Sporrar? Hur ofta?

W

Whatahotgirl

Hur ofta TRÄNAr ni med sporrar och varför?
Kan hästen bli skänkel döv om man alltid rider dressyr med sporrar? :bow:

Sv: Sporrar? Hur ofta?

- Det är lite olika, varierar.
Kan hästen bli skänkel döv om man alltid rider dressyr med sporrar?
- Det beror helt på hur man rider, hästen kan bli "skänkeldöv" även fast man rider utan sporrar.

Jag tränar med sporrar en gång om året, eller nå´'t i den stilen.
Visst kan en häst bli skänkeldöv, men det beror mer på hur man använder skänkeln, inte om man rider med sporrar eller utan sporrar.

Immer

Rider med sporrar varje dag, min häst lyssnar inte på dom fina hjälperna utan sporrar (knappt så han lysnar på trav och galopp hjälperna då =/ )

måste hålla med Immer och PathOfClovers om att det beror inte på om du har sporrar, hästen kan bli skänkel döv på en utan sporrar det beror helt på hur man använder sin skänkel

jag rider alltid me sporrar för att kunna ge små och fina hjälper... och sen måste man ju ha sporrar på tävlin.
om man har en okänslig häst å rider utan sporrar måste man ju "ta i mer" å då kan ju hästen bli "skänkeldöv" :)

Hur ofta TRÄNAr ni med sporrar och varför? Har alltid sporrar när jag tränar, altså 1 gång veckan.
Kan hästen bli skänkel döv om man alltid rider dressyr med sporrar? Som nån annan sa innan, hästen kan bli skänkeldöv utan sporrar också. Anänder man de rätt så är det ingen fara.

_Twilight skrev:
jag rider alltid me sporrar för att kunna ge små och fina hjälper... och sen måste man ju ha sporrar på tävlin.
om man har en okänslig häst å rider utan sporrar måste man ju "ta i mer" å då kan ju hästen bli "skänkeldöv" :)

Jag rider för det mesta med sporrar just för att kunna ge små och
fina hjälper istället för att behöva "trycka" fram honom. :d
Tycker att det är snällare än att sitta och banka fram hästen utan sporrar. :mad:

I detta fall ser jag hellre sporrar än spö, en anledning är ju att man
inte får tävla med spö och en annan är just att man får en finare och känsligare häst..
(det räcker att peta/pilla lite med sporren = roligare att träna och rida) :love:

Whatahotgirl skrev:
Kan hästen bli skänkel döv om man alltid rider dressyr med sporrar? :bow:

eftersom min häst inte fungerar med spö så blir det sporrar istället när jag ska rida seriös dressyr (och även på hopp/terrängträningar...)
allt som allt kanske 3 dagar/vecka exkl tävling

om hästen blir skänkeldöv beror på hur man använder sporrarna och skänklarna

Använder sporrar när jag tränar för ridlärare, en gång i veckan oftast. Har alltid på tävling, både hopp och dressyr. När jag tränar själv så växlar jag.

Rider nästan alltid med sporrar när jag rider på banan. Egentligen finns det väl ingen anledning, förutom att hjälperna blir aningens finare.
Jag tycker inte om uttrycket "skänkeldöv", en häst "hör" alltid skänklarna, sen kan den ju välja att ignorera dem, men det tycker jag oftare sker i fall där ryttaren sitter och bankar utan sporrar... :crazy:
En häst blir inte skänkeldöv för att man alltid rider med sporrar eller något sånt.

Jag tränar nästan aldrig med sporrar. Min häst är så pass känslig ändå så det behövs inte, och ibland blir hon väldigt upprörd om jag kommer emot magen med sporren.
Jag kan ha det nångång då och då för att själv förbättra min sits (jag har en förmåga att trycka med innerfoten och hålla kvar så det blir en "seg skänkel", men det vågar jag inte göra med sporren på :p )

_Twilight skrev:

Det kanske blir aningen lättare för dig som ryttare, men det löser knappast problemet. Om en häst är så okänslig att man måste ha sporrar för att man annars måste banka så mycket att hästen börjar strunta i hjälpen, då har man ett ganska stort problem tycker jag iallafall.

Har börjat rida varannan gång eller iaf ett par träningstimmar mellan för att få mer reaktion från hästen utan, mitt krav är att hästen skall gå att rida som vanligt utan sporrar men också kunna ridas normalt med.

Rider nästan aldrig med sporrar. på tävling behöver man ju men nej inte hemma. Ponnyn ska lyssna ändå.

Varje dag, inte när jag skrittar ut eller rider i skog. Men alltid annars. Hellre att ha dem till hands och anv dem när de behövs, än att bråka i onödan.

Anv du sporrar när de behövs blir ju inte hästen skänkeldöv. Skillnad om du inte har koll på sporren och råkar anv varje steg omedvetet, då gör den mer skada än nytta.

Rider jag på någon nipprig unghäst (länge sedan) så åker sporrarna av, för skuttar den till kan jag inte garantera att jag inte gräver in sporren i sidan.. så för min egen och hästens skull skippade jag det.

Visst funkar det utan att rida men reaktionen blirinte lika "direkt" som jag önskar när jag rider utan sporrar.

aldrig med riktiga sporrar, men oftast rider jag med en "fusk" sporre som är ungefär 2 mm lång

jag har så gott som alltid sporrar när jag rider. Hästen är stor och lång och mina ben är korta och ganska veka :smirk:
skippar dom ibland när jag rider ut.
i dressyren har jag ganska små sporrar, men i hoppningen har jag mina "mördarsporrar" från sprenger haha

47027.jpg

PathOfClovers skrev:
Det kanske blir aningen lättare för dig som ryttare, men det löser knappast problemet. Om en häst är så okänslig att man måste ha sporrar för att man annars måste banka så mycket att hästen börjar strunta i hjälpen, då har man ett ganska stort problem tycker jag iallafall.
man måste ju börja rida med mindre å mindre hjälper för att hästen till slut ska kunna gå för de små hjälperna... och då e d ju bra att ha sporrar och rida med mindre å mindre hjälper jue. var ska du annars börja..?? :confused:

Man ska börja med att få hästen att lyssna för skänkeln! Alla hästar känner en fluga på rumpan, nog ska de lära sig att reagera på skänkeln då, med sporre eller inte.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 604
Senast: BornAgain
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 272
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Luktar gnagare?