spondylos??!!

Casper

Trådstartare
Hejsan hej.
Jag skulle vilja veta om det finns någon här med erfarenhet av spondylos på sin hund?

Berätta om hundens temperament? hur länge levde den? och om den lever, får den springa fritt eller är det koppel som gäller?

Sv: spondylos??!!

Min hund har spondylos i nacken och i någonstans bakkärran (såg inte de röntgenplåtarna). Hon går med sele och koppel, för hon kan inte hålla sig från att kuta :angel: Hemma hoppar hon runt som en veritabel virvelvind dock! De gånger hon verkligen trillar (tassar som knallat runt i 13 år är inte så jäkla stabila) får hon prednisolon, då nerverna hamnar i kläm... Och får svårt att gå. Veterinären beskrev det som ischias för hund.

Det är en busig jävel till whippet som inte kan hålla sitt godisbegär i styr! :devil: Jag är ingen hålla-i-stillhet-nazist men att släppa henne på öppna fält är inget alternativ längre. Explosioner på tomten är var hon är kapabel till.

Min hund har spondylos i nacken och i någonstans bakkärran (såg inte de röntgenplåtarna). Hon går med sele och koppel, för hon kan inte hålla sig från att kuta :angel: Hemma hoppar hon runt som en veritabel virvelvind dock! De gånger hon verkligen trillar (tassar som knallat runt i 13 år är inte så jäkla stabila) får hon prednisolon, då nerverna hamnar i kläm... Och får svårt att gå. Veterinären beskrev det som ischias för hund.

Det är en busig jävel till whippet som inte kan hålla sitt godisbegär i styr! :devil: Jag är ingen hålla-i-stillhet-nazist men att släppa henne på öppna fält är inget alternativ längre. Explosioner på tomten är var hon är kapabel till.

Ok men din hund får va lös o busa lite iallafall? Hur har hon mått annars, ont i bland?El är hon "friskt" förutom när hon halkar omkull?
Min hund har fått detta,på det "bästa" stället i kroppen sa veterinären,i ryggen, men på den delen som näst intill är helt still.Länden.
Hon fick då antiinflammatoriskt och det fungerade, men nu ett halv år senare tycker jag att hon skulle behöva en kur till.

Vet tyckte att hon skulle hålla sig still och i koppel under perioden me piller men hon är uppåt väggarna om hon inte får springa.

Är simning ett alternativ? Om det sitter i nacken kan jag förstå att simning ej är bra men just i ryggen så borde det kunna hjälpa henne?
Detta ska dock inte vara ärftligt säger vet, utan att första symtomet kommer efter ex en inflammation.

Men ja kan tycka att min hund blir väldigt jobbig i "akuta" skeden, jag förstår att hennes stress beror på smärta för det slutar när hon får en halv rimmadyl (det håller ett par timmar) tills hon gör nån för krävande rörelse (på eget bevåg kan tilläggas) och sen är hon pigg x antal månader utan medicin.

HUr hjälper jag min hund på bästa sätt? är det rimmadyl i två veckor vid akut inflammation och koppeltvång och simning möjligtvis?

Min hund "insjuknade" i februari, kunde plötsligt inte gå på hala/mjuka ytor, låg och pep och måtte kasst. Fick prednisolon och besvären försvann på 2 dagar! Fortsatte med kortisonet i 2 månader tills alla muskler var tillbaka. Nu var det dags igen för en till "kur", hon började vingla med bakbenen samtidigt som hon fick kennelhosta "light". Veterinären skrev ut en stooooor burk piller och sa till mig att ge henne när jag såg symptomen igen, behöver ingen veterinär för att se det =) Och ja, nu är det full kareta på hundfan igen :D Idag hoppade hon över armstödet på soffan :angel:

Jag låter Faffy röra på sig inom rimliga gränser. Full fart på flygfältet och jaga harar får hon inte längre men bära pinnar och hoppar och skutta såklart! Mår hunden dåligt av att bli portad från allt vad den älskar kan man lika gärna avliva... Livskvalié vinner alltid över mina egoistiska hundlivslängdstankar! (så inbillar jag mig)

Provat gångband med vattenmotstånd? Aktiverar inte ryggen men tillåter total muskelutmattning... Ett tag i alla fall :cool:

Tycker absolut att du ska ge en till kur till din hund, lättade att få resultat när symptomen tas i förtid! Nu vet inte jag vad rimadyl är för något men fungerar det så... Annars finns det preparat som jag fick, människomedicin som är näst-intill-gratis (100 tab för 60 kr)

Vad har du för hund? Ålder?

//Carro

Min hund "insjuknade" i februari, kunde plötsligt inte gå på hala/mjuka ytor, låg och pep och måtte kasst. Fick prednisolon och besvären försvann på 2 dagar! Fortsatte med kortisonet i 2 månader tills alla muskler var tillbaka. Nu var det dags igen för en till "kur", hon började vingla med bakbenen samtidigt som hon fick kennelhosta "light". Veterinären skrev ut en stooooor burk piller och sa till mig att ge henne när jag såg symptomen igen, behöver ingen veterinär för att se det =) Och ja, nu är det full kareta på hundfan igen :D Idag hoppade hon över armstödet på soffan :angel:

Jag låter Faffy röra på sig inom rimliga gränser. Full fart på flygfältet och jaga harar får hon inte längre men bära pinnar och hoppar och skutta såklart! Mår hunden dåligt av att bli portad från allt vad den älskar kan man lika gärna avliva... Livskvalié vinner alltid över mina egoistiska hundlivslängdstankar! (så inbillar jag mig)

Provat gångband med vattenmotstånd? Aktiverar inte ryggen men tillåter total muskelutmattning... Ett tag i alla fall :cool:

Tycker absolut att du ska ge en till kur till din hund, lättade att få resultat när symptomen tas i förtid! Nu vet inte jag vad rimadyl är för något men fungerar det så... Annars finns det preparat som jag fick, människomedicin som är näst-intill-gratis (100 tab för 60 kr)

Vad har du för hund? Ålder?

//Carro

Min hund är inte äldre än tre år.:crazy:

Detta upptäktes ungefär som en urinvägsinfektion, gnällig när hon skulle kissa, lite rödaktig urin, allmänt gnällig. och inte pigg.

Vi undersökte henne o värdena såg bra ut men hon reagerade på "njurarna". så därför röntgade vi. Då såg dom bryggorna mellan två kotor.
Rimadyl är smärtstillande och antiinflamatoriskt.

Nu sen i fredags däremot så har hon fått ett raseriutbrott om dagen på dom andra djuren (alltså både hund o katt) och katterna ÄLSKAR hon i vanliga fall och så här kan vi inte ha det så jag ringer vet i morgon för en tid. Antingen har hon fått en knäpp i huvudet eller så har hon väldigt ont!Hon kan även bli (har jag sett två gånger) skakig i benen, och om jag förstod vet rätt så kan det bero på att en nerv kommit i kläm.och det kanske går upp i huvudet??
Hon kissar mkt-små drittel, precis som sist och hon är gnällig.
Ja vet inte va jag hoppas på egentligen, ja hoppas ju inte att ryggen blivit sämre men en knäpp i huvudet är ju ännu värre:cry:

denna natten och stunden jag jobbar i morgon kommer knäcka mig!
jag vill rädda o hjälpa min normalt underbara hund!

Nej ngt gångband har jag aldrig prövat men har faktiskt haft VÄLDIGT stora funderingar på att köpa en själv lite längre fram. Men kan dom inte simma i en sån oxå? det har jag för mig att jag sett?

ush, va jobbigt detta blev:cry: :(

ingen annan som vet ngt? ja har läst på skk om va det är för ngt, men ja skulle vilja veta lite alternativa behandlingar såsom simning osv och om det finns nån annan här som haft spondylos på sin hund och hur det fortlöpt.

Aj då, vad ung hunden var! Vet veterinären varför hon har fått det?

Smärta kan spela ut på olika sätt. Jag, som människa, blir fruktansvärt irriterad när jag har ont! Om någon ens skulle lägga ner gaffeln på fel sätt så kan de räkna med en utskällning :crazy: Medans min ena hund tjuter som en stucken gris och den andra somnar... Hästen, däremot, blir arg som ett bi!

Jag håller tummarna för er! Hunden har åldern på sin sida! Förra veckan trodde jag Faffy var döende men det visade sig att hon just fått ett återfall... Det hjälpte inte direkt att jag fick vänta en hel dag, ångesten låg på topp när jag klev in hos veterinären!

Rimadyl... Behöver man smärtlindrande vid spondylos? Sväller man av vart nerven är i kläm försvinner smärtan samtidigt, eller?

Berätta hur det gick!

//Carro

Aj då, vad ung hunden var! Vet veterinären varför hon har fått det?

Smärta kan spela ut på olika sätt. Jag, som människa, blir fruktansvärt irriterad när jag har ont! Om någon ens skulle lägga ner gaffeln på fel sätt så kan de räkna med en utskällning :crazy: Medans min ena hund tjuter som en stucken gris och den andra somnar... Hästen, däremot, blir arg som ett bi!

Jag håller tummarna för er! Hunden har åldern på sin sida! Förra veckan trodde jag Faffy var döende men det visade sig att hon just fått ett återfall... Det hjälpte inte direkt att jag fick vänta en hel dag, ångesten låg på topp när jag klev in hos veterinären!

Rimadyl... Behöver man smärtlindrande vid spondylos? Sväller man av vart nerven är i kläm försvinner smärtan samtidigt, eller?

Berätta hur det gick!

//Carro

ja vad det gäller hennes smärta så har jag tänkt som du, troligvis trodde vet att hon har busat mkt me den andra hunden (som är av samma storlek och ras,Landseer=stor) och fått en påspringning och vörpat och där igeom fått en inflammation som sen utvecklat detta.

Förut fattade jag inte varför hon kunde bli så Jä**la arg på den andra hunden vid lek men efter röntgen förstod jag ju.

Efter det har hon bara fått leka under lugna förhållande o det fungerar. Tills nu då när hon har en ny infl.
Nu är retningsgränsen mkt kort o ja hinner ibland inte ens fatta va som gjort henne arg så hon ger sig på dom andra.

Rimadylen ska väl mest hindra smärtan som blir i ryggen under själva tillväxten samt hämma infl? så vill ja minnas att jag fick det förklarat.
Och den verka hjälpa för nu ligger hon fortfarande o sover och flämtar inte ens. Ikväll va det lite svårt att få i henne kulorna så hon delade pizza me mamma(mig då alltså):D
Hon har liksom ingen ro att äta. Hon är otroligt uppjagad och står o stampar på samma ställe o så.

men absolut ska jag höra av mig när jag vet mer. Håll tumarna för mig o sally.. matte är mkt orolig i natt..men sally vrka lugn, hon drar timmer:p

Kram

Jag har två snart 9: åriga Cavalierer som båda blivit diagnosticerade med spondylos.

De är pigga och glada nästan hela tiden :)! Den ena märks aldrig på att han har spondylos, den andre märker man det på genom att han blir lite "ynklig" ibland. Vi har fått Metacam från vetrinären att ge honom då vi märker att han har en uppblossning av det.

Vid promenader får båda hundarna springa lösa på passande områden. Agilityträning och långpromenader har vi lagt ner (då de även har blåsljud), men de leker och busar som aldrig förr. Då man märker någonting, att de kanske skulle vara lite ömma och stela, tar man det givetvis lugnt, men annars så lever de som vanligt :love: !

Idag va vi hos veterinären, dock en annan veterinär en sist och denna va helt KASS!!! för det första hörde jag inte ett skit om va han sa, han mummlade bara. och dessutom lyssnade han inte på mig.
Han ansåg att detta va en urinvägsinfektion (men det visade inga odlingar) men visst, det kan det ju va och ingen blir gladare än jag i så fall.

Han kände en snabbis över hennes rygg, och då satte hon sig ner så ja vet inte hur mkt han fick ut av det. Den mesta tiden stod han vi datan, och han kände på min hund MAX absolut MAX 2min och kalaset kostade 1200kr:mad:

Jag skulle ringa han igen i morgon. Men det känns konstigt om det "bara" skulle vara urinvägsinf med tanke på hennes humör.:confused:

Det är sjukt att det kan skilja så mycket mellan veterinärerna! Jag har stött på min del av ointresserade människor men nu har jag haft tur och hittat mina guldkorn i veterinärkåren =)

Vilken behandling föreslog han för urinvägsinfektionen? Jag hade ingen aning om att hund kunde få det =) Tvinga i hunden tranbärsdricka eller :rofl:

Jag kan stolt meddela att min Faffy, som behandlats i en vecka nu, sprang ÖVER mig idag :D Hon hoppar och skuttar, det går kanon m.a.o Tänk hur fort man glömmer hur en frisk hund ser ut! Insåg idag att det var länge sedan hon var sådär suuuuperglad...

urinvägsinfektion behandlas me pencillin. kan även hjälpas IBLAND på äldre hundar me äppelcidervinäger ;)

Den veterinären jag ville ha var helt upptagen me annat idag, man får typ boka upp honom långt innan om man ska ha han och hur lätt är det om man kommer akut:( Jaghar hört många som ogillade denna vetten men jag ville ge han en chans och han får verkligen bara EN!

Problemet är att jag normalt inte ser p min hund om hon är dålig i ryggen, hon hoppar alltid och far omkring som en sport spole.Så jag blev såå chockad när vetten upptäckte det först gången. Ok att jag kunde tro att min hund har damp eller ngt men inte problem me ryggen:eek:
Han nonchalerade mig när jag berättade om hennes beteénde och det gör mig frustrerad!
Bara en sån sak som att hon blev arg på andra hundar som kom in i väntrummet? va tusan, det är inte likt henne, jag har ju haft henne på utställningar och gått me båda mina stora luffsar i en hand och det är lugnt o fint. Men dom senaste dagarna ha hon varit helt konstig:confused:
Ja fattar ingenting, men för övrigt är symtomen precis som sist när vetten upptäckte spondylosen.
Kisset luktar fruktansvärt illa:eek: ,kissar ofta,blod i urinen,gnällig,kan skrika till om hon bli puttat av dom andra.

Ja e orolig för min vovve, vill att hon ska må bra.
Här kommer en liten julbild från vår myspys kväll igår:love:
6000119.jpg

Guuuuu så söt! Mina hundar ska alltid göra någon grimas när jag fotar... Enda gången de är fina är när jag håller i en köttbulle :D Tomteluva är bara att glömma :angel: Visst är de vinthundar, men busiga sånna och det blir värre med åren!

Min veterinär tar mig på allvar... Fast jag sitter och bölar :o Nu är jag ingen veterinär men jag har lång erfarenhet av hundar och jag tycker det låter som om din hund har fått en smäll på ryggen på fel ställe! Kan du inte åka till den vet. som diagnostiserade första gången?

Guuuuu så söt! Mina hundar ska alltid göra någon grimas när jag fotar... Enda gången de är fina är när jag håller i en köttbulle :D Tomteluva är bara att glömma :angel: Visst är de vinthundar, men busiga sånna och det blir värre med åren!

Min veterinär tar mig på allvar... Fast jag sitter och bölar :o Nu är jag ingen veterinär men jag har lång erfarenhet av hundar och jag tycker det låter som om din hund har fått en smäll på ryggen på fel ställe! Kan du inte åka till den vet. som diagnostiserade första gången?

Jo jag ska göra det, varför jag gav denna en chans helt ärligt är för att på den andra kliniken vill dom ha pengar kontant och sist kostade det 3 tusen och det är inget "jag har över så att säga" så därför så tog jag kliniken som skickar faktura.Löning på fredag ju;)

Normalt sätt har dom väldigt bra veterinärer på (faktura kliniken) men denna vetten har jag aldrig haft och det va sista gången oxå:smirk:

Han ringde idag och proverna visade idag faktiskt på urinvägsinfektion, då sa jag "gud va bra" hellre det än problem me ryggen.. Då säger han bara, jag utesluter inte att hon har problem me ryggen.
Åh! igår sket han ju i hennes rygg helt o hållet! suck.. nä det blir lik förbaskat den andra kliniken i fortsättningen!

visst jag förstår om han ville utesluta eller behandla enbart urinvägsinf om det nu "bara" skulle va det, i stället fr att ge sig in på större saker MEN han är otroligt svår att prata me,lyssnar inte och kör sitt egna race. Jag vill ha en god kommunikation me vetten. Och et är jag väl inte ensam om va?:crazy:

shit, 3000 spänn?!? Nu när jag var hos veterinären gick kalaset på 1300 kr, röntgenbilder, blodundersökning, recept och poliklinikavgift. Fast han är inte den billigaste här i sthlm... Dock god rennomé.

Vad bra att det var urinvägsinfektion! Kortvarigare :crazy: Jag fick njurbäckeninflammation (typ urinvägs. delux). En dag på antibiotika och all smärta försvann, men jag måste pimpla tranbärdricka till f-bannelse dock. Hellre det än att få så jävla ont igen :bump:

Det är ändå ganska intressant att djuren alltid blir sjuka innan storhelger då man fan inte är stormrik! Min andra hund fick akut livmoderinflammation DAN INNAN midsommar. Det blev ingen semester den sommaren =) Förra året fick Faffy magkatarr veckan innan julafton och fick ligga inne i 4 dygn med dropp... Jo, mina sparpengar är till för alla mina djur, inte till mig själv!

Min hund har spondylos och han är bara 2,5 år.Vi masserar honom och ger honom värktabletter det fungerar bra men så finns det ju såklart dagar då han är sämre..Han får springa och busa så mycket han vill,för det är väll bättre att ha ett riktigt bra liv och leva ett år kortare än att ha ett skittråkigt liv och leva lite längre?När det är så kallt som det är nu är det ju svårare oxå men i sommar blir det myket simmning för hans del,har hört att det ska vara jätte bra:)

Våran GD tik heter Nova och är 7 år.
Hon har alltid skakat med ena bakbenet när detta varit i ytterläge, dvs när hon inte stått ordentligt på det.
Under en period delade vi flocken vilket gjorde henne deprimerad och hon ville inte röra på sig. Då tappade hon muskler och skakningarna blev värre. Det koncentrerades till höger bakben och kring påsk 09 stödde hon knappt alls på det benet, dock utan att vara halt. Musklerna i det benet blev ordentligt tillbakabildade. Efter att ha vilat en längre stund var hon stel i 2-3 steg. Om hon ansträngdes hårt blev hon blockhalt. Hon ville inte leka.
I början av juni 2009 röntagades hon och spondylos i övergång bröstrygg/länd samt länd/svans konstaterades.

Vi började då på vibrationsträning för att få igång blodcirkulationen och öva balansen och liksom lära henne att börja använda benet igen. Detta gjorde vi 2g/v i 6v.
Under tiden började vi med glucosamin och msm, först för hund med sedan för hästar. Vi började även ge rimadyl, först 1,5tablett 2ggr/dag och sedan nedtrappning till 0,5 tablett 2ggr/dag. Det ger vi fortfarande.

Efter vibrationsträningen hade hennes muskler hämtat sig rejält. Vi började då med vattenträning, hon går på ett rullband i vatten. Detta har vi gjort 1g/v tills innan jul. Sedan gick vi varannan vecka och sista gången av 10 är imorgon.

Hemma försöker vi göra balansövningar av tre slag.
1. Hålla upp det diagonala benparet under 5-6 minuter och låter henne balansera. Detta gör vi 3ggr per par.
2. Stå bakom henne och trycker baken från sida till sida. Ungefär som man trycker på en häst som ska flytta sig fast utan att Nova flyttar sig. Bara så hon väger från sida till sida och aktiverar de olika musklerna.
3. Trycker diagonalt på henne, vid bog och vid höft, för att aktivera musklerna.
I Helsingborg finns en jättefin rehabavdelning där personalen är utbildad i sjukgymnastik på hund. Det har varit värt varenda krona att gå där, och jag ska överväga att fortsätta som underhåll. Det kostar ca 2800kr/10 ggr á 40min.

Nova är idag helt besvärsfri.
Skakningarna är borta. Hon belastar båda benen lika mycket. Hennes muskler är lika utvecklade och i mycket god kondition. Hon är glad och aldrig stel. Hon tål även kraftigare motion även om jag inte hade låtit henne leka i timmar :)
Hon har inget koppeltvång och får gärna busa.

Hon äter ff den lilla dosen rimadyl och de andra kosttillskotten.

Jag kände själv mig väldigt frustrerad för det finns ganska lite information om detta på nätet. Hoppas att mina erfarenheter kan hjälpa dig.
Kan även tala om att de sa till mig att stora hundar kan får detta utan att det är något konstigt.

Lycka till!

Mina föräldrars schäferkorsning fick diagnostiserat spondylos i 3-4 års åldern, nu är han snart 11 år gammal.

När han fick sin diagnos var han som vanligt, vi kastade boll en dag och han gjorde en kraftig inbromsning där han nästan satte sig på ändan, förmodligen har då broskutväxterna klämt en nerv då han tillfälligt blev förlamad i bakdelen. Vi åkte in akut och röntgenplåtarna visade spondylos i ländryggen, han fick en kur rimadyl och var sen som vanligt igen. I flera år var han som vanligt, lite mer ostabil i bakkärran, märktes mest i trappor. Ett par gånger klämdes nerverna igen med tillfällig förlamning som följd, det går inte alltid att hejda en levnadsglad hund.

Nu de senaste 2 åren har hans tillstånd gradvis försämrats då han förmodligen utvecklat artros också. Han går på smärtstillande liknande Rimadyl, minns inte namnet. Den senaste tiden när det varit kallt har han fått ha täcke på promenaderna för att värma ryggen och han klarar inte att gå alltför långt i kylan då han blir stel och får ont efter promenaderna. Lös har han alltid fått gå. Jag tror att mina föräldrar kommer att bli tvungna att ta bort honom detta året för hans egen skull, men 11 fina år har han fått mer eller mindre på övertid redan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
994
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 747
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 371
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka