Sporrarna är för stora..

F

fancyfree

..för att sitta på klacken, många säger att sporrarna SKA sitta där, en del inte. Så hur är det? Kan jag ha sporren ovanför?, där den även sitter perfekt då lite av sulan sticker ut som en "sporrhylla"..

Eller ser det dumt ut? :confused:

Sv: Sporrarna är för stora..

Har själv sporrarna på klacken men har sett många som har de ovanför. Vill ha min häl tom fr sporre och vinkla upp klacken när sporren behövs. Men testa och se hur hästen fungerar med sporren på hälen , det går säkert jättebra de med.:rofl:

Jo ellerhur, det skiljer väl bara 2 - 3 cm om man har den på hälen! Kan väl inte göra så stor skillnad?!

Jag har mina ovanför klacken.
Har aldrig fattat varför man sätter dem på klacken??
Men men, jag är kanske skadad sedan min "hoppkarriär" vem vet?:smirk:

..för att sitta på klacken, många säger att sporrarna SKA sitta där, en del inte. Så hur är det? Kan jag ha sporren ovanför?, där den även sitter perfekt då lite av sulan sticker ut som en "sporrhylla"..

Eller ser det dumt ut? :confused:

Varför tror du sulan sticker ut som en "sporrhylla" då......:angel:
Antagligen för att det är just vad det är....;)
Sporren ska inte sitte på klacken utan vila på denna "sporrhylla"...:cool:

Tack för svaren, hehe det var som jag trodde. Skulle bara checka med er.

Det beror på vilka boots man har. Vissa är
gjorda för att man skall ha sporrarna på
"sporrhyllan", ovanför klacken medans till
exempel sådana boots som jag har SKA sporren
sitta på klacken. Vilket jag föredrar...

Du har ingen bild på dina boots?

Var har du hittat dina boots ??? Westernboots som är värda namnet har en sporrhylla!

Mina är i märket Lakota, köpt från Bonanza, nästan samma model som Western boots deluxe. Tror att det ända (synliga) som skiljer dom åt är storlekarna och färgen som numera är mörkbrun.

Ska de inte hänga ovanför klacken?
De kanske åker under booten annars?

Rider inte med sporrar så jag vet inte!

Tror dom ska vara ovanför (iaf på mina). Tror inte dom kan åka under klacken, så länge man inte glömmer spänna fast dom :p

Var har du hittat dina boots ??? Westernboots som är värda namnet har en sporrhylla!

Okej? Jag har ett par Primeboots, köpta på Westernbiten
(syns lite här http://MalinBard.bilddagboken.se/in...kPTQ2MDgyNDk5JnQ9MTE3NzYyNDgwMSZjdXJyaW1nPTE=) ingen sporrhylla.
Eftersom jag inte vill ha sporrarna på hälen, varför ska då ha en hylla?!
Jag vill ju ha dem på klacken och jag lyssnar på min tränare som säger att det är så jag ska rida med dem.

Har själv en sporrhylla på bootsen men vill också ha sporren på klacken. Vi äger en mkt känslig häst att rida med benen då behöver vi inte alltid sporren i sidorna på henne då det räcker med en tom häl på henne. Det beror också på vad man har för form på sporrskafften, är den böjd neråt, böjd uppåt, rak vart man fässter sporrarna. Offtast en sporre med skafftet ngt böjd neråt sitter på hälen och en som är rak eller böjd uppåt, på klacken. Det finns inte ngt, där SKA den sitta utan vilken sporre man har för dagen var man vill ha den och att det funkar vid ridning. Sitt och kika på Grevagården och räkna hur många som har den ovanför eller på klacken och se vilken sporre som sitter var, ryttarna har de olika.:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar