H

hallonsylt

hej!! Kan ingenting om denna form av ridning och har bara en fråga.
Jag har sett att på dom ryttarna som bor nära mig att dom rider med ridspöt rakt upp. jag undrar helt enkelt varför.
är det för att det gjordes på den tiden (1700-tal om jag förstått rätt???) eller har det något syfte med träningen.
Mvh en som inte har fördomat utan bara lite nyfiken.

Sv: spö

om inte annat så visar det ju att man håller handen rätt.

(och inte cykelstyre)

Är också nyfiken på det "rätta" svaret även om jag garanterat redan hört det någonstans och råkat ruska ur det ur skallen! :)

Själv tänker jag som så att det är för att lära sig rida med svärd/lans, blir mer naturligt att rida på enhandsfattning. Uppåt när det inte inverkar - vinkla när man vill inverka.
Rider själv inte med spö eftersom jag inte kommit till "riktig" enhandsfattning. Man kan ju göra det ändå men inbillar mig att det blir svårt med varianten med spöt rakt upp då! :p

Spöet rakt uppåt syns inte för hästen = neutralposition.

Med spöet rakt uppåt är det också lättast att komma åt hela hästen - bara att dippa ner åt valfritt håll för att komma åt båda sidor av bogar och bakdel.

Har det inte med någon symbolik att göra också? Att det skulle symbolisera en spira eller något liknande.

(Givetvis är ju Sveas svar dom rent praktiska nyttan av den sortens "spöposition", om det har någon symbolik spelar ju ingen egentlig roll.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 832
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar