Jag ville inte kapa "Är hon snål"-tråden så jag skapar en egen "Är jag snål?"- tråd
När jag var tillsammans med mitt ex så hade vi en himla smidig ekonomisk rutin i vår umgängeskrets. Det hände ofta att vi spenderade midsommar eller nyår på deras landställe, eller hade kräftskiva på mitt landställe. I stället för att alla skulle köpa med sig saker så gjorde vi så att jag och mitt ex gjorde utlägg. Vi handlade mat och alkohol för dagarna som skulle spenderas i stugan och sparade alla kvitton, sedan delade vi notan i efterhand och gästerna fick swisha sin del. Det kunde bli allt från 300 kr var för en kräftskiva med övernattning och frukost, eller 700 kr var om det var ett tre dagar långt midsommarfirande. Ingen visste i förväg vad notan skulle landa på, men vi brukade ge en uppskattning innan firandet så att gästerna visste ungefär vad det brukar bli.
Nu har jag en helt ny umgängeskrets och ska ha kräftskiva i slutet av augusti, vi har inte sagt något om upplägget ännu men tänker att jag ska gå ut med lite information snart. Jag har hört annat folk säga ibland att "Om man bjuder på fest så tycker jag att man ska bjuda". Ungefär som när man bjuder på middag så förväntar man sig väl sällan att gästerna ska betala sin del i den. Vad tycker ni? Jag är rädd att mina nya vänner kommer tycka att jag är snål om jag föreslår att vi ska dela på kostnaderna. Samtidigt har jag inte råd just nu att bjuda på en sådan kräftskiva för 10 pers, och jag tycker faktiskt att det blir lite bökigt om alla ska handla med sig olika saker och "sin" dricka. Själv skulle jag uppskatta att få komma till en stuga där kylen är full med öl och middagen redan shoppad och förberedd, och sedan bara behöva swisha. Vi har lite olika ekonomiska förutsättningar i umgängeskretsen, men alla har heltidsjobb och troligtvis inga problem att betala några hundralappar för en festkväll.
Vad tycker ni? Vilka upplägg brukar ni ha för liknande evenemang med era vänner?