Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför får stackars F bara semestra för 100:-?Semester
B=1000:-
F=100:-
Jag skulle säga att barn kostar utifrån vad föräldrarna kostar. Barn i en familj med gott om pengar, dyra vanor, som köper dyra kläder, reser, kör stora/dyra bilar osv, kostar ju mycket mer än vad barnen gör i en familj med små inkomster. Ju mer man äger, gör och konsumerar, desto mer måste ju anpassas och utvidgas på olika sätt så att barnet får sin plats.
För mig gick barnet faktiskt med vinst ett antal år som liten. Men då hade jag en väldigt liten ekonomi. (Och vinsten bygger på att arbetstiden räknas som gratis.)
Som jag har fattat maxtaxan, så gör den barnomsorg billigare för de med höga inkomster och dyrare för de med lägre.Ja, jag håller med - lever föräldrarna i sus och dus så gör rimligtvis barnen det med, och blir därmed dyrare än barn under knappare omständigheter.
Jag blir nyfiken på hur ditt barn kunde gå med vinst! Som några konstaterat i tråden så ligger barnbidraget och barnomsorgskostnaden rätt nära varandra idag, så jag undrar om det var under förskoleåren? (Jag trodde barnomsorg var dyrare förr!)
Som jag har fattat maxtaxan, så gör den barnomsorg billigare för de med höga inkomster och dyrare för de med lägre.
Utan barn hade jag studielån.
Med barn samma studielån, extra studiebidrag på bortåt 1000 kr. Barnbidrag som kanske var 800. Bostadsbidrag på ca 2000.
Barnomsorgen kostade 125 kr/månad eftersom mina lån och bidrag inte räknades som inkomst.
Med barn hade jag samma hyra som innan. Barn åker kollektivt gratis. Osv.
Jag brukar jämföra det med att ha hästar och jämfört med det så är barn billiga i drift (allt är billigt jämfört med hästar och det är mitt favoritargument när maken frågar om jag/vi inte spenderat lite väl mkt på nåt)
Nej när maxtaxan infördes chockhöjdes barnomsorgen för låginkomsttagare.Jag förstår!
Avgiften idag är ju en procentsats av den skattepliktiga inkomsten men max ett visst belopp, så när hushållet tjänar mer än en förhållandevis låg summa tillsammans så blir ju procentsatsen lägre. Jag trodde nog att maxtaxan hade sänkt kostnaderna för de som tjänade mindre också, alltid lär man sig något nytt!
Nej när maxtaxan infördes chockhöjdes barnomsorgen för låginkomsttagare.
Ja, så var det i min kommun. Och för mig.Nej när maxtaxan infördes chockhöjdes barnomsorgen för låginkomsttagare.
F är bara 1 år så hon kostar gratis för det mestaVarför får stackars F bara semestra för 100:-?