Spinn off.. Anky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinn off.. Anky

Sist när jag såg henne verkade hästen stark, men hon hade väl då inte hunnit träna o tävla den så mkt iom barnafödsel.

Hur menar du?
Lägger hon sig bakåt inne på banan med?

Ja visst gör hon det!
Mycket förfinat och med finess men visst står hon i stigbyglarna och "lägger" sig bakåt då och då i sina program.
(Det gör jag också ibland:o)

Nu har jag "YouTube-at" runt och kollat in Anky, men jag är tyvärr obildbar.. jag ser f_nimej inte det ni ser. :(

Ser du verkligen inte att hon står upp i stigbyglarna?
Det kan man ju också kalla "inte sitta så tungt" men det syns så himla tydligt att hon tar spjärn.
Det fattar jag inte att man inte kan se.

Jag har i o f s inte sett så många filmer men har sett henne live många gånger. Bl a i Aachen var det väldigt tydligt och nu i flyinge satt jag mitt på långsidan och kunde verkligen detaljstudera.
Himla intressant.

ok, ska kolla efter spjärn mer specifikt :bow:
Det skulle ju vara skönt att se att även de bästa också är mänskliga :rofl:

Ja det känns onekligen lite sjukt att sitta och hitta någon detalj som den bäste inte lyckats dölja - men har man inget bättre för sig så...:rofl:

Spjärnet syntes väldigt tydligt under TV-sändningen från EM. Jag har inte tänkt på det förut, men nu syntes det faktiskt tydligt hur hon stod i stibyglarna i upptagningen från ökad trav. Det såg inte alls särskilt trevligt ut....

Så om man jämför med det som står i TR:

Article 418 THE POSITION AND AIDS OF THE RIDER
1. All the movements should be obtained with invisible aids and without apparent effort of the rider. The rider should be well balanced, elastic, sitting deep in the centre of the saddle and smoothly joining the rhythm of the horse with his loins and hips supple, thighs and legs steady and well stretched downwards.
The heels should be the lowest point. The upper part of the body
should be easy, free and erect on the vertical.
The hands should be carried steady and low and close together, with the thumb as the highest point and independent from the seat. The elbows should be close to the body, enabling
the rider to follow the movements of the horse smoothly and freely.

- så kanske det inte stämmer riktigt.

OM det verkligen stämde, kanske poängen skulle hamna på 90-95% istället...

Spjärnet syntes väldigt tydligt under TV-sändningen från EM. Jag har inte tänkt på det förut, men nu syntes det faktiskt tydligt hur hon stod i stibyglarna i upptagningen från ökad trav. Det såg inte alls särskilt trevligt ut....

Det är inget som hon gör hela tiden.
Sen rider hon med ett lättare säte än vad de flesta andra gör- mer rörlig o även kvickare i sätet o får då oxå dito hästar- som hon vill ha dem.
att vara följsam är en sak, att sitta tuuungt är en annan- vad föredrar hästen?

ett tungt långsamt säte o pickande sporrar?
DET kan man iallafall inte beskylla henne för.

Mycket möjligt.

Just detta spjärn vid detta tillfälle gjorde mig så paff. Jag minns att jag undrade hur mycket häst hon egentligen hade i händerna under uppvisningen, och blev faktiskt förvånad att hon vann. Jag är annars en beudrare av hennes sätt att visa upp sina hästar på tävling, men just denna gång blev jag häpen.:crazy:

Nej, och jag skrev också att jag inte lagt märke till detta förut. Men just denna gång och i denna upptagning såg det ut som någon sorts "livräddningssits" och definivt inte följsamt.

*KL* delvis

följer båda trådarna med mer och mer förfäran...

För visst är det smutskastning och mer eller mindre förtal i mina ögon!! Och sen mer eller mindre ljug! Att säga att Briar står så lungt och snällt som brukar explodera mot sin ryttare om än inne på banan mest kanske!! O ch att Anky skenar runt i förfäran antar jag har med den berömda prisutddelningen att göra - att kvinnan sen var gravid och kanske såg ett eventuellt missfall framför sig i en vild fantasi kan inte det då ha med saken att göra alls??!!

TRÅKIGT är vad det är att följa dessa allt fler trådar som genomsyras av jagvetinte avund och missunsamhet vad det verkar!!!

Men jag förstår verkligen inte detta eviga tjat om Fredriks egna exempel? Alla är vi ju olika. Vissa har en enorm fallenhet för teori medan andra har det för ridning. Och alla kan vi lära av varandra. Så fungerar det ju IRL, varför då inte här?

Jag tycker verkligen på fullaste allvar att det du, muppen och Axel sysslat med på senaste tiden är ren och skär mobbning utav Fredrik. Jag blir verkligen illa berörd var gång jag läser inläggen.

Både du, muppen, axel och fredrik har ju mkt att bidra med till diskussionerna, var och en på er egen nivå. Varför kan vi inte få ta del av det utan all denna smutskastning?

Jag tror att man läser olika beroende på vad man vet innan, ang diskussioner. Ser inte du tonen och attityden som kommer igen i varenda tråd:crazy::confused:

Ser du inte gliringar och antydningar om att vissa inget fattar:confused: "änligen nån som SER:banana:" ungefär. Läste du aldrig "smurfinlägget" om hur bara det lilla fåtalet ser och förstår och definitivt var det inte axel jag mackan eller DM tex:angel:

Ser du inte motsägelser och kritik av allt och alla och antydningarna om okunskap och hästovänlig ridning mm. Har sett detta över ett rås tid nu som jag hållit tilll här och och så fruktansvört trött på tjuvnyp och antydningar och elaka slängar som bara en del uppfattar........:crazy::crazy::crazy:

Dessutom pm:andet bakom kulisserna med smutskastningar, du, jag vet......

Senast ändrad av en moderator:

Det är svårt det här.

Det blir olika åsiktsfraktioner - även om det INTE är några gäng som kommer överens om att mobba.

Det verkar som om alla känner att det har blivit riktigt fel, och det känns inte kul att hälsa på på dressyr.

Varför? Finns många olika orsaker, behöver inte VETA vilka. Men om var och en verkligen tänker efter innan den skickar iväg en post - om den bidrar till god stämning.... Kanske ändra en smiley kan räcka? För att ett inlägg ska uppfattas som informativt istället för provokativt. /:cool: -> :p

Det är svårt det här.

Det blir olika åsiktsfraktioner - även om det INTE är några gäng som kommer överens om att mobba.

Det verkar som om alla känner att det har blivit riktigt fel, och det känns inte kul att hälsa på på dressyr.

Varför? Finns många olika orsaker, behöver inte VETA vilka. Men om var och en verkligen tänker efter innan den skickar iväg en post - om den bidrar till god stämning.... Kanske ändra en smiley kan räcka? För att ett inlägg ska uppfattas som informativt istället för provokativt. /:cool: -> :p

Jag har skrivit många gånger att jag svarar på sak, inte person, men det händer att det står upp i halsen med klappar på till höger och vänster, :love::love: till vissa och :smirk: till vissa. Återkommande. Om du förstår vad jag menar. När det är en användare som tar så stor plats på forumet så blir det ibland för mycket.

Det är inte diskussion, det är föreläsningar med mängder av citat från gurus av olika slag. Var är diskussionen? Var är vridandet hit eller dit och var är förmågan att ompröva eller se andra sidor?:confused: Det är ingen diskussion det är en läromästare som värderar och delar ut guldstjärnor och ställer i skamvrån.

Där exploderar jag ibland av irritationen. Men jag hålller med dej om att det är dumt och jag ska försöka att hållla i mej, har lovat mej själv det många gånger nu.

Jag säger inte att Fredrik alltid har fel, jag har många gånger hållit med också, inte tal om det. Det är en attitydfråga och en fråga om att veta allra bäst och gärna ur böcker. Om man aldrig ens tävlat, varför vara så överlägset siuverän ang hur det är att rida på en tävlingsbana....Bara som exempel.

Ska hålla i mej igen, så långt jag kan.

OBS! Det här gäller bara mig! - Jag talar inte för någon annan.

Jag uppfattar det som mer trovärdigt om jag återger det som en auktoritet sagt än vad jag - anonym tyckare - säger. Sen kan var och en pröva auktoriteten mot sin erfarenhet. Det betyder inte att "jag vet bäst". Jag tycker att det är roligt att hitta nya böcker och filmer - man lär sig mycket. Kul att få dela med sig.

Det är också helt ok att berätta det som hänt mig på träning eller tävling - inte för att alla andra måste :bow: utan bara för att berätta. Då är det också intressant att ibland hitta ett läge där någon gammal mästare faktiskt har råkat ut för samma sak -och hur de har löst problemet. Man kan få hjälp av dem också.

Sen är det svårt med det skrivna - alla som stått i stall med whiteboardtavla känner väl igen det - hur frågan om vem som kvällsfodrar urartar till storm där halva gänget flyttar i vredesmod. Och Stallet/Buke är en enorm whiteboardtavla.../:p

Tillägg när jag tänkt lite: Det är inte ens åsiktsfraktioner oftast, utan vi kan ha samma åsikt, många gånger tror jag inte vi står så långt ifrån varandra som det kan se ut, det handlar inte om det.

Skrev fel ovan, klappar på huvudet ska det vara, glömde ett ord i hastigheten.....

Jag ska försöka att inte förstöra stämningen för andra, men skulle vilja se något slags ödmjukhet från andra håll också:cool:

Sen är det svårt med det skrivna - alla som stått i stall med whiteboardtavla känner väl igen det - hur frågan om vem som kvällsfodrar urartar till storm där halva gänget flyttar i vredesmod. Och Stallet/Buke är en enorm whiteboardtavla.../:p

Håller med i allt, mest detta:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag försöker lära mig att rida med sätet mer, t.ex genom sitsen göra en förhållning. Men det känns så svårt! Min häst är ett...
Svar
19
· Visningar
4 856
Senast: Hellas
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka