Sv: Spinoff på hästskötartråden
Jag jobbar som tävlingsgroom i Tyskland sedan 10 år och känner inte riktigt igen mig i vad du skriver...
Kanske är det väldigt annorlunda att jobba med hästar i Sverige, vad vet jag det har jag aldrig gjort så det kan jag inte uttala mig om!!
För det första jobbar jag (har alltid gjort) och i princip alla mina vänner/kollegor här vitt och dom flesta har varit åratal h runtos samma arbetsgivare och inte beror det på att vi är "socialt inkompetenta och tillräckligt korkade för att slava dygnet runt" eller hur du nu formulerade det....
Inte heller stämmer det att det står tio andra på kö för att göra jobbet "gratis". Nä,det är en enorm brist på alla slags hästskötare, både för hemma och tävling!!! Väldigt många toppryttare är i behov av bra hästskötare och skulle jag säga upp mig i dag hade jag haft ett nytt jobb i morgon bitti, säkerligen med en lön på minst 1500 euro/netto inkl. lägenhet, bil, telefon och mat så inte sjutton vet jag om det kan kallas slavjobb...
Ett faktum är dock som många har skrivit att det inte är ett 8-17 jobb!! Man jobbar med levande varelser, det funkar inte att jobba efter klockan!!! Om man absolut vill göra det ska man nog behålla hästen som ren hobby. Väldigt många svenska tjejer som kommer ner är väldigt naiva och blåögda. Säger att dom har "gått ridgymnasium och tävlat 1.40-hoppning". När jag hör det får jag allergi för dom tjejerna tror att dom är BÄST och kan ALLT. Har dock träffat ett flertal såna och dom har varit helt VÄRDELÖSA, vissa har inte ens kunnat tempen på en häst... Vad lär man sig egentligen på ett svenskt ridgymnasium???
Gå upp på morgonen, mocka, fodra, städa, putsa, packa lastbil etc har dom ingen lust med! Nej, dom vill bara rida, men bara snälla, välridna hästar och helst inte fler än tre om dagen för annars blir det jobbigt....
Om man inte ens har lust att slita när man har praktik så ska man nog ta sig en ordentlig funderare på om man ska jobba med hästar, välkommen till verkligheten liksom...
Och angående det här med svartjobb så kanske det är så i Sverige men utomlands är det skillnad och då kanske man får flytta lite längre och jobba vitt! Skyll dig själv om du jobbar svart, det är aldrig någon som kan tvinga dig att göra något du inte vill!!!