tror knappast att hästen får ett blödande sår om du bara använder sporrarna så sällan som de låter som att hon gör.. ja tror inte ryttaren i fråga är redo för att rida på sporrar än!!

Får hon sår efter sporrarna så ÄR du där med sporrarna! Och får hon skav och blöder ska du absolut ta det på allvar och verkligen titta på din egen egen ridning. Ibland känns det ju som om man sitter på ett sätt men egentligen ser det helt annorlunda ut. Muskelminne osv. Jag har en tendens att vrida mig lite åt vänster, sitter alltså lite snett. Jag känner det inte och tror att jag sitter rakt. Men jag jobbar på det! Så för tillfället känner jag mig helsned... Men är enl min instruktör rak! Mycket märkligt det där med muskelminne!

kl på mig själv.

Jag vet jag inte sitter och hackar med sporrarna tack vare jag filmar varje gång jag rider med sporrarna ungefär och det är inte som jag sitter och hackar vilket även folk runt om kring mig säger att jag inte gör.

Jag använder normala men funderar på jag ska köpa sån som snurrar så det blir annorlunda varje gång man använder de om jag uppfattat det rätt.
Det var första gången hon blödde idag och innan har hon bara förlorat lite päls. Hon är rakad och har lätt för att få skav av täcke och liknande vilket gör att hon är då en av de kännsligare. Sen tycker jag några av er var väldigt hårda för ni vet defintivt inte hur jag rider och kan då inte döma. Hon tränar varranan vecka och gå kanske i paddocken två gr mellan där och det är då jag använder sporrar.

Hon kan vara väldigt envis och har lite svårt för att få under bakbenen ibland och tex när jag gör skolor så har jag använt mig av sporrar tack vare hon reagerar lättare på skänkel då. Samt när jag hoppar så kan hon vägra ibland och då för att få henne puscha fram när hon stannat att hon enda ska vilja gå fram så är det bra med sporrar när hon ibland inte lyssnar på skänklen. Hon har även ett agressivt betende ibland när hon inte får göra som hon vill och hon börjar backa i full fart bakåt. Då använder jag också sporrar för hon bryr sig inte om skänklen ändå.

Nu vet jag att även om ni läst detta så dömer ni ändå mig för detta är bukefalos och då är alla djurplågare ungefär. Så bättre att lägga denna diskution för ni tar fullast allvar på allt möjligt.

Om nu bukefalos är bukefalos hur kan man då vaar så korkad (ursäkta uttrycket) att lägga ut en sådan här tråd, om man då inte kan ta det som skrivs?

Det är ju uppenbart. Det finns ju en anledning till att hon blöder och får skav. Det hoppar inte dit av sig självft. Det är precis som att säga att nej jag har inte åtit blåbärsoppa och så är man helt blå runt munnen.

Du hade uppenbarligen själv ett svar på din fråga, så varför fråga?

kl på mig själv.

Jag vet jag inte sitter och hackar med sporrarna tack vare jag filmar varje gång jag rider med sporrarna ungefär och det är inte som jag sitter och hackar vilket även folk runt om kring mig säger att jag inte gör.

Jag använder normala men funderar på jag ska köpa sån som snurrar så det blir annorlunda varje gång man använder de om jag uppfattat det rätt.
Det var första gången hon blödde idag och innan har hon bara förlorat lite päls. Hon är rakad och har lätt för att få skav av täcke och liknande vilket gör att hon är då en av de kännsligare. Sen tycker jag några av er var väldigt hårda för ni vet defintivt inte hur jag rider och kan då inte döma. Hon tränar varranan vecka och gå kanske i paddocken två gr mellan där och det är då jag använder sporrar.

Hon kan vara väldigt envis och har lite svårt för att få under bakbenen ibland och tex när jag gör skolor så har jag använt mig av sporrar tack vare hon reagerar lättare på skänkel då. Samt när jag hoppar så kan hon vägra ibland och då för att få henne puscha fram när hon stannat att hon enda ska vilja gå fram så är det bra med sporrar när hon ibland inte lyssnar på skänklen. Hon har även ett agressivt betende ibland när hon inte får göra som hon vill och hon börjar backa i full fart bakåt. Då använder jag också sporrar för hon bryr sig inte om skänklen ändå.

Nu vet jag att även om ni läst detta så dömer ni ändå mig för detta är bukefalos och då är alla djurplågare ungefär. Så bättre att lägga denna diskution för ni tar fullast allvar på allt möjligt.

fast att hon är rakad är ingen ursäkt till att hon får blödande skavsår..
vem är det som har sporrarna på sig? de är ju knappast så att dom flög dit på hästen så den fick skavsåren eller hur? det måste ju finnas en anledning till att hästen får skavsår?

lär dej rida utan sporrar, för kan du inte hatera din häst utan sporrar tkr jag du ska börja om med hästen tills du kan de, sporrar ska vara ett hjälpmedel för att för fina dina hjälper! inte för att få hästen o göra som man vill överhuvudtaget. för då klara man itne av hästen;)(blev lite luddigt där men du kanske förstår ändå:angel:)
du kanske inte sitter o hackar med dom, men har dom liggandes mot hästen hela tiden, de blir samma effekt, o de kan bero på att du har hälarna uppåt, ist för att trycka ned dom, så att hälarna hela tiden ligger emot hästen o skavermed sporrarna

tkr du ska hoppa över de där med sporrar fortfarande ja, för duverkar som sagt inte tillräkli duktigt för att rida på sporrar.

Ta av sporrarna och fråga dig vad du kan göra för ridningen UTAN att sätta på dem igen.

kl på mig själv.

DU kanske inte sitter och hackar men eftersom hästen andas, lever och rör på sig (Väl?) så trycker hon sidorna ut ut ut ut ut ut mot dina sporrar för varje steg hon tar.

Det behöver inte alls vara så att du hackar med sporrarna värre än någon annan, men din häst är tydligen väldigt känslig och då får du ta det.
Rid utan tills det läkt och prova sen att ha andra sorters sporrar om du behöver det, kanske sådana med en kula på.
Får hästen skav året om eller bara när hon är klippt?
Isåfall kanske du till nästa gång kan klippa bara på halsen?
Fortsätter hon att få skav av sporrarna får du nog sluta rida med sporrar helt, kanske bara på tävling och någon enstaka gång innan för att vänja er.

men snälla, klart du inte ska rida med sporrar om hästen tappar päls och tom blöder! :crazy:

även om du inte hackar med dom så ligger dom ju tydligen intill, annars skulle han inte fått märken öht.

bort med sporrarna och smörj med en mjukgörande salva så det kommer hår där igen. :)

Hade också problem med sporrskav trodde jag...inte att hästen blödde givetvis, men att hästen tappade pälsen där man har fötterna, tyckte det var konstigt eftersom jag absolut inte "nöter på" med sporrarna... det visade sig dock att det var överkanten på mina skor (jodpurs) som skavde bort håret där, /(tyckte det satt lite väl högt upp) så det blev bättre då jag bytte skor =)

Personen kan ju uppenbarligen inta använda sporrar om hästen har blött från skänkelläget. Då tycker inte jag det är att rekomendera att börja sen igen när det har läkt.

Fast en del riktigt känsliga hästar kan faktiskt få skav av sporren utan att man hackat i dem.
De kan få skav av skänklarna om de ligger emot och nöter. Behöver inte vara själva sporrpiggen sas.

Givetvis bör man sluta rida med sporrarna i vilket fall som helst, men som sagt de kan få skav UTAN att man suttit och hackat i dem.

Det handlar inte om att personen ifråga inte kan använda sporrar ordentligt. Även elitidrottare märker sina hästar ibland av olika anledningar tex överkänslighet hos hästen mm. Även hästar som rids med sporrar varje dag kan märkas.

Om du behöver använda sporrar kan du prova att länga stiglädret så att ditt skänkelläge hamnar lite lägre än vanligt. Smörj in såret med nån salva. Sen kan du ju prova några snällare sporrar när såret läkt. Det finns ett bra par. Jag vet inte vad de kallas med de har liksom rörliga gummihjul längst ut som inte skaver. Dom e jättebra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 410
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 183
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka