Philosophia

Trådstartare
Jag hittade en spolmask i valpens bajs i morse (som för övrigt inte hade särskilt rolig konsistens med väldigt mycket slem i :crazy:). Jag hade misstänkt att det kunde vara läge att kolla om hon har mask eftersom hon dels har tjatat om mat hela tiden och dels har börjat tappa lite glans i pälsen. Nå, nu hann jag inte så långt, utan fick jag svaret direkt.

Vilket avmaskningsmedel är mest effektivt mot spolmask? Banminth vill jag minnas inte tar äggen. Är det upprepade avmaskningar med Banminth som gäller eller finns det maskmedel som tar ägg från spolmask? Med hur jämna mellanrum behöver jag maska för att känna mig hyfsat säker på att få bort det?

Sedan funderar jag på hur det är med ägg o dyl. En korkad fråga kanske, men kan jag t.ex. behöva tvätta tygleksakerna?

Sv: Spolmask

Eftersom det är en valp så skulle jag ha avmaskat med banminth och upprepa behandlingen efter 2½ vecka, tills inga maskar skits ut. Dvs + 2 ggr efter första behandlingen för att vara säker.

Sv: Spolmask

Tack Gnist! Du är en pärla. :bow:

Hur är det med gamla tuggben? Kan de ha infekterats (dvs. läge att slänga)?

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 326
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 645
Senast: sassiball
·
  • Låst
Hästvård Hur är det med hästar, ska man avmaska med jämna mellanrum eller bara när man vet att de har mask? Ska ta hem en häst som med all...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: Boj
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 038
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka