Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stretchjeans...säger bara stretchjeans
har du nånsin sett en större rumpa i ett par ridbyxor ??
En fasansfull syn *asg*
Den här tråden är nog menad till hästfolk med gott om självirroni o mognad, som vet med sig att det inte är sanning utan okunskap bakom alla fördommar . Men visst jag har sett en heldel o viss sanning kan man spåra även hos rutineraderyttare. Om du blir upprörd på den här toktråden , så begriper jag inte varför du ens bemödar dig att slösa energi på den. Toktrådar e uppiggande men man bör nog ha fyllt 20 o ridit i 15 år minst för att förstå att det är fördommar. Fram med mer fördommar. Jag förmodar att jag kan vara orsak till en själv. Typ : Hon rider d ponny i western för hon e för rädd för att ramla av en riktig häst. (Att ramla av är inget allternativ i min värd)
jasså? min tränare som enbart ridit western, hoppade upp på min dressyrinridna (inriden hos "bra" dressytränare, bott hos olika tränare m gott omdöme) hoppade upp och red henne bättre än nån annan...
vad är det som är så olikt? i varken western eller dressyr ska du bära runt hästen i handen, i båda western och dressyr gör du öppnor och slutor, vill att hästen ska trampa under sig och inte gå på bogarna. det enda som skiljer är väl att i tävlingsdressyr vill man ha "piffigare" steg jämfört med western.. men en westernhäst kan du få de piffiga stegen om du ber om det...
En annan sak jag funderade på efter jag varit och tittade på en westernträning var att de red hästarna med ett väldigt stöd i handen. Jag fick förklarat för mig att de tränar ofta så, men att hästarna inte ska gå med stöd på tävling utan då istället på hängande tygel. Varför tränar man då med stöd?
(kanske ska lägga ut den frågan i en egen tråd förstås?)
Den nya dyra Quartern behöver du väll inte rida, låt en tränare träna o tävla den och sen skryt över vilket bra eget jobb DU har gjort .. be happy oj, bidde lite taskig...
Man får mer uppmärksamhet och hjälp av en westerntränare om man rider quarter.
Off-topic, men innebär inte ovanstående att många dressyrryttare innerst inne känner det som att western skulle vara mildare/behagligare för hästen än dressyr, då?Den andra " När min dressyrhäst blir gammal då ska han också få en westernsadel och lalla runt i, det skulle han tycka om"
Off-topic, men innebär inte ovanstående att många dressyrryttare innerst inne känner det som att western skulle vara mildare/behagligare för hästen än dressyr, då?
Det är nämligen inte första gången jag hör det där...
/Camilla
Vilket inte helt osökt får mig att tänka på rollkur inom dressyren, som ju används på samma sätt - rollkur under träning och upp/fram med nosen under tävling...Jag tycker ändå det är lite konstigt att träna med mycket stöd och sedan rida annorlunda på tävling. Hur ska hästen kunna veta skillnaden?
Precis som inom alla discipliner så skiljer det sig väldigt mycket mellan olika tränare. Mera mellan själva tränarna än disciplinen i sig tycker jag. Jag har ingen stor vana av westerntränare så jag kan bara gå efter vad jag själv upplevt. När jag ridit för westerntränare (2 st) har nästan ingenting varit likt mitt sätt att rida. Hjälpgivningen helt annorlunda. Rätt förvirrande för mig. Formen vi vill ha våra hästar i skiljer sig också mycket. Men detta kan alltså lika gärna bero på de tränarna. Det kanske inte alls är typiskt western. Jag har ju begränsad erfarenhet som sagt. En annan sak jag funderade på efter jag varit och tittade på en westernträning var att de red hästarna med ett väldigt stöd i handen. Jag fick förklarat för mig att de tränar ofta så, men att hästarna inte ska gå med stöd på tävling utan då istället på hängande tygel. Varför tränar man då med stöd?
(kanske ska lägga ut den frågan i en egen tråd förstås?)