Sv: Spö

nej du får aldrig tävla med spö. Och du får inte heller ha med det på volten innan du ska in på banan..

Inte om de har ändrat sedan förra året, på framridning.. Men inte på banan.

break_a_leg skrev:
Måste man inte ha spö i dressyrryttartesten?

Det stämmer alldeles utmärkt, på dressyrryttartesten skall du rida med spö.

Vad gäller spöanvändning på framridning och i collectingring så är det tillåtet. Du får dock inte ha spöet kvar i handen i anslutning till din start, dvs om du får rida runt dressyrstaketet i väntan på startsignal eller om du får gå in på banan i väntan på startsignal. Det är en missuppfattning att du inte får ha spöet i collectingring.

Degree skrev:
Det stämmer alldeles utmärkt, på dressyrryttartesten skall du rida med spö.

Vad gäller spöanvändning på framridning och i collectingring så är det tillåtet. Du får dock inte ha spöet kvar i handen i anslutning till din start, dvs om du får rida runt dressyrstaketet i väntan på startsignal eller om du får gå in på banan i väntan på startsignal. Det är en missuppfattning att du inte får ha spöet i collectingring.

NEJ, man får ÍNTE ha med spö in i collectingring då blir du utesluten, detta är nytt från i år. Spö på framridning max 1 m på ponny men när du går in i collectingring måste du ha släppt spöt!!

Du får alltså inte ha med spöt som det står ovan runt dressyrstaketet i väntan på start!!

Marija

Degree är det enbart dressyrryttartesterna du pratar om nu eller för det nya i "vanliga" dressyrsammanhang är ju just att det inte får vara med spö in i collectingring.
Marija

Jag frågade i helgen överdomaren på den tävling jag befann mig om det var okej med spö i collectingring. Enligt henne var det helt okej!

Däremot får man inte ha med sitt spö om det går att rida runt på utsidan av banan.

marija skrev:
NEJ, man får ÍNTE ha med spö in i collectingring då blir du utesluten, detta är nytt från i år. Spö på framridning max 1 m på ponny men när du går in i collectingring måste du ha släppt spöt!!

Du får alltså inte ha med spöt som det står ovan runt dressyrstaketet i väntan på start!!

Marija

Som jag sa...det är en missuppfattning att man inte får ha spöet med in i collectingring. Att rida i collectingring anses som framridning och under framridning är spöet tillåtet. Då föregående ryttare avslutat sitt program och du skall antingen rida runt dressyrstaketet i väntan på startsignal, eller om detta inte är möjligt och du blir inkallad på banan i väntan på startsignal, måste du ha släppt spöet. Detta anses då vara "i anslutning till din start" och då måste spöet vara väck. Jag går just nu domarutbildning och har personligen frågat E.W som är ansvarig för dressyrreglerna i TR, och hon har uttryckligen sagt till att det är ok med spö i collectingring. Dessutom har jag tagit upp detta i efterhand med min domarutbildare som är grandprix domare själv och han sa detsamma.

Dessutom, om du kollar igenom noga vad jag skrivit innan du börjar gorma, så ser du att jag skiljer på "collectingring" och "att rida runt dressyrstaketet i väntan på start"..det ena är tillåtet med spö, det andra inte.

break_a_leg skrev:
Jag frågade i helgen överdomaren på den tävling jag befann mig om det var okej med spö i collectingring. Enligt henne var det helt okej!

Däremot får man inte ha med sitt spö om det går att rida runt på utsidan av banan.

Stämmer till 100%. Problemet i början av året har varit att många domare missuppfattat det här med spöreglerna och har förbjudit spö i collectingring fastän detta varit tillåtet. Jag tror att detta nu har nått ut till de flesta domare och överdomare och att problemet nu är löst.

marija skrev:
Degree är det enbart dressyrryttartesterna du pratar om nu eller för det nya i "vanliga" dressyrsammanhang är ju just att det inte får vara med spö in i collectingring.
Marija

Jag pratar om "vanliga" dressyrsammanhang.

Degree skrev:
Att rida i collectingring anses som framridning och under framridning är spöet tillåtet. Då föregående ryttare avslutat sitt program och du skall antingen rida runt dressyrstaketet i väntan på startsignal, eller om detta inte är möjligt och du blir inkallad på banan i väntan på startsignal, måste du ha släppt spöet. Detta anses då vara "i anslutning till din start" och då måste spöet vara väck.

Men om man som jag, aldrig rider runt banan(mina hästar är inte i behov utav det, endast om jag vet att hästen kan bli skrämd/har blivid skrämd av något särskilt vi domare), när ska spöet vara släppt då, när ekipaget före har hälsat och är på väg ut?

Waco skrev:
Men om man som jag, aldrig rider runt banan(mina hästar är inte i behov utav det, endast om jag vet att hästen kan bli skrämd/har blivid skrämd av något särskilt vi domare), när ska spöet vara släppt då, när ekipaget före har hälsat och är på väg ut?

Allt det här vi pratat om handlar ju om collectingring. Det finns ju inte collectingring på alla tävlingsbanor men där det finns och där det är tillåtet att rida i anslutning till någon annans ritt, så är regeln den att du får ha spöet i handen, då du fortfarande rider fram inför din start. Om jag utgår från att du i detta fallet har suttit och ridit fram i collectingring men du tänker inte rida runt banan då du inte tycker du behöver det, skulle jag släppa spöet då föregående ryttare rider upp på medellinjen för sin avslutande halt. Just in case eftersom det då blir domaren som avgör när du så att säja "är klar med framridningen" och istället står "I anslutning till din start". Om inte collectingring existerar och du kommer ridandes upp mot tävlingsbanan efter att ha ridit fram på annan plats, skall du inte beträda området kring tävlingsbanan med spö i handen, vare sig du tänker rida runt staketet eller inte. Hoppas detta något utdragna svar hjälper dig. :D

nej, inte ens på klubbnivå.. (på dom flesta klubbar iaf)
eller på vissa klubbar kan man få det, men då kan man inte bli godkänd..

men på framridningen somsagt! :smirk:

Degree skrev:
Allt det här vi pratat om handlar ju om collectingring. Det finns ju inte collectingring på alla tävlingsbanor men där det finns och där det är tillåtet att rida i anslutning till någon annans ritt, så är regeln den att du får ha spöet i handen, då du fortfarande rider fram inför din start. Om jag utgår från att du i detta fallet har suttit och ridit fram i collectingring men du tänker inte rida runt banan då du inte tycker du behöver det, skulle jag släppa spöet då föregående ryttare rider upp på medellinjen för sin avslutande halt. Just in case eftersom det då blir domaren som avgör när du så att säja "är klar med framridningen" och istället står "I anslutning till din start". Om inte collectingring existerar och du kommer ridandes upp mot tävlingsbanan efter att ha ridit fram på annan plats, skall du inte beträda området kring tävlingsbanan med spö i handen, vare sig du tänker rida runt staketet eller inte. Hoppas detta något utdragna svar hjälper dig. :D

ok, nu rider jag ju aldrig med spö :smirk:, men tänkte att det kunde vara bra att förtydliga saken:D

När jag var i Timrå och tävlade hade de en skylt där det stog att man Inte fick ta med spöt in på collectingring? :confused:

Det var samma i Lilla Edet när jag tävalde för en mån sedan, men det beror nog mest på att regeln är ny och alla är lite osäkra på vad som gäller. Som vanligt är inte TR glasklar.

har inte orkat läsa alla inlägg och nån kanske ha skrivit det tidigare men jag hörde att det är från årskiftet till 2007 som detta börjar gälla men att dom flesta redan nu förbjuder spö i collecting ring för att alla ska vara medveten om det till nästa säsong.

Du får endast ha spöt på framridningen. Sen när du kommer in på volten (när ekipaget innan dig går på banan) så är det förbjudet att ha spö. Inte iheller tillåtet när du rider runt utanför/inne på banan.
Har du med dig spöt på volten, runt banan eller in på banan så diskvalificeras du.

Degree skrev:
Stämmer till 100%. Problemet i början av året har varit att många domare missuppfattat det här med spöreglerna och har förbjudit spö i collectingring fastän detta varit tillåtet. Jag tror att detta nu har nått ut till de flesta domare och överdomare och att problemet nu är löst.

Detta har inte nått ut till alla domare och om det är som du säger så tycker jag att man borde gå ut med detta ännu tydligare! En i mitt lag blev diskvalificerad i ena deltävlingen i Div III på grund av att hon hade med sig spöet in i collectingring. Det var flera under både deltävling 1 & 2 som blev diskade hos oss pga av detta för att de "tänkte vara hårda med detta från början".

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 869
Senast: sweep
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur