spinn off på fördomar: Western

Sv: spinn off på fördomar: Western

*kl*

Träffade en tjej som provred minn arab som jag sålde. Jag sa "hästen är westernriden." ungefär...
Då vågade hon inte göra någonting alls! Varken skänkla eller röra tyglarna
för hon trodde att hästen skulle flippa ur :rofl:

Så, westernhästar går absolut inte att rida eller?! :rofl:

....och så förstör de "ridhusbotten" med allt sitt ryggande och snurrande och "snabba vändningar".....

Ja, hur många gånger har man inte fått höra det..:crazy:
Sen hjälper det inte hur många gånger en förklarat att jag rider pleasure så jag varken gör snurrar eller snabba vändningar...:mad:

hej!
träna på kossor snart?
mvh mirja:banana:[

QUOTE=Elanor;9953116]*kl*

Träffade en tjej som provred minn arab som jag sålde. Jag sa "hästen är westernriden." ungefär...
Då vågade hon inte göra någonting alls! Varken skänkla eller röra tyglarna
för hon trodde att hästen skulle flippa ur :rofl:

Så, westernhästar går absolut inte att rida eller?! :rofl:[/QUOTE]

Har ni tänkt på vad alla cowboys (manliga då) ser generade ut när de tvingas åla sig i ett par alldeles för trånga ridbyxor för att rida en hunter klass?

Här i Sverige händer det väl inte så ofta men ute i Europa är ko pojkarna inte lika macho.

Eller?

Jag rider ju både dressyr och western så jag är väl inte den ultimata ryttaren att kommentera dessa fördomar men jag blir nyfiken på att se hur många som passar in på mig, eller min omgivning...

Skrittar på lång tygel och anser att hästen går i den ultimata formen
Eller när man travar extremt sakta på långa tyglar och när någon dressyrryttare undrar över om hästen ska gå så där på bogarna så svarar man "öh..duh! Det är faktiskt jog!" och rider vidare...

Har extremt plottrig och omatchande utrustning
Hmpf! Jag som har hela USA-flaggan som utrustning... :D

Antingen ardenner eller quarter det är bara att välja
Här är det många nordisar som säljs som "westernriden" trots att den enbart har skogsluffats, men i westernsadel, förstås... ;)

Själv rider jag arab, så den fördomen kan jag ju inte ta åt mig av...

Påstår att vanliga sadlar är rena tortyren för hästen men att man själv minsann tänker på hästens bästa och valde W-sadel. När det egentligen handlar om att man hade för stor röv för att få ner den i en vanlig sadel:angel:
:rofl: Jag tror jag dör!!! Den har jag aldrig hört förut men den stämmer nog i många fall... Själv tränar jag i bomlöst så jag kan inte ta åt mig här heller... :)

Tycker att man är skit tuff när man går in på ICA med de klirrande W-sporrarna på bootsen:rofl:
Ja, det känns nog rätt så tufft... Men gärna med hatt och långrock också! Har dock inga w-sporrar så jag har aldrig provat.. :)

Lodrätsits eller stolsits det är inget för en riktig COWBOY här har man harley davidson åkaren som förebild; upp med händerna fram med hälarna och så en jädra massa fransar hit och dit
Hrm... Vi åker Harley... :)

Rider aldrig med hjälm
Det gör visserligen få av elitryttarna i dressyr också, men visst är det ofta keps eller hatt som gäller.

Rider man dåligt så kan man ju alltid kompensera med en massa silver och tjossan hejsan på sadeln för att domarn ska lägga märke till en
Ja, fast om man rider dåligt lär väl knappast det ge något att domaren lägger märke till en?

Fler fördomar (observera att detta är skämtsamt menat):
-> Vid träningar är det en hel picknick - med lägereld, bruna bönor och påle att binda fast hästarna i.

-> I bilen finns inte annat än countryskivor, vilka man glatt sjunger med i...

-> Utrustning måste köpas från USA för att vara riktig, och svart läder ses inte som bra läder då det är färgat...

/Camilla

Ja just ja det finns ju bara tre "riktiga" raser på westernhästar om man någon gång i framtiden vill bliklassad som duktig och inte fritidsryttare.

SÅÅÅ klockren (tror fan det stämmer på riktigt:angel:)

Den här är verkligen klockren. Alltså här omkring satsar folk friskt på byte från kallblod mfl till quartrar/paintar (helst svindyra och oinridna) eftersom de inte kommer längre på sina avlagda travare eller andra, "oäkta" westernraser. Detta efter att ha startat några D-klasser...

Att de sen inte ens klarar av att rida den nya fina quartern, är ju en helt annan sak...

/Camilla

KL*

En Westernryttare kan helt enkelt inte köra till en tävling i en Volvo eller annan svensson-bil. Nej, en enorm, bensinslukande cheva-pickup måste det vara. En vanlig trailer duger inte till hästen, den måste åka i en goosneck!

(Kolla in hästägarnas parkering på HC så ser ni att detta inte bara är en fördom.):rofl:

En dressyr ryttare kommer till stallet efter att ha tränat för en tränare och är heeeelt dyblöt av svett och säger 'Guuud vilket bra ridpass!' .. Och så tittar man på hästen och den är helt torr....

Om man sen tittar på en westernryttare så är det hästen som är dyblöt och ryttaren är snustorr.

:rofl:

HAHAHA, så jävla bra ;D

Även vi westernryttare har faktiskt glimten i ögat och jag kan inte annat än skratta lite åt dina "fördomar".
Vissa är ju precis som du beskriver men de flesta inte. Inom alla dicipliner finns ju avarter, eller hur?
Hoppas att du någon gång träffar människor och hästar som verkligen kan det är med western eller att du kan titta på en tävling på lite högre nivå så att du kan se åt vilket håll vi alla strävar.
Man ska ju hålla på med den diciplin som tilltalar en mest.

Jag tycker det är pinsamt när folk gasar omkring i sina bilar med cowboyhatt och slår ner bootsen med sporrarnas klirr utanför mataffären. Calling Mr.Macahan:angel::idea:

Hej! :D

Jag tror Lena planerar att åka i mars igen om jag inte fattade helt fel..
Det är lite mycket nu, med tränigar och så! haha :bow:

Men vi har ju tighta brallor vi också?? :confused::smirk:

Jag kan en rolig liten om dressyrryttare, får jag även om det är liiite OT?:o

En dressyr ryttare kommer till stallet efter att ha tränat för en tränare och är heeeelt dyblöt av svett och säger 'Guuud vilket bra ridpass!' .. Och så tittar man på hästen och den är helt torr....

Om man sen tittar på en westernryttare så är det hästen som är dyblöt och ryttaren är snustorr.

:rofl:
Suveränt, stämmer ju helt o hållet, ska memorera det du har skrivit o sätta upp en liten lapp uppe vid ridhuset för att se hur länge den får sitta kvar..:rofl::bow: misstänker att jag inte får något mer fika av dem sen:devil:

Den här är verkligen klockren. Alltså här omkring satsar folk friskt på byte från kallblod mfl till quartrar/paintar (helst svindyra och oinridna) eftersom de inte kommer längre på sina avlagda travare eller andra, "oäkta" westernraser. Detta efter att ha startat några D-klasser...

Att de sen inte ens klarar av att rida den nya fina quartern, är ju en helt annan sak...

/Camilla
Den nya dyra Quartern behöver du väll inte rida, låt en tränare träna o tävla den och sen skryt över vilket bra eget jobb DU har gjort:bow: .. be happy:bow: oj, bidde lite taskig...

Senast ändrad av en moderator:

Eller när man travar extremt sakta på långa tyglar och när någon dressyrryttare undrar över om hästen ska gå så där på bogarna så svarar man "öh..duh! Det är faktiskt jog!" och rider vidare...

Det är ju två helt skilda saker. Hästen kan ju gå på bogarna hur mycket som helst även om det är jog och inte trav.

När det handlar om läder.... hur ser man på svart läder som importerats direkt från USA?

Suveränt, stämmer ju helt o hållet, ska memorera det du har skrivit o sätta upp en liten lapp uppe vid ridhuset för att se hur länge den får sitta kvar..:rofl::bow: misstänker att jag inte får något mer fika av dem sen:devil:

Nämen nu måste jag som dressyrryttare protestera. Det stämmer inte ett dugg. Det är inte dressyr det handlar om för fem öre, utan en människa som inte vet vad ridning är.
DET var ialla fall en jättefördom om dressyrryttare.

Nämen nu måste jag som dressyrryttare protestera. Det stämmer inte ett dugg. Det är inte dressyr det handlar om för fem öre, utan en människa som inte vet vad ridning är.
DET var ialla fall en jättefördom om dressyrryttare.
:devil: evil again, klart att det finns bra dressyr ryttare som kliver av hästen utan blöta fläckar under kläderna... men den här lappen sätter jag upp ändå...:devil:

Det är ju två helt skilda saker. Hästen kan ju gå på bogarna hur mycket som helst även om det är jog och inte trav.

När det handlar om läder.... hur ser man på svart läder som importerats direkt från USA?

Jag vet inte om du är allvarlig eller skämtar? Tråden behandlar ju fördomar på ett skämtsamt sätt och jag blir lite osäker på om du tar illa upp eller inte? Men jag svarar iaf:

Om jog vet jag inte om jag missförstår dig eller du mig. Vad är det som är helt skilda saker?

På den andra så anses nog allt läder som är svart som av sämre kvalitet. Jag vet detta iom att jag sökte ett svart westernträns till min häst då jag hade svart westernsadel. Det går knappt att hitta och då jag frågade om råd här på Buke så fick jag till svar att svart läder var dåligt läder...

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka