D
Dressyr_bossen
får man tävla me spö på lokal nivå?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
break_a_leg skrev:Måste man inte ha spö i dressyrryttartesten?
Degree skrev:Det stämmer alldeles utmärkt, på dressyrryttartesten skall du rida med spö.
Vad gäller spöanvändning på framridning och i collectingring så är det tillåtet. Du får dock inte ha spöet kvar i handen i anslutning till din start, dvs om du får rida runt dressyrstaketet i väntan på startsignal eller om du får gå in på banan i väntan på startsignal. Det är en missuppfattning att du inte får ha spöet i collectingring.
marija skrev:NEJ, man får ÍNTE ha med spö in i collectingring då blir du utesluten, detta är nytt från i år. Spö på framridning max 1 m på ponny men när du går in i collectingring måste du ha släppt spöt!!
Du får alltså inte ha med spöt som det står ovan runt dressyrstaketet i väntan på start!!
Marija
break_a_leg skrev:Jag frågade i helgen överdomaren på den tävling jag befann mig om det var okej med spö i collectingring. Enligt henne var det helt okej!
Däremot får man inte ha med sitt spö om det går att rida runt på utsidan av banan.
marija skrev:Degree är det enbart dressyrryttartesterna du pratar om nu eller för det nya i "vanliga" dressyrsammanhang är ju just att det inte får vara med spö in i collectingring.
Marija
Degree skrev:Att rida i collectingring anses som framridning och under framridning är spöet tillåtet. Då föregående ryttare avslutat sitt program och du skall antingen rida runt dressyrstaketet i väntan på startsignal, eller om detta inte är möjligt och du blir inkallad på banan i väntan på startsignal, måste du ha släppt spöet. Detta anses då vara "i anslutning till din start" och då måste spöet vara väck.
Waco skrev:Men om man som jag, aldrig rider runt banan(mina hästar är inte i behov utav det, endast om jag vet att hästen kan bli skrämd/har blivid skrämd av något särskilt vi domare), när ska spöet vara släppt då, när ekipaget före har hälsat och är på väg ut?
Degree skrev:Allt det här vi pratat om handlar ju om collectingring. Det finns ju inte collectingring på alla tävlingsbanor men där det finns och där det är tillåtet att rida i anslutning till någon annans ritt, så är regeln den att du får ha spöet i handen, då du fortfarande rider fram inför din start. Om jag utgår från att du i detta fallet har suttit och ridit fram i collectingring men du tänker inte rida runt banan då du inte tycker du behöver det, skulle jag släppa spöet då föregående ryttare rider upp på medellinjen för sin avslutande halt. Just in case eftersom det då blir domaren som avgör när du så att säja "är klar med framridningen" och istället står "I anslutning till din start". Om inte collectingring existerar och du kommer ridandes upp mot tävlingsbanan efter att ha ridit fram på annan plats, skall du inte beträda området kring tävlingsbanan med spö i handen, vare sig du tänker rida runt staketet eller inte. Hoppas detta något utdragna svar hjälper dig.
Degree skrev:Stämmer till 100%. Problemet i början av året har varit att många domare missuppfattat det här med spöreglerna och har förbjudit spö i collectingring fastän detta varit tillåtet. Jag tror att detta nu har nått ut till de flesta domare och överdomare och att problemet nu är löst.