Spinnoff "förlegat med havre" Vad ska man ge??

P

prallan

Om man inte har analys och inte kan påverka den delen, och inte vill ge färdigfoder, vilka råvaror är bäst att ge?
Givetvis är mängden olika, men det antar jag att jag kan klura ut, men det är vilka råvaror är bäst att utgå ifrån om man vill ha så optimal foderstat som möjligt. Kan givetvis tänka mig att ge pelleterade mineraler/vitaminer om det faller på den biten.
Så för att vara ganska säker på att hästen kommer att få i sig det den behöver, vad ska jag köpa?
Kom med era bästa förslag :bow:

Sv: Spinnoff "förlegat med havre" Vad ska man ge??

Det gammle beproved är bäst, Timothy hö och hel havre vid behov.
Enkelt och mest ekonomisk.

Läs igenom ditt tidigar tråd om hävre, alla har sina idear:
Hästen bli het ect.
B-ll S-it!!!!! rena myth.
Purina
Seven Feeding Mytrhs Shattered
www.horsechannel.com/horse-health/7-feeding-myths-shattered-8531.aspx
Myth #3

Your Guide to Natural Horse Grain
www.pet-health-advisor.com/naturalhorsegrain.html

Du ska fråga dom som har Frisk - Arbetenda Häster "hur foder du dina häster?"
ifall dina häst är frisk!

Måste du ge något överhuvudtaget? Finns ingen chans att du kan försäkra dig om att fylla hästens alla näringsbehov om du inte har analys på grovfodret.

Har du ingen mineralanalys på grovfodret så hade jag skippat mineraler helt och hållet. Stor risk att kvoterna blir ännu sämre om man bara chansar.

Ge dock hästen hela dess behov av selen samt E-vitamin på vintern.

Du får helt enkelt vänta och se hur hästen ser ut. Blir den bukig => ge mer protein. Blir den smal => mer energi och protein.

Jag ger havre, betfor, morötter och mineraler.
Det har alltid funkat bra på mina hästar.

A

Hur bär du dig åt för att välja ut mineralsort när du inte vet vad som finns i grovfodret?

DElvis kl
Jag är mer ute efter bästa tips. Har inga problem med att hålla min häst i bra hull och kondition med kraftfoder, han blir tunn utan. Men om jag vill göra "egen blandning" vad bör den bestå av :)
Jag gillar att ge havre! Har aldrig haft problem med havre på mina hästar.
Ska tillägga att det är en senior, och behöver mer protein.

Jag vore jättelad om vi kunde skippa analysens vara eller icke vara i denna tråd, eftersom jag inte har möjlighe att påverka det. Jag önskar att det analyserades.

Då rekommenderar jag lusernpellets och kallpressad linfröolja.

Först o främst så mycket grovfoder han vill ha.

Senast ändrad:

Klart du kan "påverka den delen", det är bara att samla ihop hö och skicka in en egen analys. Hur tror du vi andra skaffar våra analyser, genom magi? ;)

Jag har ingen rätt att öppna 350kg hösilagebalar och de står och blir förstörda.

Då rekommenderar jag lusernpellets och kallpressad linfröolja.

Först o främst så mycket grovfoder han vill ha.

Han står på fri tillgång. Betet som de släpps på snart är väldigt magert.

Nä men när det öppnas en bal så kan man försiktigt ta ett prov, stoppa i en stark plastpåse, tömma ut luften, försluta o stoppa i frysen. När man tagit prov från minst fem balar kan man klippa ned sina prover, blanda ordentligt och skicka för analys.

Ok, i nuläget har vi en bal ute och en bal kvar inplastad, sen går de på betet. Så, fram till i höst behöver jag ge "egen blandning".
I höst kan jag göra så, lär ta kanske 2 månader som jag måste gardera med "egen blndning".
Dvs i november kan jag räkna med att kunna ha en analys, men faktum kvarstår, jag måste ge något fram tills dess.

Så tips som
  • Lucern+linfröolja
  • Havre, morötter, betfor och mineraler
är lite vad jag är ute efter

Varför inte köpa havre om du vill ge det?

DElvis kl
Jag är mer ute efter bästa tips. Har inga problem med att hålla min häst i bra hull och kondition med kraftfoder, han blir tunn utan. Men om jag vill göra "egen blandning" vad bör den bestå av :)
Jag gillar att ge havre! Har aldrig haft problem med havre på mina hästar.
Ska tillägga att det är en senior, och behöver mer protein.

Du kan blanda i lite majs i havre, 1x4 blanding kan hjälpa han att hålla vikten.
Häng inte upp dig på protein behovet, med bra hö och lite grain få han mer än nog.
Keep it simple.

Varför inte köpa havre om du vill ge det?

Räcker det då? Eller är betfor väldigt lämpligt att ge tillsammans med havre? Och + morötter som jag fått som förslag.
Jag är ute efter "ultimata blandningar" :)

Du kan blanda i lite majs i havre, 1x4 blanding kan hjälpa han att hålla vikten.
Häng inte upp dig på protein behovet, med bra hö och lite grain få han mer än nog.
Keep it simple.

Fast höet kan ju inte vara så himla bra energi- och proteinvärde på eftersom han tunnar ur på fri tillgång.

Ja, varför skulle det inte räcka? Jag har alltid i första hand fodrat mina fälttävlanshästar med havre + hö och lucern vid behov. Har en stirrpelle nu som jag undviker havren på då han blir ofokuserad. Han får Hippo bas.

Jag tycker havre är oslagbart ur alla synvinklar!

Det gammle beproved är bäst, Timothy hö och hel havre vid behov.
Enkelt och mest ekonomisk.

Läs igenom ditt tidigar tråd om hävre, alla har sina idear:
Hästen bli het ect.
B-ll S-it!!!!! rena myth.
Purina
Seven Feeding Mytrhs Shattered
www.horsechannel.com/horse-health/7-feeding-myths-shattered-8531.aspx
Myth #3

Your Guide to Natural Horse Grain
www.pet-health-advisor.com/naturalhorsegrain.html

Du ska fråga dom som har Frisk - Arbetenda Häster "hur foder du dina häster?"
ifall dina häst är frisk!
Ge dig lite nu! Det är inte en myt att vissa hästar blir het på havre. Jag har haft flera stycken. En bruksnordsvensk som kördes i skogen på förmiddagar och sen red jag på kvällen...tänkte i all välmening ge lite extra där då hon faktiskt jobbade väldigt hårt i timmerskogen. Gubben som körde henne (hade anlitat en som tog körningen med henne) frågade vad jag hade gjort för hästen var helt oregerlig och bad mig vänligt att bort havren igen...hon hade fått en näve! Utan havre blev hon åter hanterbar.

Jag lånade ut samma häst till en ridskola senare. Var noga med att tala om vad hon skulle äta. En kompis tittade in i det stallet efter en tid och höll på att smälla av. Hästen rev boxen, mejade ner folk och betedde sig helgalet och fick då höra att hon hade fått havre...jag hämtade hem hästen! Åter igen, utan havre kunde barn hantera henne...så BS med att det är en myt. Hon funkade bäst på hö av bra slag, proteintillskott och betfor.

Det här var bara ett exempel, jag har flera men det är oviktigt i sammanhanget. Varför ge en produkt när det inte behövs. Helt ok om det behövs men i övrigt anser jag att det är helt galet att ge foder "bara för att"!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama