Spö på tävling?

A

Akustik

Har undrat över en grejj..
Jag vet att om man rider in med spö så får man samma avdrag som om de vore en felridning.
Men vad händer om man fortsätter med spöet?
Över flera bedömningsgrupper?!
Säger domaren till, eller får man avdrag för varje bedömningsgrupp man passerar?

:confused:

Sv: Spö på tävling?

aha okej.. Står de några regler om de i TR, alltså typ att så många bedömningsgrupper får man passera innan man blir utesluten ?

hittade inte nåt klart svar (orkade inte leta så noga iofs), men efter tredje "vanliga" felridningen blir man utesluten iaf

antar att man blir utesluten direkt om man inte lägger ifrån sej spöet om man får tillsägelse

Senast ändrad av en moderator:

Okej, men de som jag har sett rida in med spöt (e vanligare än man tror..) har inte fått ngn tillsägelse..
Eller dom slängde spöt rätt tidigt, domaren kanske inte hann blåsa..

man får rida in på banan med spö, men man måste lägga bort det innan man börjar rida programmet, dvs när man vänder upp på medellinjen!

ja men de vet jag väll :p men jag syftar på efter att man ridit in, och glömmer spöt, hur säger domaren till ?

ja tänker inte testa, men blev lite nyfiken bara :)

ringer väl i klockan som på felridning...å ber sen ryttaren å lägga bort spöet antar jag....

de gånger jag sett det, så har domaren blåst och sagt åt ryttaren att släppa spöet när ekipaget ridit in och gjort halt vid x.
Och jag tror faktiskt inte att de finns så speciellt många som skulle strunta i att släppa spöet och bara rida vidare...

Domaren ska säga till vid den inledande hälsningen. Om domaren inte ser att man har spö förrän senare så säger han/hon till så fort han/hon ser det. Men det är bara året ut som man kan göra detta misstag. Från årsskiftet får du inte ha med dig spöet alls till tävlingsbanan, däremot har jag inte sett något (än) om vad som händer om ryttare ändå har spö på/vid tävlingsbanan före startsignal.

Du blir utesluten, såvida du inte rider handikappdressyr, där är ett spö tillåtet, för två behöver du dock dispens.

Nästa år ska man inte ens få ta med sig spöet in på banan,man får alltså inte ha det medans man väntar på startsignal har jag hört.

Stämmer bra, så kommer det att bli efter nyår. Korkad ny regel som ingen begriper (som så många andra inom denna sport).

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
486
Senast: MiniLi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 162
Senast: Lillefrun
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 320
Senast: escodobe
·
Tävling Angående fotografering på tävling. Hur fungerar det på de platser där ni har fotograf? Får alla skriva under någon form av samtycke...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 091
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna