spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fredrik_

Den frågan slog mig. Jag använder ju utrycket losgelassen och hur hästen talar om att den är losgelassen har jag koll på, men just termen lösgjord används ju så olika så jag blir nyfiken på;

Vad har ni för tecken som ni checkar av?

Alla svar mottages tacksamt :)

Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Alla vi andra har ju fel ang lösgjordhet.
Losgelassen är inte samma som det- låt den vara fri, utan en genomarbetad häst.

Majola hade ju en förklaring i den andra tråden- genomsläpplighet.
Det borde ingå i ditt losgelassen sein, men strävan efter det hela vägen- OBS strävan.

Jo precis som axel säger definierade flera i andra tråden! Majola Mailingbg om jag inte minns fel och delvis även jag.
Men jag gör det igen då.

Det är den fysiska biten och den mentala och de hänger ihop, dessutom.

Lösgjordhet i korthet att den arbetar rakt och i balans, sitter ihop igenom kroppen, som att halvhalterna går igenom ner i bakfötterna och man tydlig känner det i hästens rörelse. Det också en mjukhet och svikt i rörelserna öht och alerta svar på hjälper. En häst som har motorn igång känns positiv och man känner ett jämnt sug i handen och avspänd i kroppen med en rygg som rör sej....och frustar till då och då.

Den allra största skillnaden är svikten, mjukheten och lättheten framåt, och en tydlig känsla av att tygeltag går hela vägen, hästen sitter ihop och är alert på hjälperna.
Om det inte finns med, är hästen inte lösgjord. Då finns det en stumhet med som kan vara mer eller mindre, men som är väldigt märkbar.

Jaha, jag känner att det blir onödigt om jag beskriver nu.. Flash skrev ner det jag strävar efter när jag tänker "lösgjordhet" :bow: (fanns även en väldigt bra förklaring enligt mig i "alltid lösgjord"-tråden men minns inte vem som skrev den).

Jag har väldigt svårt för att sätta ord på fysiska känslor, speciellt i ridningen då det för mig som inte är så duktig att vi hela tiden kommer till lösgjordhet utan det rör sig om ögonblick av harmoni och under det ögonblicket ska man då hinna registrera och minnas - svårt. :o

Tycker att om man tänker på Kyras "lerhäst" som man måste hjälpa hela tiden och korrigera för att den ska sitta ihop, så är den tydligaste skillnaden när hästen är lösgjord att den sitter ihop mer av sig själv. :) Lyssnar till ryttarens hjälper och utför övningar och övergångar mellan dessa utan psykiskt eller fysiskt motstånd.

Senast ändrad av en moderator:

Majola hade ju en förklaring i den andra tråden- genomsläpplighet.
Det borde ingå i ditt losgelassen sein, men strävan efter det hela vägen- OBS strävan.

Att säga lösghord = igenom, blir fel rent terminologiskt

Majola hade en förklaring på losgelassenheit som är ung vad det stor i ridhandboken ang Losgelassenheit.

dvs.
Lösgjordhet (andra steget på utbildningsskalan) förstår jag som att hästen rör sig taktmässig och fritt utan onödiga spänningar. Musklerna arbetar i en växelverkan mellan an- och avspänning.

Tecken på lösgjordhet är bland annat att hästen ser tillfreds ut, t ex i ögonen och på öronspelet, att det rör sig genom ryggen ("svingar") vilket i sin tur leder till att den låter halsen falla, en sluten men aktiv mun (tuggande, sugande, vad man nu vill kalla det, men inte en "död" torr mun), att hästen bär sin svans avspänt, att den kanske frustar lite...

Så vi pratar om samma sak

Sedan definierade hon durchlassigkeit som inte är = termen losgelassenheit.

Utan något som man vill ha gemom hela trappan.

Genomsläpplighet (Durchlässigkeit) är målet med allt dressyrarbete (all utbildning av hästen egentligen). Jag förstår det som att hästen är villig och förmögen att reagera korrekt och omedelbart på ryttarens hjälper.

KL

Som jag sa så är jag insatt i vad jag menar med de termer jag änvänder. Men andra verkar lägga andra betydleser i ordet än att hästen skall
* arbeta dynamiskt rent muskulärt
*se avspänd ut
*och komma igång med ryggswing.
*avspänd överlinje
*frustar

Ryggswing ansågs ju tom. högt tvivelaktigt i en tråd för ett tag sedan:confused:

Näväl Tack Flash och Lord Owen. :bow:

Skolle vara roligt med fler svar, och kanske en fråga hur ni uppnår det?:)

Ja, jag verkar normalt sett se "lösgjordhet" som genomsläpplighet + lösgjordhet (som Majola beskrev det, inte på ngt annat sätt). Fast egentligen kanske inte det spelar så stor roll i RIDNINGEN, däremot i teoretiska diskussioner.

Kanske tänker jag så eftersom vi så sällan kommer till punkt A (genomsläpplighet) "lätt som en plätt" pga psykiska och fysiska motstånd (spänningar) så att när allt klaffar, trillar bitar av B (lösgjordhet) ner rätt snabbt i A's spår. Eller något. :o

Eh. Att fråga om hur jag försöker uppnå A+B är överkurs just nu dock, det är som sagt så mkt känsla att sätta ord på. Ska försöka senare. :)

Att säga lösghord = igenom, blir fel rent terminologiskt
Det verkar som du inte vill förstå de svenska orden:confused:
De ska översättas med ett enda ord, men det tyska blir flera meningar.:mad:

Innan min dam kommer till avslappning, är hon gärna symaskinsaktig och skjuter ut bogar och andra lämpliga utstickande delar åt olika håll.

Men jag känner, ser att min dam kommer till avslappning, när hon vilar mer på steget, tar för sig men ändå inte springer ifrån hjälperna och är lyhörd för minsta vink. Hon sänker nacke och huvud, ryggen höjs, när man själv sitter i "rätt form" :o vilket inte alltid sker, känns detta jättetydligt :love:. Öronen spelar, lyssnande efter nästa signal och hästen frustar nöjt.

Jag plockar lite ur min "ryggsäck". Jag skriver ofta små PM, till mig själv att leta i, dagar när hästlivet känns tungt.

För mig är lösgjordhet ett annat ord för avslappning. Hästen ska vara fysiskt och psykiskt avslappnad för att mjukt, lätt och dansant följa ryttarens små, fina hjälper. Detta betyder inte att hästen ska ”falla ihop i en hög”, av avslappning. Utan kraften och elasticiteten ska givetvis finnas kvar hos hästen, när den är lösgjord.

Min häst kommer till lösgjordhet, genom:

• Taktövergångar (växling av gångart) - skritt-halt, visst antal steg, skritt-trav, visst antal steg, trav-galopp, visst antal steg och trav-halt, visst antal steg. Min dam har nämligen väldigt mkt motor i sig själv och därför är det många gånger bättre för mig att jobba korta bitar i de olika gångarterna (takterna)
  • Tempoväxlingar - Öka och minska tempot, med så fina hjälper som möjligt. Takt och tempoövningarna är väldigt mkt framridningen för mig och då jag fångar upp hästens sökande av stöd i handen. Jag vill att min häst själv ska "ta mig i handen" utan att jag behöver plocka och lirka för mkt.
  • Flytta framdel - lite tanke vända på bakdelen, men ändå inte, utan mer liten "volt tillbaka", liksom bara "ändring av riktning. Jag tränger med yttertygel och leder med inner tygel, så att ytter bog "försvinner" in under hästens framdel och försöker samtidigt se till att ytter bakben inte skjuts utåt/bakåt utan hålls på plats under hästen.
  • Flytta bakdel - lite tanke vända på framdelen, jag sitter ofta på en "åttkantig volt" när jag jobbar denna övning, så jag även kan variera framåtbjudning och minskning av tempo efter behov. Jag vill bara att hästen flyttar tre-fyra steg, på bakdelen, så pass att den byter riktning.
  • Böja hästen - precis vad det låter som, volter och serpentiner. Det var det jag och min häst levde för första halvåret, som jag red igång henne 2003. Även här kan man med tiden lägga in flytta framdel och bakdel med tanke öppna och sluta.

Jag upplever att min häst är lösgjord när hon med sitt kroppspråk säger: Ok matte, jag är med dig.
Mjuk i munnen, lydig och följsam=svarar kvickt på hjälperna utan att bli spänd. Avspänd men ändå energisk.

Oftast uppnår jag detta bäst när jag jobbar med bommar. Både trav och galoppbommar. Även genom att hoppa lite studs.
Men även mycket sidvärtsarbete så som skänkelvikning, öppna och sluta.
Galopparbete gör henne också lösgjord. Speciellt när jag jobbar mycket med fattningar.

Sen blir hon väldigt trevlig när vi har klättrat upp och ner några gånger i ganska branta backar.

Man kan väl enkelt säga att när hon kommer igång med bakkärran så kommer resten oftast av sig själv...!:D

Hur man uppnår det kan variera en aning utifrån vilka behov jag tycker mej se den dagen.

Jag kan tex inleda med att jogga igång lite lätt i trav bara men sen ganska snabbt gå över till galopparbete, som är mer lösgörande i sej om man jobbar med ordentliga tempoväxlingar. Med kontroll över bogar o bakben någotsänår.
Därefter mkt övergångar och gärna ur öppna o även slutatänk. Halter, och täta tempoväxlingar i skritt och trav. Inte galopp då oftast utan det lägger jag till mot slutet av uppvärmningen igen.
Just de många övergångarna och noggrannheten med ställning, placering av bogarna och bakbenen får en kanske lite okoncentrerad häst att fokusera och komma igång i ett förnöjt arbete, tycker jag. Man kanaliserar energin lättare. Det påverkar både kroppen och psyket positivt.

Lite åt samma håll som Ingela kanske.

Det kan se olika ut, vissa dagar kan det vara mer travskolor utan stora krav, skänkelvikningar osv. Men alltid numera mkt övergångar och många halvhalter.

Ang den egna sitsen har jag blivit mycket mer noga med att känna efter var jag sitter, och hur och för min del handlar det också om det inte minst viktiga att ha blicken med.:o Men det gäller hela ridpasset.

Sen när det behövs under passet så lite återgång till de grunderna, putta in där det behövs osv osv...

Ridningen känns inte lysande varje gång precis men det är ugnefär som jag jobbar.

Den frågan slog mig. Jag använder ju utrycket losgelassen och hur hästen talar om att den är losgelassen har jag koll på, men just termen lösgjord används ju så olika så jag blir nyfiken på;

Vad har ni för tecken som ni checkar av?

Alla svar mottages tacksamt :)

Jag är ju inte bara en simpel människa utan även en ganska kass ryttare... :o Alltså checkar jag av simpla tecken.

Vid ridning: Det enklaste tycker jag är att sakta länga ut tygeln och checka av om hästen söker bettet framåt-nedåt (låta den tugga tyglarna ur handen). Gör den det är den hyfsat lösgjord. I övrigt vill jag att en trög häst ska ha hittat sin framåtbjudning och att en het häst ska ha kommit till ro.

Vid longering: Jag tittar (förutom det jag skrev ovan om bjudning/lugn) på överlinjen: ryggen, svansen, halsen (i den ordningen). Svingande rygg, buren svans, fallande hals - då är hästen hyfsat lösgjord.

Och eftersom jag rider rätt dåligt så tycker jag att det ofta är lättare på lina, då det inte finns någon ryttare som stör med orolig hand, klämmande ben eller allmänt obalanserad sits.

PS. Jag förstår inte genomsläpplighet som en del av lösgjordheten, utan lösgjordhet som en del av genomsläppligheten. Vidare är losgelassen = lösgjord för mig. Men jag är ju också så gammalmodig och simpel att jag fortfarande talar om att hästen "går på tygeln". ;)

Jag tycker att min häst är lösgjord när jag känner att hon börjar slappna av, frustar, söker kontakt till bettet ovavsett tygellängd (kan korta och länga med samma fina kontakt). Hon känns också balanserad då och liksom fri i hela kroppen, och jag känner att hon bär sig bra.

Det eftersträvar jag hela tiden, och jag har märkt att jag har en väldigt stor del i det. Alltså, om inte jag är lösgjord och fri i min kropp och följer med i hennes rörelser så blir inte hon det i sin. :) Så om jag får problem brukar jag försöka att alltid checka mig själv, för det är oftast där det sitter, för mig iaf.

Ridningen känns inte lysande varje gång precis men det är ugnefär som jag jobbar.

Men kanske jag ska lägga till, om jag inte får hästen att bli lösgjord under passet, så blir jag orolig, då är det något som inte stämmer:cool: FÖRUTSATT att jag rider fokuserat, självklart.
Kom just på att det hände nyligen när hästen jobbade på bra framåt men inte svarade riktigt bra på halvhalterna och inte fick den där svikten riktigt. Andra sa att det såg bra ut, men det kändes inte bra. :crazy: Någon dag efter hade stod hästen med fyra tjocka ben och feber och hade alltså ett virus i kroppen:crazy: (Samt även flera i stallet tyvärr.)

Att pressa och bända finns inte, men att kräva, vilket är ngt annat, men om det inte alls fungerar, då är det ngt fel..

Kul att läsa hur andra kommer till lösgjordhet, då jag funderat mkt det sista på hur jag gör. Min häst var suuuper svår att lösgöra när jag fick henne som 6-åring och ända fram tills hon var 8 och vi upptäckte två gigantiska varg tänder:crazy:

Varje gång jag kommer och ska träna nu säger min tränare lika förvånat varje gång "Hon ser ju mjuk ut i dag hurru du":D

Iallafall har jag helt utan att jag märkt det arbetat fram ett system och en linje i ridningen som jag gör varje, varje gång jag rider:

* Joggar fram i båda varv ett par stora volter och ett par långsidor
* Serpentiner med övergångar skritt-trav över medellinjen år båda håll och lägger sedan till liten volt med överböjning på medellinjen innan skritt övergången
* Skänkelvikning på långsidan, följt av skänkelvik. på diagonal
* Skritt pause
* Galoppfattningar på volten - många, galopar högst ett halvt varv innan ö.g och ny fatt.
* Fattningar på raktspår
* Förvändgalopp där jag överböjer åt "felhåll" och rakställer med byte på raktspår
* Skrittpause.

detta gör jag som sagt varje dressyrpass och det tar ganska exakt 20 min. de dagar hon bara joggas gör jag detta och avslutar sedan i lågform.

Jag kan se flera fördelar med detta bla. att hon verkar känna sig väldigt trygg i att hon vet vad som komma skall. Är det så att det tillexempel blir lite tsökigt på tränings/tävlingsplats och hon är lite spänd vid framridning så slappnar hon strax av när hon känner igen sig.

Detta har funkat bra på alla hästar jag rider, men jag varierar ju dock efter utb.grad!

Sorry för långt inlägg!

KL

Tack för alla bra och trevliga svar :)
:bow:
Mera :bump:

Jag har pratat med min tyska tränare idag, lösgjordhet är en alldeles rätt översättning på losgelassen, inte ordagrant, men betydelsemässigt.

Tempoväxlingar - Öka och minska tempot, med så fina hjälper som möjligt. Takt och tempoövningarna är väldigt mkt framridningen för mig och då jag fångar upp hästens sökande av stöd i handen. Jag vill att min häst själv ska "ta mig i handen" utan att jag behöver plocka och lirka för mkt.
[*]Flytta framdel - lite tanke vända på bakdelen, men ändå inte, utan mer liten "volt tillbaka", liksom bara "ändring av riktning. Jag tränger med yttertygel och leder med inner tygel, så att ytter bog "försvinner" in under hästens framdel och försöker samtidigt se till att ytter bakben inte skjuts utåt/bakåt utan hålls på plats under hästen.
[*]Flytta bakdel - lite tanke vända på framdelen, jag sitter ofta på en "åttkantig volt" när jag jobbar denna övning, så jag även kan variera framåtbjudning och minskning av tempo efter behov. Jag vill bara att hästen flyttar tre-fyra steg, på bakdelen, så pass att den byter riktning.
[*]Böja hästen - precis vad det låter som, volter och serpentiner. Det var det jag och min häst levde för första halvåret, som jag red igång henne 2003. Även här kan man med tiden lägga in flytta framdel och bakdel med tanke öppna och sluta.
[/LIST]

WOW!
Så bra beskrivit på lösgörande övningar, helt rätt.
Lägger till skänkelvikningar, på lite olika sätt, samt att man ska låta hästen söka sig framåt, nedåt mellan övningarna.

-kl-

Gud vilka bra tips man får i den här tråden! :bow: :bow:

Jag har pratat med min tyska tränare idag, lösgjordhet är en alldeles rätt översättning på losgelassen, inte ordagrant, men betydelsemässigt.

OK.då vet vi det.:bow:
det andra ordet då?
Frågar- utifall att det dyker upp igen:angel:

-kl-

Gud vilka bra tips man får i den här tråden! :bow: :bow:

Då kan du av mig få lite olika tips på bra skänkelvikningsövningar.
Börja gärna i skritt.

Skänkelvikning från långsidan mot mitten, ställ om och skänkelvikning tillbaka.

Skänkelvikning på långsidan genom att du tar hästens huvud o bål mot mitten, eller tvärtom , du går aldrig ut riktigt i hörnet, precis efter så ställer du häste åt andra hållet och gör skänkelvikning "mot väggen"

Diagonala skänkelvikningar, ingång efter hörn, skänkelvikning en bit, därefter volt direkt åt motsatt håll, så du tvingas byta innersida, efter volten, ställ om fortsätt skänkelvikningen en bit, ny volt osv.

Ibland gör man volen åt "rätt håll" så att man inte behöver byta innersida, lite för att göra hästen mer alert.

Diagonal skänkelvikning med avbrott till skritt, igång i trav igen.
Samma men avbrott till halt.

Och såklart skänkelvikning på volt som Ingela H redan nämnt.

Om skänkelvikningen ska vara en bra lösgörande övning så ska hästen vara rak i sin hals, ställd i nacken,rak i bålen, bogen ska vara på plats, får alltså inte sticka ut, samt att bakbenen ska korsa varandra men inte gå före fram.

Man gör inte alla lösgörande övningar varje gång man rider. Man får ta ut de som är mest ändamålsenliga för just den perioden i ridningen och för den hästen man har. En bra tränare lotsar rätt vid valen, det är inte lätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka