spinn off på fördomar: Western

Sv: spinn off på fördomar: Western

:devil: evil again, klart att det finns bra dressyr ryttare som kliver av hästen utan blöta fläckar under kläderna... men den här lappen sätter jag upp ändå...:devil:

Du får det att låta som om det var något sällsynt, det som är det vanliga. Vaddå fördomar??
Ja du får ju sätta upp lappen om du vill. Jag hoppas bara du vet atttt det inte är något som hör hemma i dressyrens värld alls och inte har med dressyr att göra, men avarter hittar man inom alla grenar. Det kommer vi nog aldrig ifrån. (Fast när jag stöter på en westernryttare som gör något helt galet så förstår jag inte det är något de flesta westernryttarna gör.)
Jag tycker det är sånt här som späder på fördomarna. Jag är allergisk mot alla dessa fördomar:devil: (de förstör så mycket)
Jag menar, för de som vet att det är just fördomar gör det ingenting, men det finns alltid en drös människor som inte förstår att det är fördomar utan de tar det som en sanning.

Senast ändrad:

Jag vet inte om du är allvarlig eller skämtar? Tråden behandlar ju fördomar på ett skämtsamt sätt och jag blir lite osäker på om du tar illa upp eller inte? Men jag svarar iaf:

Om jog vet jag inte om jag missförstår dig eller du mig. Vad är det som är helt skilda saker?

På den andra så anses nog allt läder som är svart som av sämre kvalitet. Jag vet detta iom att jag sökte ett svart westernträns till min häst då jag hade svart westernsadel. Det går knappt att hitta och då jag frågade om råd här på Buke så fick jag till svar att svart läder var dåligt läder...

/Camilla

Jag menade att gå på bogarna och att rida hästen i jog är två skilda saker. Det ena utesluter ju inte det andra. (jag fick uppfattningen att om hästen går i jog så går den inte på bogarna. jag kan mycket väl ha missuppfattat dig)
När det gäller läder så har jag också hört det från westernfolket att svart läder är av sämre kvalitet. Men på annan hästutrustning finns ingen skillnad på svart läder och ex brunt.
Har en bekant som beställt en måttsydd (och svindyr) westernsadel från USA. Det skulle givetvis vara superkvalitet på sadeln och den är svart. Det går ju inte ihop om bra läder ska vara imorterat från USA men svart läder är dåligt.:crazy:

FÖ har jag svårt för alla dessa fördomar. Det finns ju helt felaktiga fördomar om dressyrryttare i den här tråden också.
Jag förstår att ni har glimten i ögat när ni skriver, men fördomar splittrar. Kan vi inte förena oss istället och försöka slå hål på alla dessa fördomar?

Har redan förenat mig, tränar även för dressyr tränare:) på lilla ehh vad e hon för något:cool: hopp ponny, reiner, allraund western, QUARTER står det i pappren i alla fall:),:rofl: blink, blink

Senast ändrad av en moderator:

Du tar det alldeles på för stort allvar Bigganl!

Det jag menade med joggen är att många westernryttare faktiskt försvarar att hästen går på bogarna med att det är jog och således är helt okej och inget som andra ryttare förstår sig på...

Jag ÄR förenad. Jag tävlar både dressyr och western.

Fördomar kommer ALLTID att finnas för det tillhör vår psykologi. En del av vårt sätt att förstå världen och känna oss trygg. Om vi snabbt kan sätta in en främling i ett fack som vi känner till så blir vi tryggare och kan slappna av.

Att således försöka förinta alla fördomar är lönlöst och meningslöst. Att istället kunna skratta åt dem tillsammans och inte bli arga på varandra är sundare.

/Camilla

Kommer inte ihåg vem som skrev det där med blöt ryttare och torr häst vs torr ryttare och blöt häst men jag tyckte den var:rofl:

Jag för min del kan omöjligt bestämma mig för vilken som är bäst ryttare Torr eller Blöt :angel: (jag har tagit mig en pinsamt lång funderare på detta)

Till Bigganl: Det som är så härligt med fördomar:) Jag tror dessutom att man genom att vara självironisk och på ett skämtsamt sätt prata om fördomar (eller det som faktiskt inte bara är fördomar utan en hel del sanning) så lyckas man bättre med att vara ömjuk och bygga broar mellan ridgrenarna än att tabubelägga något som faktiskt existerar.

Om tex. en dressyr ryttare har en åsikt angående min ridning så kan den kritiken alltid vändas till något bra, där jag kan ta åt mig detta från någon som ser det från en annan synvinkel, allt för att jag själv ska bli en bättre ryttare.

För vi hjälper ju varandra:banana:

western och klassisk dressyr har faktiskt stora likheter... bla sitsen är ju densamma...

Aha, jag uppfattade inte det ironiska. antagligen för att jag inte är så hemma i westernvärlden. (men jag vidgar min egen värld genom att läsa här och bolla tankar med ryttare från alla olika discipliner)
Men inte känner jag mig trygg av att det finns en massa fördomar runt omkring i samhället. snarare tvärtom. fördomarna är upphov till så mycket tråkigt. Genom att slå hål på fördomar vidgas världen och blir en trevligare plats att leva i.
Att bli arg löser ingenting, det håller jag med om, men att upplysa är ännu bättre än att skratta åt det. (ialla fall försöka, ibland går budskapet fram) och går det inte ja då skrattar nog jag också oftast.:)
Ett problem jag har märkt av är att när jag ställer frågor till tex westernryttare och vill veta hur de tex rider en viss rörelse och varför. eller tanken med hjälpgivningen så får jag sällan raka svar. Jag får ofta tvära kommentarer som säger att vi gör si eller så för att det är bäst. Inte många är intresserade av att förklara varför, vilket jag tycker är otroligt viktigt i ridning.

Senast ändrad:

Bygga broar är bra, men för att de ska kunna byggas måste vi prata med varandra. Inte vara rädda för att fråga varför? och inte vara rädda för att svara heller.

Tender: Det finns en del likheter, men hjälpgivningen är väldigt olika. Signalsystemet vi bygger upp för våra hästar skiljer sig en hel del.
(och det är just det jag tycker är så intressant att diskutera)

jasså? min tränare som enbart ridit western, hoppade upp på min dressyrinridna (inriden hos "bra" dressytränare, bott hos olika tränare m gott omdöme) hoppade upp och red henne bättre än nån annan...
vad är det som är så olikt? i varken western eller dressyr ska du bära runt hästen i handen, i båda western och dressyr gör du öppnor och slutor, vill att hästen ska trampa under sig och inte gå på bogarna. det enda som skiljer är väl att i tävlingsdressyr vill man ha "piffigare" steg jämfört med western.. men en westernhäst kan du få de piffiga stegen om du ber om det...

Jag får ofta tvära kommentarer som säger att vi gör si eller så för att det är bäst. Inte många är intresserade av att förklara varför, vilket jag tycker är otroligt viktigt i ridning.

det är jag mkt intresserad av, fast jag kan inte förklara själv...
känner igen mig mkt att man inte får veta varför i tävlingsdressyren, men ibland kommer det något bra, men tävlingsdressyren har har i sverige måånga fler utövare, vilket gör att de %som har kunskapen att lära ut är fler än i western baserat på antal utövare.

Du får det att låta som om det var något sällsynt, det som är det vanliga. Vaddå fördomar??
Ja du får ju sätta upp lappen om du vill. Jag hoppas bara du vet atttt det inte är något som hör hemma i dressyrens värld alls och inte har med dressyr att göra, men avarter hittar man inom alla grenar. Det kommer vi nog aldrig ifrån. (Fast när jag stöter på en westernryttare som gör något helt galet så förstår jag inte det är något de flesta westernryttarna gör.)
Jag tycker det är sånt här som späder på fördomarna. Jag är allergisk mot alla dessa fördomar:devil: (de förstör så mycket)
Jag menar, för de som vet att det är just fördomar gör det ingenting, men det finns alltid en drös människor som inte förstår att det är fördomar utan de tar det som en sanning.
Den här tråden är nog menad till hästfolk med gott om självirroni o mognad;), som vet med sig att det inte är sanning utan okunskap bakom alla fördommar . Men visst jag har sett en heldel o viss sanning kan man spåra även hos rutineraderyttare. Om du blir upprörd på den här toktråden , så begriper jag inte varför du ens bemödar dig att slösa energi på den. Toktrådar e uppiggande men man bör nog ha fyllt 20 o ridit i 15 år minst för att förstå att det är fördommar. Fram med mer fördommar. Jag förmodar att jag kan vara orsak till en själv. Typ : Hon rider d ponny i western för hon e för rädd för att ramla av en riktig häst:o. (Att ramla av är inget allternativ i min värd):cool:

Det är därför jag också tränar Quartern för dressyrtränare, han är mer petig o noga med att alla rörelser utförs rätt . Tex skänkelvikningarna, öppnor, slutor, galoppombyten. De flesta westerntränarna här i Sverige har inte den pedagogiska utbildningen på skolorna och kan förklara rakt från botten. Därför funkar den här kombinationen bra. Båda hjälper till med det de är bäst på, en för dressyren (lösgjörande, styrkan i hästens kropp), westerntränaren: smidighet, total lyhördhet, lydnad för ryttarens små hjälper, mönstren, alla skratten:rofl:

Den här tråden är nog menad till hästfolk med gott om självirroni o mognad;), som vet med sig att det inte är sanning utan okunskap bakom alla fördommar . Men visst jag har sett en heldel o viss sanning kan man spåra även hos rutineraderyttare. Om du blir upprörd på den här toktråden , så begriper jag inte varför du ens bemödar dig att slösa energi på den. Toktrådar e uppiggande men man bör nog ha fyllt 20 o ridit i 15 år minst för att förstå att det är fördommar. Fram med mer fördommar. Jag förmodar att jag kan vara orsak till en själv. Typ : Hon rider d ponny i western för hon e för rädd för att ramla av en riktig häst:o. (Att ramla av är inget allternativ i min värd):cool:

f**a jag har ju fyllt 20 men bara ridit i 13 år, men tycker det är roligt att läsa toktrådar iaf :rofl:

nu senast hörde jag att det var mestadels överviktiga som red western, alla gubbar var feta.
när jag sedan kontrade med att det finns minst lika många överviktiga som tränar dressyr men inte vågar tävla pga sin vikt pga tävlingsklimatet innom den engelska ridningen fnös de.

själv ser jag en ökande trend innom de flesta dicipliner på ökat hull på ryttarna...

jan tops är ju inte mkt att hänga i granen direkt :rofl:

Man får mer uppmärksamhet och hjälp av en westerntränare om man rider quarter.

Man får mer uppmärksamhet och hjälp av en westerntränare om man rider quarter.

Ingen fördom .Gordon , det är sant. Många tränare vill sola sig i glansen när en qryttare lyckas. De har bara pengar för ögonen när tanten på den lillaponnyn ska tränas. thats life:D

så är det väl innom dressyr å travare med....

så sant. Men jag vet två tränare som är jätte duktiga på att få fram rätt gång när det gäller varmblod o western. De har samma efternamn, typ far o son. jag har ridit för båda, på mitt varmblod.

Ingen fördom .Gordon , det är sant. Många tränare vill sola sig i glansen när en qryttare lyckas. De har bara pengar för ögonen när tanten på den lillaponnyn ska tränas. thats life:D

Samma sak händer när du har "fel" stam på din quarter, inget konstigt alla har sina favoriter :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka