*Spinoff* på "Rasen jag vill ha finns inte..."

pumah

Trådstartare
... men det kanske blir en... KELPIE!
Ja, jag har fått inse att jag får lov att backa på utseendet - därmed inte sagt att kelpies är fula, bara att de tidigare inte tilltalat mig särskilt mycket utseendemässigt;) Däremot, en riktigt duktig kelpie i arbete är en fröjd för ögat!
För mig som är van vid en hög kapacitet på hundar, har det varit riktigt svårt att hitta nåt som "duger". Kelpie har faktiskt ganska länge varit ett alternativ - men jag har dels haft lite prestationsångest och dels har jag hört en massa om att de ska vara riktigt jävliga som valpar/unghundar;) Annat jag har hört är att de ska ha svårt att funka med andra hundar, många är tydligen skarpa. Nu vill jag veta av er Bukefalister och detta stämmer?

Ni som har kelpies, hurdana är era hundar? Jag vill veta allt;) Jag har nämligen en liten tjej på G, hon är just nu 4 månader gammal och visar redan nu stor potential. Hon kommer inte att komma hit på en månad än, jag har tänkt köra upp två av mina hundar i elit (lydnad) innan dess, så jag har lite fullt upp den närmaste tiden.

Berätta nu allt om era kelpies:)

Sv: *Spinoff* på "Rasen jag vill ha finns inte..."

Pappas kelpie Krux, är arbetsvillig, otroligt go pojke, allt ska gå i 190...lätt för att lära...pappa tränar sök och spår, gjort, ej startar i appellen än.

Som du så tilltalar inte kelpien mig till utseendet men men som tränings och tävlingshund är de perfekta.

2007-10-19002.jpg

Krux har har en "spets svans"

Om du köper en kelpie kommer du nog att tycka att den är så söt:p

Min kompis har en som hon kör lydnad med i det högre klasserna, och han e en härlig hund:)

Japp, han härmar min isländsk fårhund :D

Nyfiken som man är vilken kennel blir det ifrån?

Uppfödaren har inget kennelnamn än, det ligger inne för godkännande. Mor och far till valpen kommer ifrån Norge.

*puttar lite*
Visst finns det fler med kelpies här?

Jag har Kelpie! :laugh:
Det är min första hund, har haft henne i snart 2,5 år. Hon är vänlig mot alla! Blir jätteglad när någon hälsar på henne! Hon är nu med mig när jag rider också, och det går jättebra.
När jag pluggade gick hon på dagis, och hon funkade bra med de andra hundarna.
Jag har aldrig hört att de ska va jobbiga som valpar/unghundar förräns jag läste det nu.. Min flicka lärde sig snabbt att vara rumsren och hon har heller inte tuggat sönder saker hemma. Bara sina leksaker! Nu har ju jag ingen erfarenhet av andra hundar/valpar, men jag tycker hon är toppen!
:love:

//Camilla

Jag har en Australisk Kelpie!! Min fröken heter Zynni och är en dam på 5,5 år. Hon är en underbar kompis, alltid pigg och alert men har en väldigt bra av-knapp. Det viktigaste för Zynni är att få vara med sin flock (helst med mig), och hon hänger gärna med på allt - vandring, ridturer, spårande, lydnadsträning eller att bara vara i stugan. Hon älskar andra människor, hoppar gärna om hon får men kan även hälsa på ett mer balanserat sätt. Hon får inte spader om man inte tränar någon vecka - men det vet jag inte om det är typiskt för kelpies direkt...

Zynni är snäll mot andra hundar, om de låter henne vara ranghögst. Då är det inga problem. Vill en annan hund vara över i rang, så blir det slagsmål... men hon lyssnar om jag säger ifrån när hon börjar visa sina signaler och förstår att hon inte kan få vara drottning över alla andra jämt. Hon och vår cockerspaniel på 3,5 år går väldigt bra ihop trots att båda är ganska kaxiga madamer.

De träningsmässiga egenskaper Zynni har är att hon har en god samarbetsvilja. Hon är alert, intensiv, reagerar snabbt på kommandon och gör allt med fart. Hon är intelligent, och svarar bra på klickerträning. Hon har ett hyfsat bra föremålsintresse, som jag har byggt upp och jobbat mycket med när hon var yngre. I och med att jag tränat henne att hon och jag är ett team och gör saker tillsammans, så tar hon mycket stöd i mig vid svårigheter eller utmaningar, vilket jag tycker är positivt.

Som unghund var hon ett kapitel för sig :angel: , jag hade henne förvisso lös som liten valp utan några problem, och jag var väldigt noga med att passivitetsträna. Det tror jag är A och O att man gör med sin kelpie - annars hade jag nog inte haft en sån cool hund idag. Likaså fick jag lägga mycket tid på att balansera hennes hälsningar och intresse av andra människor, tränade lösträning och föremålsintresse mycket, likaså mycket träning av kamplusten. Vad gäller förstörelse så har det väl rykt några saker, bältena i bilen var hemskt goda under en period... :angel: men det var inget överdrivet tycker jag.

Vad gäller vallning har Zynni det i sig, men har inget uttalat stort behov av att valla. Hon är alltid med mig i stallet, gillar att titta på fåren och att 'valla' hästarna. Fårintresset avtog dock något efter att hon gick på tråden... :angel:

För mig är kelpien den perfekta, kompletta arbetshunden. Zynni står mig otroligt nära, och hon och jag kan läsa av varandra enormt väl och vet ofta vad den andra tänker. Jag tror dock inte att jag kommer skaffa någon mer kelpie, för jag får nog aldrig en hund som Zynni igen... :love:

2243981239_39eb4bdb01.jpg

2244770522_b4a8662ff3.jpg

Roxanne & CeciliaW
Tack för svaren:bow:
Härligt att höra att det går så bra med era kelpies, jättebra information:) Tävlar ni något med era hundar?

PS till CeciliaW:
Tycker mig känna igen Zynni från ett annat forum, kan det stämma? Tror t o m att jag har varit inne på hennes hemsida, men nu hittar jag den inte:crazy: När jag ser bilderna på henne känns det som om jag får ta tillbaks det där om att jag inte gillar utseendet på kelpies, din Zynni är såå vacker:love:

Vilken underbart VACKER hund:love::love::love:

Jag drömmer om en till hund hela tiden, och just nu är det kelpien som intresserar mig. Men jag har alltid tyckt att dom vara ganska fula (duckar :o). Men din... din var verkligen allt annat än det!! :d

PS till CeciliaW:
Tycker mig känna igen Zynni från ett annat forum, kan det stämma? Tror t o m att jag har varit inne på hennes hemsida, men nu hittar jag den inte. När jag ser bilderna på henne känns det som om jag får ta tillbaks det där om att jag inte gillar utseendet på kelpies, din Zynni är såå vacker
Jodå, nog kan du känna igen Zynni från ett annat forum allt ;) Och ja, även om jag är partisk tycker jag att hon är fantastiskt vacker för att vara kelpie... mattes ljus i livet är hon :love: Vår hemsida har vi tagit ner, så det är inte så konstigt att du inte hittar den...

Vi har tävlat Apellspår, agility och Lydnad upp tom klass 3, efter det köpte jag hus, skaffade häst och lite annat så nu tränar vi mest till husbehov. Zynni går elitspår utan problem på träning, vi tränar uppletande och Lkl3 och Elitlydnad hemma, däremot vet jag inte om vi kommer tävla så hemskt mycket mer. Vi trivs liksom med låånga skogspromenader, ridturer och träning!
Men visst, Zynnis mamma tog sitt lydnadschampionat när hon var tio år, så jag har ju några år på mig :D

En till Zynnibild, som visar hennes personlighet rätt bra ;) :

2244773496_c126dfaea1.jpg

Vadå stressad hund? :D Tagen på en tävling dessutom...

Och så en till bild på mattes fintjej:

zynniansikte_1161369986.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Vilken underbart VACKER hund:love::love::love:

Jag drömmer om en till hund hela tiden, och just nu är det kelpien som intresserar mig. Men jag har alltid tyckt att dom vara ganska fula (duckar :o). Men din... din var verkligen allt annat än det!! :d
Tack, vad snäll du är! Ja, visst är hon en sötnos min Zynnibus? Och lika go personlighetsmässigt också. Lojal, gosig, mysig, vill vara med på allt och ALLTID glad. Spelar ingen roll om det är besök hos en kompis, spårdag i skogen, ridtur med Rilla eller bara mys i soffan med ostbågar... allt är härligt i Zynnis ögon.

Som sagt, kan nog aldrig få en hund som henne igen.

En fråga till: Varifrån kommer Zynni? PM:a gärna om du inte vill skriva ut det här!

Jag har inte tävlat nåt (ännu) med min Esther, har visat henne på inofficiell utställning tre gånger med fina omdömen! :) Nu har vi börjat på vallkurs också, och så ska vi på MH i juni! :laugh:
Esther har också en av/på-knapp förresten! Man kan busa järnet och sen säga "nu är det bra" så slappar vi istället! det går lika bra att springa med när jag rider eller ligga inne och slöa halva dagen.

Här kommer bilder:
Esther08Nara.jpg

Esther brukar va med på arabutställning:
Estherriks.jpg

Och på hundutställning:
EstherSkovde080504.jpg

Det var också en fin kelpie:)
Vad kallas den färgen som hon har? Hon ser nästan blå ut på bilderna, men det kanske hon inte är?

Fnissar lite åt att du fnissade åt mig när jag kläckte nyheten om att jag skulle ha Kelpie som nästa hundras. :D

Håller med föregående talare att det är underbara hundar!

Jaaaaa, klart det blir en Kelpie!! :D
Jag har 2 egna, Midas (3år) och Eya (1år).
NÄr jag skaffade Kelpie så tilltalade dom mej inte heller utseendemässigt, men det är verkligen underbara hundar (nu tycker jag dessutom att dom är väldigt vackra, helst mina egna:angel:)

Jag tävlar lydnad med mina, den äldre på Elitnivå och den yngre gjorde debut i LP1 för ett par veckor sedan.

Mina är väldigt olika varandra, Midas var en dröm som valp/unghund, har alltid varit väldigt lättsam, aldrig ifrågasatt mej och har ett kommando väl varit inlärt så har det suttit där.
Han är däremot väldigt förarvek och blir lätt stressad. Han har då svårt för att "släppa problemet", att "råka" blir arg/irriterad på honom av misstag har varit katastrofalt, så också om jag kommenderat honom (i lydnaden) något som han inte riktigt haft koll på.
Det kan ta veckor att reparera:crazy:

Eya däremot var ett hår av hin när hon var valp:devil:
När hon varit hos mej en vecka så tänkte jag "milde tid, vad har jag fått hem??" :o
Hon tuggade på allt och allt (möbler, fötter, händer, Midas, you name it). Visst, det gör alla valpar, skillnaden var att det inte GICK att korrigera henne.
Hon var envis som synden och stenhård. Den lösning jag hittade var att gömma samtliga möbler under filtar samt att hon spenderade mkt tid i hundbur.
När hon var runt 10mån så lugnade hon ner sej betydligt, och är idag en enormt trevlig och förig tik.
Hon är precis lika snabb (om inte snabbare) än Midas, både bokstavligt och när det kommer till inlärning.
Däremot är hon mycket mer balanserad och har inte alls lätt för att stressa upp sej.
Hon är också "hårdare", det är inte alls främmande att jag måste ta tag i henne och tala om att jag faktiskt kräver lite fokus ibland :devil:

Jag tycker inte att Kelpien i överlag har svårt för andra hundar, däremot tycker jag inte att vuxna Kelpies är speciellt "busiga" eller intresserade av andra hundar.
Dom kan (om alla valpar är som Eya) vara riktiga småjävlar som valpar, de positiva är att vallhundar blir vuxna ganska fort :)

Oj, de blev ett lååångt svar :o

Du beskrev just hur Krux var när han var liten kelpiemonster...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här med rasval alltså... Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 307
Senast: Lena_B
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 366
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 085
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 560
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka