Sv: Spö

*knapp lån*
Nu när det är spö prat så undrar jag hur långt spöet får vara. Jag vet attd et är 1 meter på ponny och 1,10 på häst... men är det med eller utan den lilla flärpen i slutet? Mitt är nämnligen lite kortare än 1 meter utan flärp... men längre än 1 meter med flärp... får jag ha det på ponny tävling? :confused:

Donnis skrev:
*knapp lån*
Nu när det är spö prat så undrar jag hur långt spöet får vara. Jag vet attd et är 1 meter på ponny och 1,10 på häst... men är det med eller utan den lilla flärpen i slutet? Mitt är nämnligen lite kortare än 1 meter utan flärp... men längre än 1 meter med flärp... får jag ha det på ponny tävling? :confused:

Spögränsen är med flärpen inräknat. Du får alltså inte ha ditt spö på ponnytävling om det är över 1 m med flärp.

**Lina** skrev:
Detta har inte nått ut till alla domare och om det är som du säger så tycker jag att man borde gå ut med detta ännu tydligare! En i mitt lag blev diskvalificerad i ena deltävlingen i Div III på grund av att hon hade med sig spöet in i collectingring. Det var flera under både deltävling 1 & 2 som blev diskade hos oss pga av detta för att de "tänkte vara hårda med detta från början".

Jag vet att detta har hänt. Jag kan inte mer än säja att regeln har missuppfattats av domare, jag har personligen "face to face" pratat med ansvarig för dressyr TR och hon har sagt att det är tillåtet med spö i collectingring. Förhoppningsvis har hon hört om dessa fall och förtydligat regeln.

Victovie skrev:
Du får endast ha spöt på framridningen. Sen när du kommer in på volten (när ekipaget innan dig går på banan) så är det förbjudet att ha spö. Inte iheller tillåtet när du rider runt utanför/inne på banan.
Har du med dig spöt på volten, runt banan eller in på banan så diskvalificeras du.

Du får ha med dig spöet i collectingring.

Beauty_Boss skrev:
När jag var i Timrå och tävlade hade de en skylt där det stog att man Inte fick ta med spöt in på collectingring? :confused:

Jag har sett detta på flera ställen. Kan bara säja (igen) att de nya reglerna har misstolkats och att man får ha spö med sig in i collectingring då detta räknas som framridning.

Okej! Tack för upplysningen! Tur att man har buke att uppdatera sig på!

Degree skrev:
Jag har sett detta på flera ställen. Kan bara säja (igen) att de nya reglerna har misstolkats och att man får ha spö med sig in i collectingring då detta räknas som framridning.

Okej, men det vågar jag nog inte eftersom vissa verkar tro att man Inte får ha det och jag vill inte riskera att bli diskad :p

Beauty_Boss skrev:
Okej, men det vågar jag nog inte eftersom vissa verkar tro att man Inte får ha det och jag vill inte riskera att bli diskad :p

Jag förstår dig..vet du vem som är ansvarig för dressyr TR? Om du vet det, skulle du kunna be överdomaren att ta kontakt med henne för att reda ut det hela så att det blir rätt. Jag kan pm:a dig namnet om du inte vet. Det skulle vara skönt om denna info nådde ut till alla domare i landet, nu blir tävlingsryttarna orättvist behandlade.

man får INTE ha me sig dressyr spö i collecting ringen......
de har ja hört... när en blev utesluten får att hon hade spöt på banan så gick dom ut å sa att man inte fick ha den i collectingen....
dum regel... eftersom man inte e på banan utan man bara rider fram....:bump:

buz_fia skrev:
man får INTE ha me sig dressyr spö i collecting ringen......
de har ja hört... när en blev utesluten får att hon hade spöt på banan så gick dom ut å sa att man inte fick ha den i collectingen....
dum regel... eftersom man inte e på banan utan man bara rider fram....:bump:

Jisses. Jag ger upp. Läs igenom tråden snälla.

Degree har helt rätt! :bow:
Jag har själv varit på ett antal tävlingar nu under våren där det stått att man inte får ha med sig spöt in i collectingring men också på tävlingar där folk har haft spöt i collectingring. Sist gick jag till överdomaren och frågade om det där med spöt i collecting och hon berättade att hon hade pratat med hon som skrivit regeln i TR och hon sa att man får ha spöt i collecting eftersom det tillhör framridningen.
Ni som nu är 100% säkra på att det inte stämmer att man får ha spöt i collecting får väl ringa och fråga henne som har skrivit regeln hur det verkligen är...

saandraaa skrev:
Degree har helt rätt! :bow:
Jag har själv varit på ett antal tävlingar nu under våren där det stått att man inte får ha med sig spöt in i collectingring men också på tävlingar där folk har haft spöt i collectingring. Sist gick jag till överdomaren och frågade om det där med spöt i collecting och hon berättade att hon hade pratat med hon som skrivit regeln i TR och hon sa att man får ha spöt i collecting eftersom det tillhör framridningen.
Ni som nu är 100% säkra på att det inte stämmer att man får ha spöt i collecting får väl ringa och fråga henne som har skrivit regeln hur det verkligen är...

:bow: Tack! Började bli trött på att upprepa faktum. :D

Eller så gör du som jag gör på tävling, vik upp flärpen och sätt en gummisnodd runt om du inte vill klippa av den! :idea: (Har frågat ansvarig för dressyr-TR och det är helt okej).

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 869
Senast: sweep
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka