Sporrar? Hur ofta?

Sv: Sporrar? Hur ofta?

Jag använder ofta sporrar på min medryttarhäst, han är stor och jag svag :rofl: Min dressyrtränare tyckte det var bra eftersom han svarar på mkt lättare hjälper på det viset, vilket gör att jag får bättre sits och kan inverka bättre. Spö däremot har jag väldigt sällan...

rider aldrig med sporrar av den anledningen att min häst bara är fyra år och ngt helt otrolig känslig så jag komemr rida utan sporrar så länge så möjligt och sedan bara plocka på denm på tävling då jag måste ha dom sen.

Whatahotgirl skrev:
Hur ofta TRÄNAr ni med sporrar och varför?
Kan hästen bli skänkel döv om man alltid rider dressyr med sporrar? :bow:

Frågan borde väl vara hur ofta ANVÄNDER ni sporrararna?

Jag rider så gott som alltid med sporrar men ANVÄNDER dem sällan ;)

Mvh//LG

Jag rider nästan alltid med sporrar men använder dem nog inte så ofta, inte på träning i alla fall.

Ibland har jag inga sporrar när jag rider ut.

Oftast inga sporrar när jag rider barbacka.

Sällan sporrar på unghästar.

Min egen blir tvärt om istadig om man använder sporrarna för flitigt. Första gångerna jag tävlade honom fick jag köpa små pyttesporrar för att inte reta upp honom i onödan, idag är detta dock inget problem längre.

PathOfClovers skrev:
Man ska börja med att få hästen att lyssna för skänkeln! Alla hästar känner en fluga på rumpan, nog ska de lära sig att reagera på skänkeln då, med sporre eller inte.

En sporre är väl mer lik en fluga än en skänkel :smirk:

Nä skämt å sido men är ingen skillnad på en skänkel med sporre och utan sålänge man har bra skänkelläge.

Sporren är ju bara en extra hjälp, Precis som rösten, inget man måste använda. Å eftersom man inte får använda rösten t ex på tävling e d ju sjönt att man har möjlighet att peta lite med sporren ist.

Själv rider jag endast med sporrar ngn gång ibland på dressyrträningarna.. På min förra häst blev det nästan all dressyr med sporrar, så beror mkt på hästen..

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider nästan aldrig med sporrar. Tycker inte om det, och hästen är så känslig att han får skav efter sporren även om man knapt rör vid honom. :crazy:

Rider med sporrar nästan alltid.
Varför?
Joo därför att jag anser att det är bättre att man petar med sporren när man behöver det och får den reaktion man vill ha än att man ska sitta och sparka med skänkeln hela tiden för att få den önskade reaktionen.
Tycker att alt. 2 gör hästen mer skänkeldöv..

Dessutom har jag en häst som helt ignorerar spöet, man kan slå på honom hur mkt som hellst och han bryr sig inte.
Har antagligen kommit på att det inte gör ont, och att det är bättre att ta de lugnt isåfall.
Har inte blviit misshandlad, utan igonerar bara.
Reagerar så klart första stegen, och viftar lite med svansen.. Men det känns inte så meningsfullt att rida med det då..

*hugger sista knappen*

Jag ridermed sporrar på träningarna ca en gång i veckan. Annars rideroch tränar jag mest ute o då behövs de inte....

Whatahotgirl skrev:

Använder alltid sporrar när jag tränar dressyr för tävling. Kan bli ca 3 dagar/vecka. Hon blir bara känsligare och känsligare för hjälperna, men det krävs att man använder dom rätt och inte sitter och gnider och gnider med skänklarna. Grunderna måste funka(fram för skänkel) innan man börjar rida med sporrar. Sporrarna är en förfining av hjälpen inte ett bestraffningsmedel om den inte svarar fram. Då är det andra saker man måste träna....

Whatahotgirl skrev:

Jag rider alltid med sporrar (nastan). Jag har skolat mig sjalv och min hast till att anvanda vikthjalper. Nar jag pa senare ar har okat samlingsgraden pa min hast sa kan jag ibland vilja ha lite mer reaktion, i en sluta tex. Om jag da skulle anvanda underskankeln eller halen till att forstarka med, sa skulle jag behova dra upp mitt kna och det skulle forstora balansen i min sits, darmed skulle jag stora hasten, och forstarkningen skullle darmed vara helt onodig.

Om jag upplever att min hast inte lyssnar pa den forstarkning som jag gett honom, da ar jag saker pa att jag inte var i balans i sitsen. Jag gav honom signaler som han inte kunde tolka. Vissa hastar "exploderar" istallet. Sa jag tror att "skankeldovheten" kommer inte direkt fran skankeln, utan fran nagon form av obalans hos hast och ryttare.

Mvh Gripen
:banana: :banana:

Sporrar är VÄLDIGT bra att ha om man får skoskav av att gå i stövlarna utan! Och då tar man inte direkt av dem för att man kliver upp på hästen. Men att man har sporrar på sig behöver inte, som redan skrivits, betyda att man använder dem överhuvudtaget.

Å andra sidan är det KALLT med sporrar när det är en massa -grader, så då kan det vara läge att plocka av dem.

Whatahotgirl skrev:

Hur ofta jag tränar med sporrar beror på vilken häst jag rider, men på min egen - ytterst sällan. han blir stressad av sporrarna om jag använder dom, och det är tillräckligt med "go" i hästen som det är.
Tycker allmänt inte om att använda sporrar till drivning, snarare tillfälligt för att "stimulera" hästen att samla sej.

Hästen blir skänkeldöv av inkonsekvens och felinlärning. En häst "kan" ALDRIG skänkeln om man inte lärt den, det finns liksom ingen gaspedal i magen på hästen. Tar till pisken om hästen inte lyssnar på skänklarna, kör absolut inte in sporrarna i magen på den.

oftast så rider jag med sporrar, men det beror ju på vilken häst jag har..å vilken ridlärare det, min ridläare på fredagar skulle jag aldrig ens drömma om att fråga om jag fick ha sprorrar, det är helt uteselutet..men på måndagar å tisdagar så rider jag för andra lärare å då så använder jag sporrar beroende på hästen.

Hur ofta TRÄNAR ni med sporrar och varför?
Jag rider alltid dressyr med sporrar för att förfina hjälperna (detta betyder dock inte att jag sitter och nöter med dem i sidan på honom hela tiden...)

Kan hästen bli skänkel döv om man alltid rider dressyr med sporrar?
Det är väl som med allt annat (det är inte hjälpmedlet utan hur ryttaren använder det som kan skada), om ryttaren sitter och bankar i sidorna på hästen så kan den väl bli skänkeldöv även utan sporrar...

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 604
Senast: BornAgain
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 272
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• En ros till dig 🌹
  • Pusseltråden
  • Tips på Fiskmiddagar