Sporrar ett "måste" vid reg. tävling

aysha

Trådstartare
Satt och diskuterade med en kompis förut idag angående att man måste ha sporrar vid regional dressyrtävling.
Min kompis, som inte är så insatt, undrade varför.
Mitt svar blev att man har det för att kunna ge så osynliga hjälper som möjligt, varpå hon säger "Men...borde det inte vara en större konst att kunna ge så osynliga hjälper som möjligt utan sporrar då?"
Och det gav mig en tankeställare...Borde det inte va så?
Nån som vet varför sporrar är ett måste?

Sv: Sporrar ett "måste" vid reg. tävling

tycker det där borde vara individuellt.
jag rider helst min ena utan sporrar. (mkt känslig)

Jag håller med dig, det borde vara valfritt...

Men jag måste få veta varför! :confused:

Jag vet inte heller.. Lika konstigt är det att man ska ha kandar på de högre klasserna på stor häst :confused:
Det borde vara tvärt om, ju högre klass, desto mindre hjälpmedel. Men dte är klart, man måste ju kunna behärska att rida med sporrar och kandar..

Hästen skall acceptera och vara lydig för skänkelhjälpen därför är det väl så att det är sporrtvång.
Många som påstår att deras hästar är så känsliga för skänkeln har oftast hästar som egentligen bara springer ifrån skänkeln.

Heta hästar gör ofta så eftersom dom hellre springer ifrån arbetet.

Ja precis, men handlar inte det om att för att kunna utföra de momenten (i MSV och uppåt) som kräver så mycket samling krävs lika mycket energi av hästen och därmed kanske det behövs skarpare doningar (kandar)för ryttaren att kunna kontrollera det...? (Fan jag kan inte formulera mig!)
Eller jag vet inte....

Ja, så kan det ju va. Likadant med hästar som är "känsliga i munnen", de accepterar inte bettet/har fel på tänderna...

Vill bara säja att man behöver inte ha själva "piggen" på sporren, den kan filas ner eller jag tror till och med att det finns sådana nedfilade att köpa. Så att det bara blir ett "metallband" runt hälen. Fy vad taskigt jag uttrycker mig men jag hoppas jag gör mig förstådd.

Men är det inte konstigt? Då försvinner ju hela principen med sporren och då kunde ju lika gärna hela reglen tas bort...
Detta gör mig förvirrad! :confused:

aysha skrev:
Men är det inte konstigt? Då försvinner ju hela principen med sporren och då kunde ju lika gärna hela reglen tas bort...
Detta gör mig förvirrad! :confused:

Det är lite konstigt men å andra sidan hör detta till utrustningen i dessa klasser och det bör vara enhetligt och gälla varje ryttare. Sedan finns det ju ett visst spann på hur sporren skall vara utformad vad gäller utseende och längd, och att ha den nedfilad får väl ses som den ultimata "korta" sporren. :D

Det finns väl inget skäl egt, förutom att "så är det och har alltid varit". :p

fio skrev:
Många som påstår att deras hästar är så känsliga för skänkeln har oftast hästar som egentligen bara springer ifrån skänkeln.

inte alla, min häst är riden med sporrar hela livet nästan. Är ändå väldigt känslig (mest vid brunst kan tilläggas) Föredrar o rida utan, har börjat göra det nu, men har sporrar ibland, endast pga sporrtvånget.

Joo...men den stora fråga är fortfarande varför den tillhör utrustningen om man ändå kan fila ner den och "bli av" med dess funktion...?

Ja det är mycket möjligt. Mer nytänkande från SvRF i såfall, tack!

Centaur skrev:
Det finns väl inget skäl egt, förutom att "så är det och har alltid varit". :p

Skulle precis svara ungefär detsamma men såg att du hunnit före. Det är väl samma anledning som att man ska ha vita ridbyxor (opraktiskt) Traditioner.... Och dressyr är ganska konservativt.

vita ridbyxor är inget krav.
du får ha vilken färg du vill på ridbyxorna och kavajen

jag tycker att det ska vara upp till var och en om man ska ha sporrar på tävling eller inte... själv rider jag helst inte med sporrar - utan försöker istället använda vaderna.

*Knapplån*

Jag håller med de innan som har skrivit att det borde vara individuellt om man ska ha sporrar eller inte.

Å andra sidan kan jag tycka att om man ska rida regional dressyr så ska man ha sån pass koll på underskänklarna att de är stilla då de ej behövs. :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 113
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka