Sporrarna är för stora..

Sv: Sporrarna är för stora..

Smaken är ju som baken, och det finns en teori hos varje sporrägare om var den ska sitta. Men man kan ju sätta sej o undra varför man tillverkar boots med hylla för just sporrar ? Kanske dom SKA sitta där? (oavsett vad den "allvetande" tränaren anser)
När tranare talar, tystnar åskan. (gammalt djungelordspråk) :D

Tränarns åsikter brukar vi offtast lyssna på (om åsikten är vettig ;) )

Så ser det ut ovanför klacken.. känns ändå som den är för långt upp, men jag vill ha den där.. hur ser de ut?

Så ser det ut ovanför klacken.. känns ändå som den är för långt upp, men jag vill ha den där.. hur ser de ut?
Det ser bra ut:rofl: jag skulle inte ha dem på klacken då skafften på sporren är böjd neråt, de här sporrarna är gjorda för att sitta på "hyllan". De är snygga och med bra lagom trissa.:)

Tack :) jo iofs så skulle det nog bli för långt ner då.
Kan ej använda dom än, har inga remmar :(. Tycks inte finnas några snygga och billiga i ett..

Har själv en sporrhylla på bootsen men vill också ha sporren på klacken. Vi äger en mkt känslig häst att rida med benen då behöver vi inte alltid sporren i sidorna på henne då det räcker med en tom häl på henne. Det beror också på vad man har för form på sporrskafften, är den böjd neråt, böjd uppåt, rak vart man fässter sporrarna. Offtast en sporre med skafftet ngt böjd neråt sitter på hälen och en som är rak eller böjd uppåt, på klacken. Det finns inte ngt, där SKA den sitta utan vilken sporre man har för dagen var man vill ha den och att det funkar vid ridning. Sitt och kika på Grevagården och räkna hur många som har den ovanför eller på klacken och se vilken sporre som sitter var, ryttarna har de olika.:rofl:

KL

Sorry att jag lånar tråden men det kändes onödigt att starta en ny tråd om samma ämne... Jag har en mycket känslig häst där jag 9/10 ggr inte behöver någon sporre på henne. Men IBLAND behöver jag den. Så jag började fundera när jag läste Annelis inlägg. Hur ska jag sätta sporren för att den minst ska vara i vägen när jag inte behöver den?! En sporre böjd upp på klacken eller en sporre böjd neråt på hyllan...? :confused:

Såvida man inte hållit på länge nog att ha skaffat sig egna åsikter i frågan.....;)
Det är det jag menar med "vettig åsikt" är den inte vettig raderas tränarns åsikt bort fr mitt huvud ALLT de säger funkar inte jämt.;) men offtast .... beror helt vilken tränare som gjer sin åsikt om han/hon är mkt erfaren och duktig, då lyssnar JAG

Senast ändrad av en moderator:

KL

Sorry att jag lånar tråden men det kändes onödigt att starta en ny tråd om samma ämne... Jag har en mycket känslig häst där jag 9/10 ggr inte behöver någon sporre på henne. Men IBLAND behöver jag den. Så jag började fundera när jag läste Annelis inlägg. Hur ska jag sätta sporren för att den minst ska vara i vägen när jag inte behöver den?! En sporre böjd upp på klacken eller en sporre böjd neråt på hyllan...? :confused:
Vi har en sporre (svagt böjd uppåt) som funkar att ha på klacken. Har testat att ha sporre på hälen men det funkade inte till vår känsliga dam , när man var där med hälen och ville flytta undan henne blev det bara en massa snabba stressmoment för sporren. Nu är hon mkt lugnare när sporren inte är där hela tiden, slappnar av mer,har tid att lyssna på benen.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Har mina sporrar på klacken men har inga "riktiga" boots och jag får inte på dom högre upp.

Men det var ju en tråd här för ett tag sedan där det diskuterades om just sporrar och hur och var dom ska sitta (nån americanare som skrev).

Enligt honom så ska sporren sitta ett par mm upp på hälen. För att det inte ska ske någon olycka så ska man använda sig av kedja som ska sitta under och framför klacken. Kedjan stoppar så att sporren inte kan kana (?) och som kan göra att man fastnar med den.
Han förklarade att vid många olyckor så är det just detta som hänt.

kana kanske betyder glida iväg..? Har då aldrig sett en sån kedja

Har inte sett ngn kedja, tror inte att de säljs , används så mkt i Sverige. Men har sett en del som fässter en liten rem som går under bootsen för att hålla dem bättre på platts som de har fixat till själva.

Det är inte så välkänt på den här sidan Atlanten om hur grejorna kan vara anordnade. I californien inom Buckaroo kulturen har man oftast två kedjor, där den ena är lite längre för att den ska klirra, även används ibland s k jingle bobs på sporrarna, så det pinglar ordentligt. Att en del sporrar pekar uppåt kan nog bero på att användaren har vänt dom upp o ner! :rofl:

Tja, jag vet redan att jag vill ha sporren på klacken eftersom jag vill undvika att råka nudda henne med den.
Vissa får väl tycka att det fel, jag bryr mig inte. Det känns bäst för mig
och hästen trivs med det. vad med kan man önska? om jag vill använda sporren vinklar jag bara upp hälen lite.

till Lenita: Min tränare är inte knepig. folk har olika åsikter. Acceptera det.

Smaken är ju som baken, och det finns en teori hos varje sporrägare om var den ska sitta. Men man kan ju sätta sej o undra varför man tillverkar boots med hylla för just sporrar ? Kanske dom SKA sitta där? (oavsett vad den "allvetande" tränaren anser)
När tranare talar, tystnar åskan. (gammalt djungelordspråk) :D

Det kanske tillverkades en hylla för att man ska kunna välja vart man vill ha sporren? :cool:

Tja, jag vet redan att jag vill ha sporren på klacken eftersom jag vill undvika att råka nudda henne med den.
Vissa får väl tycka att det fel, jag bryr mig inte. Det känns bäst för mig
och hästen trivs med det. vad med kan man önska? om jag vill använda sporren vinklar jag bara upp hälen lite.

till Lenita: Min tränare är inte knepig. folk har olika åsikter. Acceptera det.
Bryr mig inte heller ;) bara hästen funkar och jobbar för mig:rofl: Aktar mig för att kalla tränare för knepiga de har offtast bara olika åsikter och träningsmetoder om hur saker och ting ska vara :rofl:

Att sporren är böjd uppåt och även är böjd inåt (en för vänster/höger skänkel) mot hästen , så kallade pleasuresporrar är utformade för att ryttaren endast med minimal flyttning av skänkeln ska komma åt hästens sidor. De är offtast populära på tävlingsbanorna under shappsen. De är inte felvända utan tillverkade så.

Vill bara lägga in två bilder som jag tog på mina boots när de
följde med mig hem från stallet igår.

nr1. Här sitter sporren på hälen
27036_1179754174.jpg

http://MalinBard.bilddagboken.se/in...kPTUyMzU4NDU0JnQ9MTE2ODAzODAwMSZjdXJyaW1nPTE2

nr2. här sitter sporren på klacken. (där jag har den när jag rider)
88468_1179754152.jpg

http://MalinBard.bilddagboken.se/in...kPTUyMzU4MzMxJnQ9MTE2ODAzODAwMSZjdXJyaW1nPTE1

Jag vet folk som har sporren på hälen, jag vet folk som har sporren på klacken,
och jag vet folk som varierar sig beroende på vilka boots de använder
för tillfället. Alla får göra som dom vill. Känn efter. Vad funkar för mig?

Blir så sur på folk som inte kan fatta detta utan propagerar
för sin åsikt och sin åsikt endast. *suckar* det som fungerar kanon
på min häst fungerar inte alls på en annan.

//Elanor

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar