Jag inser när jag läser den här tråden att jag nog är totalt inkompetent i sociala sammanhang Säger jag att gästen inte behöver ta med något så menar jag det. Jag ser det som ganska respektlöst om gästen tar med sig när jag har bett dem att inte göra det dessutom. Säger jag att jag bjuder så menar jag att jag bjuder och jag förväntar mig inte att jag ska bli bjuden till någon för att jag bjuder hem henom. Jag förväntar mig verkligen inga presenter, är allergisk mot många typer av blommor och jag dricker inte vin så det vill jag inte heller ha. Jag vill bara och enbart träffa de jag har bjudit hem och ha trevligt. Utan en massa krusiduller och utan en massa trugande. Jag vill dessutom ha presenter när jag fyller år och jag tar bara med mig något till de jag blir bjuden till första gången och när någon har fått barn. Jag tar dessutom förgivet att om jag hälsar på någon under flera dagar och jag frågar om jag ska ta med något eller betala något och de säger nej så gör jag inte det. Jag är verkligen totalt lost.
Jag också om det är såhär det "ska vara"
Som tur är så är mina vänner och jag så att vi kan säga åt varandra hur vi vill ha det
Men det hela får mig att tänka på julfirandet vid ex-svärs för några år sedan.
Det hade redan på förhand bestämts att den julen skulle vi inte ge varandra några julklappar (endast de små barnen skulle få). Så då köpte jag inga julklappar, men självklart var det ju ändå någon i familjen som köpt något åt alla "för de hade inte kunna låta bli", så då satt man där och kände sig dum.
Nästa jul, samma regel, men då hade jag varit förutseende och köpt något litet åt alla (men varit såpass "smart" att jag köpt sådant jag själv kunde använda, t.ex. finare handtvål o.dyl.).
Tog med mig klapparna till firandet, men avvaktade läget och tog inte fram dem i förtid, och bra var ju det för det året så hade ingen annan köpt något
Nä, man ska säga hur man vill ha det, och sedan hålla sig till det, folk är inte tankeläsare.