Spinn off.. Anky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinn off.. Anky

Jo precis, jag tänker att hon kanske gör det just därför (fast jag har självklart ingen aning)

Jag har gjort så:o (ungefär) därför att jag är dålig på att sitta i ökningar och verkligen vill tillåta hästen att komma upp och inte hindras o få obehag pga av mej:o

Det är jättelite jag lättar, men det GÖR skillnad i vårt fall. Inte fältsits framåt, men med jämförelsen menade jag att just i fältsits så bromsar jag genom att räta upp mej och flytta vikten bakåt, det behövs i regel inte mycket mer hand då ( beroende på självklart, men hela tiden lätt hand) Det är som ett tänk mer än lätta riktigt.

Jag förklarar dåligt, och tycker fö du har mycket intressant att säga så kom igen, många av oss är inte så bra på att få fram det vi gör:idea:

Just PMs uttalande finns på Hippson. Han svara på en fråga. Kanske inte din kompis källa, men dirikt från PM - och i skrift. Så det kan väl inte ifrågasättas.

FÖ - är det någon som orkat läsa engelskan i TR-texterna? Jag blev både glad och fascinerad första gången jag läste - de har fått med så mycket - väldigt komprimerat./:p :cool:

Ok, jag det kan det ha varit! Har inte hunnit fråga, eller läsa på engelska det är så svårt att hinna på jobbet :o

Det är jättelite jag lättar, men det GÖR skillnad i vårt fall. Inte fältsits framåt, men med jämförelsen menade jag att just i fältsits så bromsar jag genom att räta upp mej och flytta vikten bakåt, det behövs i regel inte mycket mer hand då ( beroende på självklart, men hela tiden lätt hand) Det är som ett tänk mer än lätta riktigt.

Men lättar du då genom att ta stöd i stigbyglarna?

Jag ska nog ta och pröva.

Ja lite mer tror jag, men absolut inte stå i stigbyglarna, men mest tror jag i låren/rumpan. Öppnar höftleden i alla fall.Det är inget man skulle göra en längre sträcka, skulle inte klara det.

Det är svårt när jag sitter här på stolen:o men tror jag gör det mest från rumpa/höft:confused:

jag skulle också vilja pröva, men har bara en ännu inte helt inriden "bebis" just nu. ;)

Har själv haft en förmåga att komma lite FÖR djupt ned i sadeln, har nyligen lärt mig att våga "skumpa" lite mer, med följd att det finns betdligt mer plats för hästryggen. Men just övergångar är svåra, det krävs balans och styrka för att inte "skumpa loss".

Utifrån min egen riderfarenhet så är det en dramatisk skillnad att lätta ur och ta stöd i stigbyglarna a' la avlastningssits

och ta spjärn i stigbygeln och stå, och luta sig bakåt

Spjärnet tas ju framåt, det låser ju hela ryttarrkoppen och ger en stark kontakt i munnen.

Det är så jag tänker också, och därför jag reagerade på vad jag såg. Kan det vara så att hon har sådan balans att hon klarar att stå så och ända vara lätt o mjuk i handen?

Utifrån min egen riderfarenhet så är det en dramatisk skillnad att lätta ur och ta stöd i stigbyglarna a' la avlastningssits

och ta spjärn i stigbygeln och stå, och luta sig bakåt

Spjärnet tas ju framåt, det låser ju hela ryttarrkoppen och ger en stark kontakt i munnen.

Men man står inte tycker jag. Det är inte att stå och spjärna, vilket jag skrev.

Ja, man spänner nog en kort stund där, det stämmer nog. MEN det innebär inte stark kontakt i munnen, den är samma. Som jag skrev. (Tror även att de som är betydligt skickligare kan nog göra så utan att spänna heller, men vad vet jag.)
I alla fall när jag rider ska jag väkl lägga till, men vet ju inte hur du gör om du skulle lätta på motsvarande sätt i o f s, det är ju sant förstås, jag talar bara om mej och hur jag tänker.

Senast ändrad av en moderator:

OBS! Det här gäller bara mig! - Jag talar inte för någon annan.

Jag uppfattar det som mer trovärdigt om jag återger det som en auktoritet sagt än vad jag - anonym tyckare - säger. Sen kan var och en pröva auktoriteten mot sin erfarenhet. Det betyder inte att "jag vet bäst". Jag tycker att det är roligt att hitta nya böcker och filmer - man lär sig mycket. Kul att få dela med sig.

Det är också helt ok att berätta det som hänt mig på träning eller tävling - inte för att alla andra måste :bow: utan bara för att berätta. Då är det också intressant att ibland hitta ett läge där någon gammal mästare faktiskt har råkat ut för samma sak -och hur de har löst problemet. Man kan få hjälp av dem också.

Sen är det svårt med det skrivna - alla som stått i stall med whiteboardtavla känner väl igen det - hur frågan om vem som kvällsfodrar urartar till storm där halva gänget flyttar i vredesmod. Och Stallet/Buke är en enorm whiteboardtavla.../:p

Jag kan faktiskt skriva under på detta till hundra procent.:bow:

Alla läser inlägg olika, det är ju dock en känd psykologisk sanning att man ser det man vill se.
Med det menas inte att någon gillar att få däng. Utan helt enkelt att alla har sina egna högst privata glasögon på sig. Man tolkar det man läser helt olika utifrån sin egen person och sinnestämning. Alla innefattar alltså även mig. Så det var ingen pik utan en allmän reflektion.

Jag tänker inte upphålla mig vid ämnet, och tänker deffinitvit inte försvara mig då det bara blir värre då

Istälelt skulle jag vilja nämna att moderatorer har många gånger tipsat om ignorerarfunktionen, och den har jag för min mentala hälsa sedan en tid börjat använda mig av. Kankse kan funka för andra också vad vet jag.

På det stora hela tycker jag att man också kan se Bukefalos som ett jättestort smörgåsbord, man läser helt enkelt det man gillar och hoppar resten.

Vi är alla väldigt olika, istället för att äta det som man inte gillar eller eventuellt blir magsjuk av, så kan man kanske koncentrera sig på det som känns gott och stärkande.:banana:

Det är så jag tänker också, och därför jag reagerade på vad jag såg. Kan det vara så att hon har sådan balans att hon klarar att stå så och ända vara lätt o mjuk i handen?

Ja det tror jag. Prova! Det blir ingen hävstång alls, man behöver inte stå med tyngd i stigbyglarna. Det är teknik bara.
Jag har provat idag själv eftersom jag som sagt har velat underlätta. Det gör det också definitivt, och jag varken kniper med några skänklar eller står med tyngd och ännu mindre pressar benen framåt.:cool: Vinklar bäckenet däremot o lättar samtidigt.

Jag har ingen aning om hur hon eg gör men jag säger bara att det går att lätta utan att hänga i tygeln eller få hävstång. Gå ut till era hästar och testa får ni se:idea:

Om vi hoppar att diskutera en speciell person, för ingen människa gör ju exakt lika dant hela tiden i alla fall, så kan jag försöka mig på en fysik lektion :o. Inte som en föreläsning utan för att jag är svag för Sokrates mening att alla sann kunskap kommer inifrån....

På ren svenska; jag vill inte svara på detta av förklarliga skäl, så istället så ställer jag den tillbaka till dig, utifrån följande....

Tänk dig en tom hushållsrulle. den är ju relativt lätt att få att balansera om man ställer upp den på en plan yta

Tänk dig istälelt att du ställer upp hushållrullen på ett rörligt föremål som då rör sig framåt. tex ett biltak

Då kommer krafter verka för att den nedre dele följer med framåt, men överdelen kommer inte följa med av sig själv, och ju starkare kraft / desto fortare det går desto mer troligt att pappersröret välter bakåt.

Det har vi ju alla känt till häst, spruttar hästen iväg framåt, och vi 'inte håller i oss', så kan vi ju ramla av tom.

Ridteknik handlar ju både om att påverka hästen men också att hantera de krafter som påverkar vår egen kropp till häst.

Mig veterligen så finns det två alternativ att hantera krafterna som påverkar vår kropp i och med att hästen rör sig framåt

- antingen så får tygeln se till att överdelen förflyttas lika snabbt som underdelen rumpan,

- eller så får vi med muskeltonus se till att överkroppen hänger med utan att vi håller i oss i tygeln.

Om man då som till häst, sitter på rumpan och balanserar, så kan man använda sig av sin musklekorsett runt midjan och helt enkelt se till att överdelen inte kommer på efterkälken. Då kan man också vara i egen balans och vara lätt i handen.

Men så fort man börjar luta sig den minsta bakåt - så måste man börja hålla i sig, och då blir det svårt att vara lätt i handen

Om du dessutom skall stå på ett föremål som rör sig framåt, så blir det ännu större krafter att behärska för kroppen.
Ju fortare det går desto mer måste man kompensera denna kraft.
Man måste tom börja huka sig framåt och svikta i knäna.
Tänk skatebord, tänk skidåkning, störtlopp, surfing. Den enda sport mig veterligen det går att stå upp i är vindsurfing - där man kan hålla i sig i seglet. Där man tom skall använda hela sin vikt i seglet

Innebär detta inlägg att jag aldrig har kommit i bakvikt och räddat mig av tygeln - nej

Det innebär att om överdelen på en kropp är bakom balanspunkten i rörelseriktningen så välter den.

Så svaret på din fråga är att det beror på hur massan är fördelad runt balanspunkten, om det går att vara lätt i handen

Nu skall jag ta FREDAG

Men så fort man börjar luta sig den minsta bakåt - så måste man börja hålla i sig, och då blir det svårt att vara lätt i handen

Om du dessutom skall stå på ett föremål som rör sig framåt, så blir det ännu större krafter att behärska för kroppen.
Ju fortare det går desto mer måste man kompensera denna kraft.
Man måste tom börja huka sig framåt och svikta i knäna.
Tänk skatebord, tänk skidåkning, störtlopp, surfing. Den enda sport mig veterligen det går att stå upp i är vindsurfing - där man kan hålla i sig i seglet. Där man tom skall använda hela sin vikt i seglet

Innebär detta inlägg att jag aldrig har kommit i bakvikt och räddat mig av tygeln - nej

Det innebär att om överdelen på en kropp är bakom balanspunkten i rörelseriktningen så välter den.

Så svaret på din fråga är att det beror på hur massan är fördelad runt balanspunkten, om det går att vara lätt i handen

Nu skall jag ta FREDAG

Nej du har fel. Du stabiliserar fortfarande i kroppen och kan därmed ha balansen utan att ta mer i handen. Det är ju inte en häst som spurtar iväg (där kan man bli efter och ta tag ja, absolut) utan det är en häst som ökat och som du ska ta upp igen. Helt annan sak,.
Prova själv innan du avfärdar.:idea:

Hejsan! Jag kan iaf luta mig bakåt utan att ens hålla i tygeln (med handen på höften t.ex. vid longering)...
Det som blir svårt är att inte hindra ryggen tycker jag, man måste ju öppna upp höften motsvarande mängd som vid lodrät sits fast med mer öppnad ursprungsvinkel.

KL
Angående att citera auktoriteter - det kan man visst göra för att motivera sin teori. Men då bör man ju tänka på att alla har en egen vinkling på sin syn på ridning. Den personen som främst diskuteras här är en auktoritet också i allra högsta grad.

Det finns oftast en mer känd person än man själv - som tycker som en själv åtminstånde delvis. Jaha liksom... Det blir lite "men min pappa jobbar faktiskt med" över det hela. Den som har den kändaste eller flest kända på "sin sida" vinner, eller?

Näe, jag föredrar att man huvudsakligen motiverar sig med det man förstått och lärt sig på vägen. Vissa har förstått en sak, andra något annat. Inget är sämre eller bättre än det andra sålänge hästen inte kommer i kläm.

Jag köper aldrig ett argument mer om man måste vifta med ett namn för att övertyga, snarare mindre. Det är ju sakfrågan som är intressant.

Sedan kan jag tycka väldigt mycket om att prata och diskutera med duktiga människor. Men lösryckta ord ur ett sammanhang, som dessutom tolkats av någon annan och kanske används i ett annat sammanhang än den citerade avsett, tillför enligt mig inte mycket.

Så, nu ska jag sluta undvika att tentaplugga. :D

Hejsan! Jag kan iaf luta mig bakåt utan att ens hålla i tygeln (med handen på höften t.ex. vid longering)...
Det som blir svårt är att inte hindra ryggen tycker jag, man måste ju öppna upp höften motsvarande mängd som vid lodrät sits fast med mer öppnad ursprungsvinkel.
KL

Ja! Precis! :bow: Och det går:idea: Man liksom lättar uppåt framåt och släpper upp ryggen. Går även om man lättar helt i handen.

Angående att citera auktoriteter - det kan man visst göra för att motivera sin teori. Men då bör man ju tänka på att alla har en egen vinkling på sin syn på ridning. Den personen som främst diskuteras här är en auktoritet också i allra högsta grad.

Det finns oftast en mer känd person än man själv - som tycker som en själv åtminstånde delvis. Jaha liksom... Det blir lite "men min pappa jobbar faktiskt med" över det hela. Den som har den kändaste eller flest kända på "sin sida" vinner, eller?

Näe, jag föredrar att man huvudsakligen motiverar sig med det man förstått och lärt sig på vägen. Vissa har förstått en sak, andra något annat. Inget är sämre eller bättre än det andra sålänge hästen inte kommer i kläm.

Jag köper aldrig ett argument mer om man måste vifta med ett namn för att övertyga, snarare mindre. Det är ju sakfrågan som är intressant.

Sedan kan jag tycka väldigt mycket om att prata och diskutera med duktiga människor. Men lösryckta ord ur ett sammanhang, som dessutom tolkats av någon annan och kanske används i ett annat sammanhang än den citerade avsett, tillför enligt mig inte mycket.

Så, nu ska jag sluta undvika att tentaplugga. :D

:bow::bow::bow: Kunde inte sagts bättre.

Visst, man kan ju luta sig bakåt till en viss grad, men jag känner att det blir svårt att ha sådan tonus för att inte välta bakåt, och samtidigt vara mjuk och kunna ha oberoende kroppsdelar. Men det måste ju gå att träna upp.

Ja, man kan inte kalla hennes sits klassisk precis. Hon rör sig och hoppar och studsar i sadeln och ställer sig upp och håller emot i avsaktningarna. Precis det som ni diskuterat här. Mitt intryck är också att hon håller hästen i ett järngrepp med tyglarna, händerna arbetar mycket för att hålla honom där, han ändrar inte formen på huvud och hals det minsta, endast blir ännu kortare i halsen ibland.
Jag gillar inte alls vad jag såg, det var jättebra att få se utan frack.

Jag kan tänka mig att Salinero inte är den lättaste att sitta på, han är stor och stark med stora rörelser och verkar vilja dra iväg när han får tillfälle. Anky tycks ha hittat på sin egen stil för att sitta på honom och klara av honom, frånsett rollkuren av halsen.

Ska detta vara den nya tidens ridning :confused:

Jag föredrar den gamla klassiska sitsen där ryttaren ska sitta djupt och stilla i sadeln och ge så små hjälper som möjligt och ge intrycket av att arbeta tillsammans med hästen, inte ha stenhård kontroll över varje steg den tar. Då är inte ridning roligt eller vackert :cry:

Nej du har fel. Du stabiliserar fortfarande i kroppen och kan därmed ha balansen utan att ta mer i handen. Det är ju inte en häst som spurtar iväg (där kan man bli efter och ta tag ja, absolut) utan det är en häst som ökat och som du ska ta upp igen. Helt annan sak,.
Prova själv innan du avfärdar.:idea:

Har klurat på ditt svar, för det går inte ihop i min hjärna med de kroppsliga erfarenheter jag själv haft på hästryggen, men försöker förstå hur man kan få till en dylik sits i bakåtlut, utan att ta stöd i tygeln, och samtidigt förhoppningsvis fortsatt var följsam och lösgjord i sin egen länd och bäcken?
Mitt resultat vid ett eventuellt försök skulle enbart resultera i en extrem stelhet då jag även i vanliga fall gärna hamnar farmför vertikalen när jag slörider, så förklara gärna mer, verkar intressant.

*kl*

Oj, hade faktiskt inte sett henne rida utan frack förut! Intressant, tack för länken!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag försöker lära mig att rida med sätet mer, t.ex genom sitsen göra en förhållning. Men det känns så svårt! Min häst är ett...
Svar
19
· Visningar
4 856
Senast: Hellas
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg